• Harvey

kan man ta med spädbarn på Barnfritt bröllop?

Hej!

En nära släkting till oss gifter sig vid midsommar, ett bröllop vi sett fram emot väldigt mycket.
    Dom skrev på inbjudan att det är ett barnfritt bröllop, men jag undrar om spädbarn brukar vara ett undantag?

Jag har Bf den 1 juni, men kan ju med stor sannolikhet gå över tiden, så vi är tveksamma till om vi kommer orka/vilja gå övt. Det beror på när vår sessa kommer och hur vi mår. 
    Men, om vi nu vill gå så undrar jag om någon med erfarenhet/kunskap vet om man kan ta med en bebis i vagn isf. trots att barnen ska vara hemma och sova..

Jag vill inte fråga brudparet för jag vill inte sätta dom i en situation där de känner sig tvugna att säga ja, eller ska känna sig dumma om dom säger nej. Det är ju deras dag och deras regler!

Jag vet att jag vart på flera barnfria bröllop där det vart spädbarn, då dom inte stör någon utom isf  föräldrarna.
    Det kostar ju inte brudparet pengar eller sittplats osv.

Tips mottages tacksamt!
    Kram 

• Svar på tråden kan man ta med spädbarn på Barnfritt bröllop?
  • M Y L F
    AceTheMan skrev 2013-04-26 20:06:52 följande:
    men varför kan TS inte stå för det hon säger det här är bara en fars ju
    Vad menar du? Jag fattar ingenting? 

Det jag säger är att jag varit i samma sits och då det stod barnfritt så tackade vi nej, och vi hade verkligen inte tänkt att gå då det var just barnfritt, men det var visst inte det som menades.

Om TS är gravid så måste ju släktingen vara medveten om det? Varför ens skicka ut inbjudan till några som får barn precis innan bröllop.  
  • asta66
    M Y L F skrev 2013-04-26 20:17:02 följande:
    Vad menar du? Jag fattar ingenting? 

Det jag säger är att jag varit i samma sits och då det stod barnfritt så tackade vi nej, och vi hade verkligen inte tänkt att gå då det var just barnfritt, men det var visst inte det som menades.

Om TS är gravid så måste ju släktingen vara medveten om det? Varför ens skicka ut inbjudan till några som får barn precis innan bröllop.  
    Det anses artigare att skicka inbjudan även om man vet att nån inte kan.
  • Emeli
    asta66 skrev 2013-04-27 12:01:30 följande:
    Exakt. En inbjudan är just en inbjudan och ingen kallelse. En inbjudan står det en fritt att tacka ja eller nej till. En inbjudan är en vänlig gest. Om brudparet hade struntat i att bjuda ts finns risk för att ts hade blivit ledsen, besviken, undrat varför hon och hennes man inte räknades i sammanhanget.

Jag skulle inte ens överväga att lämna ett nyfött barn till barnvakt. I ts läge skulle jag därför tacka nej till bröllopet, åtminstone till bröllopsfesten, med motiveringen att det ligger så nära den beräknade förlossningen och att ni sannolikt kommer att ha ett nyfött barn då. Jag skulle aldrig ens överväga att ta med ett så litet barn till en fest av det slag som ts beskriver, men massor av människor, hög musik, fullt ös osv, inte ens om brudparet erbjöd mig att ta med barnet. Ett nyfött barn är för ömtåligt.
  • The past is now

En nyfödd knodd ligger oftast och sover sött och stör inte. De bröllop jag har varit på så har spädbarn varit välkomna eftersom man sällan lämnar bort så små barn. Jag hade tackat nej om mitt spädbarn inte var välkommet.

I kyrka är alla välkommen så dit kan ni ju gå.   

• Emeli
    The past is now skrev 2013-04-27 13:00:10 följande:
    En nyfödd knodd ligger oftast och sover sött och stör inte. De bröllop jag har varit på så har spädbarn varit välkomna eftersom man sällan lämnar bort så små barn. Jag hade tackat nej om mitt spädbarn inte var välkommet.

I kyrka är alla välkommen så dit kan ni ju gå.   
    Även om barn skulle vara välkomna skulle jag med tanke på infektionsrisken inte ta med mig ett nyfött barn på en så stor, bullrig och stökig fest. Hur kan ts vara säker på att ingen annan gäst, mer eller mindre berusad, får för sig att  i ett obevakat ögonblick ta upp ts baby, låta den gå runt som en vandringspokal, massor av människor som ska pussa babyn, låta den suga på fingrarna osv? Nej, ts kommer inte att kunna koppla av en sekund. Dessutom är det förmodligen omöjligt för barn att få tillräckligt mycket lugn och ro för att kunna sova där med tanke på den höga musiken. Det innebär också att det blir svårt för föräldrarna att höra om barnet gråter. Därmed kommer de inte att kunna ta ett steg ifrån barnvagnen på hela kvällen.

Det finns ofta en god anledning till att någon har bestämt att en fest ska vara barnfri,

Jag tycker att ts artigt ska tacka för inbjudan men förklara att hon inte kan komma. Eventuellt kan en förälder gå själv och den andra stanna hemma.
  • Lilia

Jag hade absolut inte tyckt att det var okej om det var mitt bröllop. Det står BARNFRITT, spädbarnet är ett barn.

• The past is now
    Emeli skrev 2013-04-27 13:19:10 följande:
    Även om barn skulle vara välkomna skulle jag med tanke på infektionsrisken inte ta med mig ett nyfött barn på en så stor, bullrig och stökig fest. Hur kan ts vara säker på att ingen annan gäst, mer eller mindre berusad, får för sig att  i ett obevakat ögonblick ta upp ts baby, låta den gå runt som en vandringspokal, massor av människor som ska pussa babyn, låta den suga på fingrarna osv? Nej, ts kommer inte att kunna koppla av en sekund. Dessutom är det förmodligen omöjligt för barn att få tillräckligt mycket lugn och ro för att kunna sova där med tanke på den höga musiken. Det innebär också att det blir svårt för föräldrarna att höra om barnet gråter. Därmed kommer de inte att kunna ta ett steg ifrån barnvagnen på hela kvällen.

Det finns ofta en god anledning till att någon har bestämt att en fest ska vara barnfri,

Jag tycker att ts artigt ska tacka för inbjudan men förklara att hon inte kan komma. Eventuellt kan en förälder gå själv och den andra stanna hemma.

Jag har då inte upplevt det så stökigt de gånger mina var så pass små och var med. Ingen öht var i närheten av att kladda på ungarna. Måste det överdrivas så?

Vad jag vet så är spädbarn (ammandes) undantaget denna regel.  
  • Emeli
    The past is now skrev 2013-04-27 13:27:48 följande:

Jag har då inte upplevt det så stökigt de gånger mina var så pass små och var med. Ingen öht var i närheten av att kladda på ungarna. Måste det överdrivas så?

Vad jag vet så är spädbarn (ammandes) undantaget denna regel.  
    TS har i ett inlägg talat om att det kommer att bli både högljutt och stökigt med fullt ös från start.
  • Elin 885

vi hade barnfritt förutom för bebisar vilket vi skrev i inbjudan. vi hade bara en enda bebis med och hon var på ett strålande humör under hela middagen, speciellt när hon fick kasta brödbitar på sin pappa :p.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • asta66
    Elin 885 skrev 2013-04-27 17:49:22 följande:
    vi hade barnfritt förutom för bebisar vilket vi skrev i inbjudan. vi hade bara en enda bebis med och hon var på ett strålande humör under hela middagen, speciellt när hon fick kasta brödbitar på sin pappa :p.
    Att ni tordes skriva bebisar. För en del tror att det gäller barn som är äldre än året och springer! Men vanligt är väl de som ammas får komma med. För annars kan inte mamman komma.
  • Elin 885
    asta66 skrev 2013-04-28 10:51:41 följande:
    Att ni tordes skriva bebisar. För en del tror att det gäller barn som är äldre än året och springer! Men vanligt är väl de som ammas får komma med. För annars kan inte mamman komma.
    jasså vi skrev ammande bebisar följer sjäkvlart med sin mamma till festen...eller något i den stilen minns inte riktigt :p.
  • Gryntroll

Precis så jag menade innan. Barnfritt är barnfritt oavsett ålder annars framgår undantagen!
  • AceTheMan

kan ja få hjälp av en moderator pls

skrev en ursäkt men den e borta 

• AceTheMan

Då min förra som ja skrev försvann gör jag ett nytt försök.
    Till och börja med så vill jag be TS om ursäkt för att varit så nitisk.

Jag hade ingen rätt att bete mig så, hoppas TS kan förlåta.

Hoppas TS fick det bröllop på det sätt hon önskade.

I mitt fall minns ja inga barn på mitt.

Det som jag önskade då va att mina ärthjärnor till familj fattade att man klär upp sig när man går på bröllop, man ska inte behöva berätta detta för idioterna, min familj alltså, ja va så besviken så du anar inte.

Hoppas verkligen TS fick det bröllop hon önskade sig för det är hon värd , 

JAg e verkligen ledsen över all skit , TS har all rätt att spy galla på mig men ja hoppas att hon kan förlåta.

Jag själv sover knappt längre

Har ja tur får ja 3 timmar
    kan inget göra utan bara se hur allt går åt helvete.

Ha det bra för jag lämnar er inom mycket snar framtid.

Ha det gott , Önskar får Pm om TS kan förlåta.
    Jag avmarkerar denna trådGråterGråter 

• M Y L F
    asta66 skrev 2013-04-27 12:01:30 följande:
    Av just den anledningen så tackade vi också nej, men som sagt var det är olika hur brudpar resonerar kring spädbarn och barn. 

Att lämna bort spädbarn är det inte många som gör och då detta är verkar vara en NÄRA släkting, så borde ju släktingen och TS prata om saken istället. Hur svårt är det att lyfta luren och ringa och fråga den som gifter sig.

• Elin 885

ts det bästa du kan göra är nog att försiktigt fråga brudparet.

• Harvey

woow, har inte vart inne på ett tag, men oj va folk har åsikter.

Jag såg att jag utryckt mig lite klumpigt i formuleringen där jag sa att jag inte vill fråga.
    Jag menar att jag inte vill sätta dom i en dum situation, men självklart går jag inte dit med min unge utan att först ha frågat!

Detta klargjorde jag i en komentar innan.

Undrade bara om det inte BRUKAR vara undantag med spädisar.

Tack iaf för tips osv.

Svar på tråden kan man ta med spädbarn på Barnfritt bröllop?