• scaras

Råd om vaccination, barn till kroatien.

Skall till hösten åka till kroatien med vår då två-åring Frågade nyligen på bvc om vaccination inför detta och fick svaret att det avgör vi själva om vi vill ha mot hepatit A, Twinrix (mot både  A o B) eller skippa helt, beroende på hur ofta vi reser och vad vi tror vi ska göra.
    Reser inte ofta utomlands och lär väl inte heller göra i framtiden, en vecka charter med all inclusive är det som gäller.

Hur hade ni tänkt, hur har ni gjort ni som rest med så små barn tidigare? Har inte stor erfarenhet av resande så vet verkligen noll själva här.

Skall iväg om några veckor o få vanliga 1½års vaccinationen så det vore ju bra o ha bestämt sig till dess kanske.. :)

• Svar på tråden Råd om vaccination, barn till kroatien.
  • Krokodillan

Jag har inte vaccinerat varken mig själv eller barnen inför resor inom Europa. Tycker att det känns lite överflödigt när man ska bo på hotell och bara vistas i turistområden. Vi var i Kroatien med två 2,5-åringar. Kändes som ett fint och ordningsamt land och inte ett högriskland för exempelvis magsjuka eller så. Mycket vackert, god mat och kristallklart vatten. Trevlig resa!

• scaras

Åh det låter bra! Kanske skippar vacc. då, onödigt om det inte behövs.. Tungan ute

• teec

Vi åkte med vår 1,5 åring till Dubrovnik och ivanica där vi hyrde hus för två år sedan och vi valde att vaccinera mot twinrix (eller vad det nu heter).

Vaccinet håller många år och vi reser mycket.

Åkte till Gambia ett halvår senare och fick då även ta gula febern och malariatab.

Personligen känner jag mig tryggare om barnet har fullt vaccin, mot allt, när man åker, oavsett hur man bor.

• evaoregon
    teec skrev 2013-04-26 08:09:25 följande:
    Vi åkte med vår 1,5 åring till Dubrovnik och ivanica där vi hyrde hus för två år sedan och vi valde att vaccinera mot twinrix (eller vad det nu heter).

Vaccinet håller många år och vi reser mycket.
    Så tänker vi också.  Även i Californien kan skyddet mot hepatit A vara bra att ha enligt vår barnläkare så det kan behövas lite överallt.  Kan dessutom vara skönt att ha de vaccinationerna avklarade och sedan behövs bara lite påfyllnad ibland.  
  • Themis

Vår son har fått Twinrix (och vi med) men då var han 6 år.

Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • evaoregon
    Themis skrev 2013-04-26 22:16:44 följande:
    Vår son har fått Twinrix (och vi med) men då var han 6 år.
    Våra barn är vaccinerade mot både hepatit A och B.  Vi bor i USA och de vaccinationerna ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet här.  Vi vuxna har också vaccinerat oss.  Hepatit A kan man drabbas av överallt och jag skulle slå till med twinrix eftersom det är lika bra att även ta hepatit B om man ändå ska vaccinera.

Hittade detta om hepatit A på nätet.
      Hepatit A

Hepatit A förekommer över hela världen. Viruset utsöndras i avföringen och sprids via avloppsförorenat dricksvatten eller mat som kommit i kontakt med förorenat vatten. Smittrisken är större i länder med dålig standard på vatten och avlopp.

Tiden från smittotillfället till sjukdomens utbrott är två till sex veckor, vanligast runt 30 dagar, för hepatit A.

Vid hepatit A blir man smittfri efter några veckor och infektionen leder aldrig till kronisk sjukdom. Efter genomgången hepatit A blir man immun för resten av livet.

Svar på tråden Råd om vaccination, barn till kroatien.