• Mattenörd

Hur sluta amma 7 månaders?

Sitter och funderar på hur vi ska tänka kring vår sons mat framåt. Han är närmare 7 månader. Vi har gett honom smakportioner sen han var 6 månader, eller rättare sagt erbjudit. Han är inte ett dugg intresserad av mat, i alla fall inte att bli matad. Det går inte ens att avgöra om han gillar det vi ger eftersom han inte öppnar munnen :-P I helgen fick han dock en bit smörgåsrån att mumsa på själv och det tyckte han var väldigt roligt. I vilket fall så går det långsamt med maten. Han har dessutom börjat amma oftare och mer. I augusti kommer jag att börja jobba och min man kommer att vara pappaledig i ett år ungefär. Bör vi ersätta amningen med ersättning då eller är det troligt att han kommer ha börjat äta tillräckligt för att klara sig på kvälls- och morgonamning? Och om vi ska gå över till ersättning, hur långt innan deadline är det smart att skifta? Vi provade att ge honom bröstmjölk på flaska några gånger de första månaderna en oftast gick det inte utan han skrek bara. Jag TROR att han tyckte att det kom för långsamt. Hrösten behöver han ju knappt suga på. Men vi vet ju inte alls hur svårt det kommer böi att få honom att ta flaska nu till hösten. Någon som kan hjälpa mig strukturera upp mina tankar?

• Svar på tråden Hur sluta amma 7 månaders?
  • cloudberry79

Det är jättelänge kvar i bebisens liv till augusti och mycket händer innan dess Jag ska själv börja jobba i augusti och ammar min niomånaders väldigt mycket, vi stressar inte, utan det kommer lösa sig. Bebisen kommer inte svälta sig medan du är borta och du kan ju ännu amma morgon och kväll. Det räcker att pappan provar flaska när du är borta på jobbet, så kommer han ta den när han blir tillräckligt hungrig.

(M)amma till V -07 och E -12
  • ZoZoZ

Mitt tips är att du fortsätter amma och successivt erbjuda/introducera mer mat. Ha inte bråttom! Det är lång tid kvar till augusti och ditt barn kommer i "värsta fall" ha lättare att vänja sig vid att minska ner på amningen när du arbetar. Jag har tre barn och har gjort så med de första två och planerar att göra så med nummer tre också. Med de första två gick det hur bra som helst! Har därtill ammat länge. Den äldsta nästan i tre år. Hoppas på att min yngsta vill amma länge även hon. Min yngsta är nio månader och även jag börjar arbeta i augusti.

Människans biologiska amningsålder innebär att man ammar i två-tre år eller längre. Det finns många fördelar med att amma i minst ett år.

Lycka till!

• kara84

Vi började erbjuda smakportioner vid sex månader men vår dotter började äta först vid åtta månader. Testa att erbjuda smakportioner till lunch och sedan frukt. Du kan erbjuda pure och plockmat samtidigt. Jag brukar mata min dotter medan hon håller på med en macka exempelvis.

• mikroE

Om det är i augusti är det lugnt, du kan bara köra på som du gör nu. Vill du inte sluta amma helt kan du amma morgon och kväll även sedan du börjat jobba. Vill du sluta så kan du självklart göra det också men tro inte att jobb och amning är omöjligt att kombinera.

Svar på tråden Hur sluta amma 7 månaders?