• Tristanya

ont höger sida vid revbenen, bak mot ryggen

kände för ca en vecka sen av att jag fick ont på höger sida vid revbenen på natten, spelade ingen roll om jag låg på höger eller vänster sida, gjorde bara ont på höger sida, gick över lite om jag la mig på rygg en stund.
    för varje dag som gick blev det värre, tillslut släppte värken/smärtan bara om jag reste på mig o va upprätt/gick omkring, o då ringde jag även till bm som gav mig rådet att testa med alvedon på eftermiddagen o även innan jag gick o la mig, detta gjorde då att jag sköt fram smärtan lite, men fick den även på tidig morgon.
    skulle även prova med att ta alvedon igen på natten för att hålla det borta men hjälpte inte.

tar alvedon ändå på kvällen, o vaknar nu vid ca 05-06 tiden o har ont o det går nu inte över..
    idag har jag haft ont hela dagen från o till, olika mycket värk under dagens gång.

smärtan sitter på höger sida, strax under där bh-bandet går, o nu ilar det bak mot ryggen konstant med. har med andra ord fått ont i ryggen med.

vad kan det va som spökar? bebis verkar ligga o sparka/puffa upp mot det området, men har ju ont även då den inte rör sig o den sparkar/puffar mer på framsidan, där revbenen börjar .

är i v37(36+0) imorn.

• Svar på tråden ont höger sida vid revbenen, bak mot ryggen
  • Tristanya
    Mercedez skrev 2013-04-25 10:44:52 följande:

Läkaren gav dig inte citodon för att du inte skulle ta det.
    jo, citodon 500mg/30mg fick jag!
  • Mercedez

Tristanya skrev 2013-04-25 11:13:41 följande:
    jo, citodon 500mg/30mg fick jag!

läs igen ...vad jag skrev
  • Tristanya
    Mercedez skrev 2013-04-25 11:16:04 följande:

läs igen ...vad jag skrev
    men på tabletterna jag fick, på kartan står det citodon 500mg/30mg tabletten  paracetamol kodeinfosfathemihydrat.
    är vad jag fick, skulle ta två igår kväll, o två imorse, o sen fick jag 20 st på recept.

så jag ska inte ta dom?? känns ju sjukt att en läkare på förlossningen ger mig det iså fall :( 
  • Mercedez
    Tristanya skrev 2013-04-25 11:20:32 följande:
    men på tabletterna jag fick, på kartan står det citodon 500mg/30mg tabletten  paracetamol kodeinfosfathemihydrat.
    är vad jag fick, skulle ta två igår kväll, o två imorse, o sen fick jag 20 st på recept.

så jag ska inte ta dom?? känns ju sjukt att en läkare på förlossningen ger mig det iså fall :( 

jo du skall ju äta det doktorn sagt åt dig att äta.det andra var ironi...glöm det
  • Tristanya

jaha nu fattade jag vad du skrev med. förlåt, jag som var seg.
    mm är väl bara äta o se glad ut, grymt trött nu så ska gå o vila, alltid nått bra med tabletterna! 

• Lisa77

Hej
    Jag har inflammation i musklerna/muskelfästen i bröstkorgen. Var hos läkaren och han sa att jag skulle försöka härda ut, vill helst inte ge smärtstillande men om det är outhärdligt var det Citodon jag kunde få.. Inflammationshämmande finns tydligen inget för gravida. Så vitt jag förstod stod nu beslutet hos mig.. Så det stämmer nog med Citodon, om du känner dig osäker fråga en läkare på förlossningen tycker jag.

• 1 Lila

Hej! Jag hade precis sådan smärta under senare delen av min graviditet. Bm trodde det var bebisen son sparkade konstigt. Jag hade inte äggvita i urinen eller högt blodtryck. Jag vill inte skrämma dig men jag berättar ändå vad som hände, det är inte säkert att smärtan under revbenen var direkt kopplad till detta. I vecka 36 började jag må illa och få huvudvärk. Mina värden var fortfarande bra. Efter två dagar ökade smärtan under revbenen och blev så intensiv att jag inte kunde röra mig. Jag fick feber som fortsatte öka trots alvedon. Febern började vid 3 tiden, vid 7 svimmade jag och fick åka med ambulans till förlossningen. Var inlagd över natten, fick dropp och antibiotika och de tog massor av prover, blandannat sänka och gallan. Jag hade lite hög sänka men de hittade inget egentligt fel ål mig. På morgonen hade febern fått nebörjatr men inte helt försvunnit. Jag hade även börjat få regelbunda.dna sammandragningar. Fick välja mellan att åka hem och stanna kvar, valde att stanna kvar men på kvällen fick vi åka in igen då jag började blöda ganska,mycket. Födde på morgonen en frisk pojke. Det visade sig att min moderkaka,lossat till viss del. Ingen vet dock om mina smärtor i sidan har samband med febern, avlöningarna och att moderkakan lossade. Det gick ju väldigt bra för mig även om det var dramatiskt och varför det gjorde ont under revbenen är fortfarande ett mysterium. Hoppas att du blir av med smärtan och att allt går bra för dig!

• Tristanya
    1 Lila skrev 2013-04-25 11:41:55 följande:
    Hej! Jag hade precis sådan smärta under senare delen av min graviditet. Bm trodde det var bebisen son sparkade konstigt. Jag hade inte äggvita i urinen eller högt blodtryck. Jag vill inte skrämma dig men jag berättar ändå vad som hände, det är inte säkert att smärtan under revbenen var direkt kopplad till detta. I vecka 36 började jag må illa och få huvudvärk. Mina värden var fortfarande bra. Efter två dagar ökade smärtan under revbenen och blev så intensiv att jag inte kunde röra mig. Jag fick feber som fortsatte öka trots alvedon. Febern började vid 3 tiden, vid 7 svimmade jag och fick åka med ambulans till förlossningen. Var inlagd över natten, fick dropp och antibiotika och de tog massor av prover, blandannat sänka och gallan. Jag hade lite hög sänka men de hittade inget egentligt fel ål mig. På morgonen hade febern fått nebörjatr men inte helt försvunnit. Jag hade även börjat få regelbunda.dna sammandragningar. Fick välja mellan att åka hem och stanna kvar, valde att stanna kvar men på kvällen fick vi åka in igen då jag började blöda ganska,mycket. Födde på morgonen en frisk pojke. Det visade sig att min moderkaka,lossat till viss del. Ingen vet dock om mina smärtor i sidan har samband med febern, avlöningarna och att moderkakan lossade. Det gick ju väldigt bra för mig även om det var dramatiskt och varför det gjorde ont under revbenen är fortfarande ett mysterium. Hoppas att du blir av med smärtan och att allt går bra för dig!
    usch det där lät hemskt! men tur dom upptäckte det iaf.
    jag hämtade ut mina värktabletter igår, o tog två på kvällen, men den värken jag hade haft hela dagen släppte aldrig, trotts att jag tog två tabletter, den kom i intervaller kan man säga under natten, för lyckades somna. men nu sitter jag i soffan o har ont, känns som någon vrider en kniv in i revbenen på mig.
    så frågan är om jag då ska ta två till nu o se om det släpper, men känns ju inte så jättekul att proppa i sig hur mycket starka tabletter som helst.
    får försöka härda ut tills på tisdag då jag ska till bm.
    men läkaren inne på förlossningen sa att dt måste va anstränga muskler vid revbenen som spökar, men borde inte det bli bättre o bättre, inte sämre o sämre? ja jag vet då inte, mer än att detta gör ont. 
  • Fev

Jag vill bara skänka lite hopp. Från v. 28-32 hade jag så ont under höger revben och bak i ryggen (under höger skulderblad). Jag kunde inte stå, sitta, gå eller ligga. Jag hade ont konstant, grät och åt smärtstillande (som ej hjälpte). Jag visste inte hur jag skulle klara en enda dag till. Ville inte vara gravid längre, hade panik. Jag sökte läkarvård men de hittade inget fel (gjorde ultraljud på samtliga organ, tog alla tänkbara prover etc.). En dag när jag vaknade var smärtan bara borta. Är nu i v. 37 och känner ingen smärta alls. Häng i! Sök vård om du är orolig. Hellre kolla en gång för mkt än en gång för lite. Kram på er!

• Tristanya
    Fev skrev 2013-06-11 09:47:02 följande:
    Jag vill bara skänka lite hopp. Från v. 28-32 hade jag så ont under höger revben och bak i ryggen (under höger skulderblad). Jag kunde inte stå, sitta, gå eller ligga. Jag hade ont konstant, grät och åt smärtstillande (som ej hjälpte). Jag visste inte hur jag skulle klara en enda dag till. Ville inte vara gravid längre, hade panik. Jag sökte läkarvård men de hittade inget fel (gjorde ultraljud på samtliga organ, tog alla tänkbara prover etc.). En dag när jag vaknade var smärtan bara borta. Är nu i v. 37 och känner ingen smärta alls. Häng i! Sök vård om du är orolig. Hellre kolla en gång för mkt än en gång för lite. Kram på er!
    blev lite bättre mot slutet, men nu är min lilla prinsessa ute i världen o känner inte av några besvär :)

• karaki

Undrar om någon har fått KETOGAN suppositorier mot gallsten smärta. Och om det har påverkat bebisen vid förlossningen!

Gravid vecka 34

Svar på tråden ont höger sida vid revbenen, bak mot ryggen