• Anonym (bonushäxa?)

hur ska jag förklara orättvisan

Min man har en son sedan tidigare som är 13 år. Pojken har aspergers syndrom, en ganska grav form. 

Idag bor pojken varannan vecka här och varannan hos sin mor. 
    Då pojken är utåtagerande så inser båda föräldrarna att pappan klarar bäst av det och att pojken skulle ha det bättre av att bo här och ha umgänge med mamman varannan helg.

Mamman har sämre ekonomi än vi och har idag hela barnbidraget samt bostadsbidrag.

Nu är avsikten att pojken ska flytta hit på heltid. Vi kommer då att få barnbidraget och mamman får räkna på om hon kan bo kvar i sin lägenhet eftersom en del av bostadsbidraget försvinner. 

Nu till poängen.
    Pappan tycker inte att vi ska tränga mamman med att vilja ha underhåll, då han tror att hon kanske inte kommer att vilja/kunna låta honom bo här då.

Jag tycker å andra sidan att det känns väldigt konstigt att mamman ska bli helt utan ekonomiskt ansvar för sin son medan jag får ett betydligt större ansvar för mitt bonusbarn.

Pappan tycker att jag ställer barnets välbefinnande mot 1200 kr i månaden och tycker att jag är väldigt elak. Han menar att pojken ändå inte kostar oss mer än barnbidraget extra i månaden. 

Vad tycker ni? Är det rätt att mamman slipper hela ekonomiska ansvaret och att jag får ta över det? Är det styggt av mig och kräva att vi inte ska förhandla bort underhållet?

Jag och pappan har gemensam ekonomi, helt okej sådan, men inget överflöd.

Jag vet att försäkringskassan betalar underhållet om man själv inte kan, men pappan vill inte försätta mamman i ett sådant läge att hon får gå på existensminimum. 

Jag tycker att det här handlar delvis om ekonomi, pappan tycker att det handlar om sonens bästa.  

• Svar på tråden hur ska jag förklara orättvisan
  • Anonym (samma)
    Ess skrev 2013-04-27 10:20:43 följande:
    Jag är lite nyfiken på en sak, jag blir väldigt ofta påhoppad i trådar för att jag totalt skiter i min mans barn och jag skulle aldrig drömma om att lägga en 5 öring på dem.

I denna tråden blir en mamma hållen om ryggen för exakt  samma åsikter. Har inte hon ett större ansvar för sitt eget barn, än vad tex jag har?

Du vet väl att det är skillnad på folk och folkFlört
  • Ess
    Anonym (samma) skrev 2013-04-28 19:56:14 följande:

Du vet väl att det är skillnad på folk och folkFlört
    Jo jag har upptäckt att man som utomstående har ett total ansvar för sin partners barn, hela deras framtid vilar på ens axlar.
    Även skillnaden mellan mammor och pappor är slående. En pappa är ett r#vhål om han inte tycker att han vill betala underhåll. En mamma har rätt att slippa.................... 
  • Anonym (1)
    Ess skrev 2013-04-27 10:20:43 följande:
    Jag är lite nyfiken på en sak, jag blir väldigt ofta påhoppad i trådar för att jag totalt skiter i min mans barn och jag skulle aldrig drömma om att lägga en 5 öring på dem.

I denna tråden blir en mamma hållen om ryggen för exakt  samma åsikter. Har inte hon ett större ansvar för sitt eget barn, än vad tex jag har?
    Skiter du i din mans barn och dina/ditt barns syskon?
  • Ess
    Anonym (1) skrev 2013-04-28 20:06:59 följande:
    Skiter du i din mans barn och dina/ditt barns syskon?
    Yes!
  • Grappa
    Ess skrev 2013-04-28 20:02:37 följande:
    Jo jag har upptäckt att man som utomstående har ett total ansvar för sin partners barn, hela deras framtid vilar på ens axlar.
    Även skillnaden mellan mammor och pappor är slående. En pappa är ett r#vhål om han inte tycker att han vill betala underhåll. En mamma har rätt att slippa.................... 
    Handlar denna tråd om mammans RÄTTIGHET att slippa betala underhåll?
  • Anonym (Usch)
    Grappa skrev 2013-04-28 22:00:48 följande:

Nej den handlar om pappans rättighet att INTE kräva mamman på underhåll...
  • Ess
    Grappa skrev 2013-04-28 22:00:48 följande:
    Jag reagerar på skillnaden mellan en mamma och pappa som inte vill betala för sina barn. En pappa blir offentligt avrättad, när en mamma ska slippa och hålles om ryggen. Trots att hon med vett och vilje satt inte bara ett, utan flera barn till världen. Så hon kan inte skylla på ett misstag heller.
  • Anonym (Usch)
    Ess skrev 2013-04-28 22:04:36 följande:
    Jag reagerar på skillnaden mellan en mamma och pappa som inte vill betala för sina barn. En pappa blir offentligt avrättad, när en mamma ska slippa och hålles om ryggen. Trots att hon med vett och vilje satt inte bara ett, utan flera barn till världen. Så hon kan inte skylla på ett misstag heller.

Men det är ju inte sant! Det beror ju helt på situationen, inte på kön.

Min pappa betalade aldrig underhåll. Min mamma skrev årligen under något papper som gjorde att han inte behövde betala. Detta pga att min mamma hade det ganska gott ställt med sin nya man medan min pappa hade det väldigt dåligt ställt. Inte blev han 'avrättad', varken offentligt eller inom familjen. Mina föräldrar var bästa vänner till den dag han dog.
  • Grappa
    Anonym (Usch) skrev 2013-04-28 22:03:31 följande:

Nej den handlar om pappans rättighet att INTE kräva mamman på underhåll...
    Pappor har inga rättigheter på FL.
    Ess skrev 2013-04-28 22:04:36 följande:
    Men handlar den här tråden om en mamma som anser sig ha rätt att inte betala underhåll?

• Ess
    Grappa skrev 2013-04-28 22:20:43 följande:
    Men handlar den här tråden om en mamma som anser sig ha rätt att inte betala underhåll?

Hon vill inte betala underhåll, genomdriver pappa det så kommer hon inte att låta pojken flytta dit.
  • Grappa
    Ess skrev 2013-04-28 22:23:14 följande:
    Hon vill inte betala underhåll, genomdriver pappa det så kommer hon inte att låta pojken flytta dit.
    Men var hittar du att denna tråd handlar om hennes rättighet att slippa betala underhåll?

Jag kan bara se att den handlar om att pappan vill slippa be henne om underhåll inte att hon hävdar att hon har rätt att slippa.
  • Ess
    Grappa skrev 2013-04-28 22:37:55 följande:
    Men var hittar du att denna tråd handlar om hennes rättighet att slippa betala underhåll?

Jag kan bara se att den handlar om att pappan vill slippa be henne om underhåll inte att hon hävdar att hon har rätt att slippa.
    Läs ts inlägg så ser du att pappan inte vågar be henne om underhåll, för då kommer det att drabba pojken negativt eftersom hon inte kommer att gå med på att han byter boende i så fall. 
    Hon hävdar sin rätt på pojkens bekostnad! 
  • Anonym (bonushäxa?)

Tack Ess, det är precis det jag har försökt säga. 
    Om vi begär underhåll så kommer hon inte gå med på att han flyttar till oss. Det är en ekonomisk fråga för henne.  utpressning?

• Grappa
    Ess skrev 2013-04-29 15:11:15 följande:
    Läs ts inlägg så ser du att pappan inte vågar be henne om underhåll, för då kommer det att drabba pojken negativt eftersom hon inte kommer att gå med på att han byter boende i så fall. 
    Hon hävdar sin rätt på pojkens bekostnad! 
    Nej. Hon hävdar inte nån rätt. Pappan däremot törs inte hävda sin rätt. Men att han är en nolla innebär inte att du kan skylla mamman för att göra fel. Hon har liksom inte ens hunnit vägra betala underhåll.
  • Ess
    Grappa skrev 2013-04-29 17:11:55 följande:
    Nej. Hon hävdar inte nån rätt. Pappan däremot törs inte hävda sin rätt. Men att han är en nolla innebär inte att du kan skylla mamman för att göra fel. Hon har liksom inte ens hunnit vägra betala underhåll.
    Hon har ju klargjort vad som händer OM han kräver något. Jag tycker inte det är att "göra rätt"!

Det han får göra är att flytta över boendet och se till att killen bor in sig, och sen begära underhåll. Sen är det inte lika lätt för henne att "ta tillbaka" sonen, för då är han skriven hos pappan och har sin huvudsakliga dygnsvila där. 
  • Grappa
    Ess skrev 2013-04-29 20:45:12 följande:
    Hon har ju klargjort vad som händer OM han kräver något. Jag tycker inte det är att "göra rätt"!

Det han får göra är att flytta över boendet och se till att killen bor in sig, och sen begära underhåll. Sen är det inte lika lätt för henne att "ta tillbaka" sonen, för då är han skriven hos pappan och har sin huvudsakliga dygnsvila där. 
    Så nu har du ändrat dig från kvinnans RÄTTIGHET  att slippa betala till att hon inte GÖR rätt. Det är en helt annan sak.
  • Ess
    Grappa skrev 2013-04-29 20:51:25 följande:
    Så nu har du ändrat dig från kvinnans RÄTTIGHET  att slippa betala till att hon inte GÖR rätt. Det är en helt annan sak.
    HON anser att hon har rätt att låta bli att betala, och hävdar den rätten genom utpressning.
  • Grappa
    Ess skrev 2013-04-29 21:43:57 följande:
    HON anser att hon har rätt att låta bli att betala, och hävdar den rätten genom utpressning.
    Nej det har hon inte hävdat att hon har rätt till. Citera gärna TS där hon skriver att kvinnan hävdar att hon har rätt att slippa. Tack på förhand.
  • M166
    Anonym (bonushäxa?) skrev 2013-04-25 17:56:03 följande:
    Pappan tycker inte att vi ska tränga mamman med att vilja ha underhåll, då han tror att hon kanske inte kommer att vilja/kunna låta honom bo här då.
    Visst står det "kanske" där, men pappans antagande kommer nog någonstans ifrån, eller hur?
Svar på tråden hur ska jag förklara orättvisan