Anonym (oops!) skrev 2013-04-28 10:26:20 följande:
Det finns ingen skyldighet att ha barnen varannan vecka efter en separation.
Ts har valt att ha barnen boende hos sig och får då acceptera att det blir umgänge när pappan har möjligheter att ha umgänge, dvs. när han är ledig och inte under helger när han arbetar.
Ts kan skaffa egen barnvakt om Ts nu vill gå ut på krogen men Ts verkar inte vilja göra det.
Man kan inte hänga upp umgänge på 3:e part. Jag förstår inte att ni inte kan förstå det!
Var skriver Ts att pappan har barnen i förskolan när han har dem? Ingenstans, så vitt jag kan se....
Så du menar att när man skiljer sig är det helt OK att man väljer i vilken grad man är delaktig i sitt/sina barns liv?
Jag har full förståelse för att man gör andra överenskommelser är 50-50 boende, men att säga att TS får skylla sig själv och inte förvänta sig att exet tar lika stort ansvar för barnen som hon gör är bara patetiskt. De är lika mycket barnens föräldrar oavsett de bor ihop eller inte.
Så då borde pappan ta hand om barnen varje veckodag som ts arbetar? TS har ju "någon annan" (förskolan) som tar hand om barnen när hon jobbar och det kan väl inte vara rätt när barnen har mammadagar? Det är ju dessutom (o ve och fasa) under deras vakna tid vilket ju borde ge större men än att någon annan än föräldern finns till hands under det att barnen sover?
TS har försökt ordna barnvakt. Hon har scannat nätverket hon har (som av uppenbara skäl inte är lika stort på boendeorten som exets eftersom hon flyttade till en plats där han hade släkt och socialt nät för att underlätta i hans relation till de äldre barnen) men inte hittat någon villig att ställa upp utom sitt ex mamma som skulle ställa upp om inte exet förvägrat sin mamma att hjälpa TS.
Pappan "hänger redan upp" umgänget på 3:e part -han har barnvakt för sina äldre barn när han jobbar natt -och lika väl som det är ts ansvar att ordna någon som tar hand om barnen på hennes dagar borde det väl vara exets ansvar att fixa sina dagar.
Precis som "sirisdotter" skrev är de inte längre en familj och om han inte har skyldighet att underlätta för ts när hon har hand om barnen är det väl i jämställdhetens namn inte hennes ansvar att lösa problemen för honom
OK, jag hjälper dig att hitta bland inläggen (ett tips är annars att gå in via datorn och klicka "visa endast" vid ts inlägg så blir det inte så många att skumma igenom).
I inlägg 115 skriver TS: "Jo pappan lämnar barnen 5 timmar/dag de dagar han har barnen, han hämtar dom kl 14.00 så det är ju inte många timmar de umgås direkt.".
SÅ, nu när det är utrett kanske du kan förklara varför
det är mer OK än att någon skulle passa de sovande barnen under tiden pappan de facto arbetade?
...och försök inse att TS vid flertalet inlägg skrivit att det inte handlar om att hon vill ut och supa skallen av sig varannan helg utan att nån gång varannan månad eller så få möjlighet att träffa vänner ELLER att sova ut en morgon!