• Genau

Vrålar när han ska sova

Vad gör man om den lille fullkomligt vrålar nästan varje gång det är dags att sova? Han är åtta månader och har inte sovit bra en dag eller natt sen han föddes. Men det känns som att det bara blir sämre och sämre, i alla fall när han ska somna. Han är inte arg eller ledsen när vi lägger honom, men han jobbar snabbt upp sig när lampan släcks. Han ska väl vara i separationsfasen nu, men vet inte om det är hela förklaringen. Det spelar ingen roll om han ligger i famnen eller på förälders arm, mage eller bredvid. Samsovning är alltså inte lösningen. Inte eget rum heller. Kvittar om han ligger i sin säng, vår säng, soffan eller någon annanstans. Somnar inte bättre hemma hos någon annan, inte heller om någon annan försöker sövs. Skriker och försöker kämpa sig loss i sele och sjal. Somnar oftast i vagnen ute, men kan också vägra att somna väldigt länge. Somnar inte inne i vagn. Det går inte att lyfta honom från vagn till säng utan att han vaknar och vagnen går inte att köra in hos oss. Han kan ju heller inte sova fastspänd i vagnssele hela natten. Hjälper inte att spela musik eller "sövande" ljud, att sjunga, att prata lugnt med honom, vara bestämd, vara tyst, klappa på honom, buffa i rumpan, hålla handen, klappa i pannan eller att sitta bredvid, men inte röra honom. Vi har provat olika läggtider, olika mycket sov på dagen, inte sova för sent på dagen. Har provat att lägga honom på rygg, sida och mage (fast man inte ska det). Somnar ofta i bilen, men har aldrig sovit vidare när vi lyft ur babyskyddet. Att mata när han ligger och ska somna påverkar inte. Han är mätt och har ny blöja när vi lägger honom. Vi har en läggrutin som han verkar gilla. Vi är inte stressade under läggningsrutinen, den är mysig. Det är när vrålandet eskalerar som man blir stressad. Det är helt enkelt fruktansvärt jobbigt och det verkar aldrig bli bättre.

• Svar på tråden Vrålar när han ska sova
  • Fanndis

Bara lite brainstorming - det är ju svårt att säga nåt vettigt när man inte känner barnet och aldrig heller träffat det:

Har ni försökt med någon sorts nattlampa? Eftersom du nämnde att det hela börjar när lampan släcks är det kanske så att han inte tycker om när det är helt mörkt?

Har ni försökt att bekräfta hans känslor om att det är jobbigt att gå och lägga sig? Eller kanske är det så att han behöver bearbeta dagens händelser? Det kanske låter fånigt när man pratar om en åttamånaders, men jag tror faktiskt att de är mycket mer kapabla än vad många vuxna tror - både när det gäller att ha egna tankar och även när det gäller att förstå det som sägs till dem.

Det jag menar helt konkret är att det kanske kan hjälpa att rakt ut säga till honom "Du verkar tycka att det är jobbigt att gå och lägga dig nu. Du kanske skulle vilja få uppleva mer? Är du rädd att du kommer missa något? Det förstår jag, det kan kännas väldigt frustrerande att inte få som man vill..." Osv. Det kan kännas konstigt att prata på det viset med ett litet barn, men var inte rädd för stora ord.

För min lilla kille funkar det utmärkt att vi sätter ord på hans känslor och accepterar att han är ledsen/arg/upprörd ibland. Han lugnar ner sig mycket snabbare på det sättet - när han får bekräftat att, ja, det där gjorde faktiskt ont och det är helt okej att ge uttryck till den känslan.

Men ni kanske redan har försökt nåt liknande iom att du nämnde att ni har försökt att prata lugnt med honom?

• mfe

Följer tråden då min 13 månaders är exakt likadan!

• EllisBell

Låta honom somna i soffan/famnen framför tv:n hos er? Har ni testat det? Inte göra så stor grej av läggningen och pressa på att NU SKA du sova. Att släcka och ligga knäpptyst har aldrig funkat på mina barn.

• Kattis

Vi har haft exakt samma problem som er och lider verkligen med er. Min make provade i helgen att lägga sig med vår dotter i våran säng, han satte henne upp och gav henne en mjuk leksak utan pip och prassel.
    Han sa god natt och sov gott så ses vi imorgon och låtsades sova. Dottern pillade på leksaken ett tag och började sen "slänga" sig ner/frammåt och gnuggade huvudet på täcket eller kudden och till slut la hon sig ner (utan gallskrik och protester) somnade lugnt och sov även så gott som hela natten vaknade runt 4-5 tiden och fick välling och somnade snällt om.

Nu har vi kört såhär sen dess och hon har sovit så här bra sen dess. Innan kunde jag få springa 5-10 ggr/natt för att ge napp, byta blöja och om hon inte fick ro igen ge flaska.

Natt rutiner för oss.

17.30 Middag med lek och kladd på golvet (får egen sked och prova äta själv)
    18.00 Bada
    18.30 Välling i sängen med oss
    somnar sedan oftast mellan 19-19.30

Glömde säga att vår dotter är 9 månader

• Genau

Fanndis: Tack för tipsen! Jag tror inte att det är mörkret som är problemet, det har ibland varit liiiite lättare att söva honom när det varit mörkare i rummet. Och han blir lika arg på dagen, när det är ljust i rummet. Försökte göra som du föreslog nu när han skulle ta sin förmiddagslur, att prata med honom och bekräfta hans känslor. Hjälpte tyvärr inte, men jag får prova fler gånger.

• Genau

EllisBell: tack för tipsen! Att somna i soffa eller famn går inte, han blir fullkomligt hysterisk där också. Försöker komma loss ur famnen (oavsett läge och person) eller ligger och kastar sig omkring i soffan. Han slappnar inte av tillräckligt. Vi sitter bredvid honom när lampan släcks och sjunger för honom eller pratar med honom, så helt tyst blir det inte. Han blir galen i vilket fall. Spänner sig, sprätter omkring och skriker.

• Genau

Kattis: tack för tipset! Vi har testat att han får ligga och pilla med en leksak och speciellt på dagarna låtsas jag ofta sova, men det har tyvärr inte hjälpt. Han är inte lugn när han får välling heller, han kastar sig omkring, vill absolut inte vara i famnen eller sängen och dricka. Vi får truga i honom (väldigt snällt och försiktigt) flaskan medans han leker. Har funderat på att ha bad i läggningsrutinen, men tycker inte han somnat lugnare de gånger han fått bada precis innan läggdags. Men det skadar ju inte att prova er rutin ändå, det kan ju funka här också.

• Little Ms Chatterbox

Testa att ge Omega. 
    Flytande eller stick hål på kapsel med en nål.  Om du ammar så kan du äta det så går det över i bröstmjölken.

Det finns speciell Omega till små barn, Eye Q baby men den finns inte i Sverige så den får man beställa från något drugstore utomlands. Men det är inget fel på den Omegan som säljs här i Sverige heller, det går bra att ge den till små barn men inte själva kapseln för det utgör en kvävningsrisk för små barn i Överbeskyddar Sverige. 

De preparat som jag har sett haft bra effekt på barn med sömnbesvär är  Eskimo kids, Mor-EPA junior och Eye Q.
    I Eye Q och Mor-EPA är det både Omega-3 och Omega-6.
    I Eskomo kids är det även Omega-9 och D-vitamin. Så där behöver man inte ge alla D-dropparna när barnet är litet. Behovet av D-vitaminer ökar med åldern för barn så man får räkna lite på det några gånger om året så man vet att de får i sig behovet. 

• Jkpg Deluxe

Vår dotter var extra känslig mellan den klassiska 7-9mån fasen...eller egentligen upp till 10 mån höll hon på, och runt 8-9 mån var det "som värst". NU beter hon sig inte som ert barn varje kväll, men några gånger i månaden...Då kan hon GALLSKRIKA i 1 timme och INGET man gör hjälper, verkligen INGENTING! så jag förstår er till viss del, men vi har ju inte detta att stå ut med varje dag, så som ni...

Det jag märkt med vår dotter är i alla fall att detta sker mest om hon är lite förkyld/sjuk, om det varit mycket intryck, händelser och många nya människor eller så under dagen (även dagen efter en "stor grej" kan det bli så här) och om hon är väldigt övertrött...
    Men eftersom vi inte heller hittat något sätt att lugna henne på då det är så här, så får vi tillslut bara lägga henne ner bredvid den av oss som nattar, hålla för öronen och "vänta ut" henne...det låter hemskt säkert, men att vyssja, nynna, bära och allt annat hjälper inte ett dugg då! så man ligger helt enkelt bara där å "står ut" tills hon somnar av utmattning....

Ja det här blev väl inga konkreta tips till er tyvärr....men fundera på hur hans dagar ser ut? Om han är av den lite mer "känsliga" sorten så kanske han behöver mera vardagslunk än "hitte på", om du förstår hur jag menar?? :)  

• Genau

Little Ms Chatterbox: tack för tipset! Nu när du skriver det, så har jag nog hört det förut. Är nyfiken: varför och på vilket sätt ska Omega 3 funka?

• Genau

Jkpg Deluxe: tack för tipset! Vi får fundera över hans dagar. Men jag tycker inte att det märkts någon skillnad på dagar när vi varit hemma bara han och jag och dagar när vi träffat släkt/vänner/kollegor/osv eller varit på Öppna förskolan. Men vi får fundera över det mer noggrant. När han är sjuk sover han sämre, men oftast marginellt eftersom han redan vaknar så ofta.

• Little Ms Chatterbox
    Genau skrev 2013-04-26 21:20:45 följande:
    Little Ms Chatterbox: tack för tipset! Nu när du skriver det, så har jag nog hört det förut. Är nyfiken: varför och på vilket sätt ska Omega 3 funka?
    Ja, hur exakt det kan funka vet jag inte riktigt men Omega är ett fett. Och det ökar kontakterna mellan nervcellerna, synapserna. 
    Under dagen får man många intryck och under sömnen bearbetar hjärnan alla intryck, det ska sorteras och analyseras. När en del av hjärnan säger sov, du är trött och en annan del säger arbeta med det här så blir det lite för mycket och -kortslutning! 
    Om kontakterna mellan cellerna är god, allt flyter på bättre så behöver det inte bli så stor kortslutning och man hinner lugna ner sig så mycket att man somnar innan arbetsfasen av sorteringen i hjärnan börjar.

Tror jag.

Svar på tråden Vrålar när han ska sova