• Anonym (leverpåhoppet)

Hur få lägenhet med bet.anm??

För att göra en lång historia kort:
    Har hyrt i andrahand i 2 år och nu går det inte längre.
    Både jag och sambon har fasta inkomster och en villig borgesman med mkt hög inkomst. trots detta får vi inte hyra lägenhet där vi försökt  på grund av våra betalningsanm.

Hur kan inte fasta inkomster och borgesman vara nog? Vi har heller inga hyresskulder.
    Ingen vi kan bo hos heller, ska vi behöva bli hemlösa med våra barn!? 

Hur kan man gå tillväga här, läser ofta om människor som får kontrakt med borgesman men det verkar inte funka?

Tips?
    Och ja, jag vet att vi är i en skitsituation för vi satt oss i skuld, moraltanterna kan hålla sig borta.. 

• Svar på tråden Hur få lägenhet med bet.anm??
  • Anonym (leverpåhoppet)
    Snultan skrev 2013-04-26 20:07:53 följande:

Min syster har bott i mammas lägenhet flera år. När hyresvärden fick veta de blev dom snea och sa att de krävs ett andra hands kontrakt. Sen måste ju din mamma visa varför hon inte bor i lägenheten och de kan ju neka.. vissa hyresvärden är svåra alltså.
    Ja, det är ju det som är problemet..om de kommer på det..men min mamma arbetar på orten vi vill ha lägenhet och då kan hon ju säga att hon sover där ibland när hon jobbat sent lr liknande..då behöver hon ju inte vara skriven där..
  • Anonym (leverpåhoppet)
    Snultan skrev 2013-04-26 20:10:32 följande:
    Min mamma har aldrig varit skriven på den lägenheten. Anledningen till att hon inte va de o bodde nånannanstans va pga hälsan. Dom ville ändå ha andra hands kontrakt o de spelade ingen roll att de va dottern dom bodde där.
    Kunde inte din syster få andrahandskontrakt då ? Kontraktet vi haft nu har vi inte behövt skriva på, inte heller har någon upplysning gjorts på oss..
  • Snultan
    Anonym (leverpåhoppet) skrev 2013-04-26 20:12:04 följande:
    Ja, det är ju det som är problemet..om de kommer på det..men min mamma arbetar på orten vi vill ha lägenhet och då kan hon ju säga att hon sover där ibland när hon jobbat sent lr liknande..då behöver hon ju inte vara skriven där..

Precis. Man har ju rätt till o ha en övernattningslägenhet men vissa värdar är som sagt svåra. Dumt, så länge hyran kommer in vad spelar det för roll liksom. Men ring o fråga! Du behöver ju inte säga vem du är men fiska lite så vet du hur dom ställer sig till det. Eller fråga hyresgästföreningen
    Gravid i vecka 16! ****** BF 11 Oktober!
  • Snultan
    Anonym (leverpåhoppet) skrev 2013-04-26 20:14:16 följande:
    Kunde inte din syster få andrahandskontrakt då ? Kontraktet vi haft nu har vi inte behövt skriva på, inte heller har någon upplysning gjorts på oss..

Jo. De kollar ju inte upp vem den som hyr i andra hand är utan de är ju lägenhetsinehavarens ansvar. Men de blev aldrig av. Va ju liksom en i familjen så man tänker att det inte ska spela nån roll.
  • Anonym (leverpåhoppet)
    Snultan skrev 2013-04-26 20:15:15 följande:

Precis. Man har ju rätt till o ha en övernattningslägenhet men vissa värdar är som sagt svåra. Dumt, så länge hyran kommer in vad spelar det för roll liksom. Men ring o fråga! Du behöver ju inte säga vem du är men fiska lite så vet du hur dom ställer sig till det. Eller fråga hyresgästföreningen
    Det roliga är att jag hade förstahandskontrakt och under tiden fick jag bet.anm..de sa att de inte hyrde ut till någon med anm. men ändå fick jag byta lägenhet inom samma förening då de visste jag betalat hyran i tid alltid..så man vet ju att de KAN om de bara vill..
  • Snultan

Men nu har mamma sagt upp lägenheten av andra skäl så vet inte hur de hade gått. Men jag vet iaf att värden va väldigt pessimistiska o ifrågasättande mot mamma

• Snultan
    Anonym (leverpåhoppet) skrev 2013-04-26 20:18:52 följande:
    Det roliga är att jag hade förstahandskontrakt och under tiden fick jag bet.anm..de sa att de inte hyrde ut till någon med anm. men ändå fick jag byta lägenhet inom samma förening då de visste jag betalat hyran i tid alltid..så man vet ju att de KAN om de bara vill..

Ja o de kan ju inte slänga ut en bara för att man får en anmärkning under tiden liksom.

De är verkligen så att har man en gång fått ett förstahandskontrakt så ska man hhålla hårt i de alltså
  • Anonym (tina)

Menhar du haft lägenhet så hör om du ej kan få refferenser av dom o visa upp

• Anonym (leverpåhoppet)
    Anonym (tina) skrev 2013-04-26 20:28:31 följande:
    Menhar du haft lägenhet så hör om du ej kan få refferenser av dom o visa upp
    Jag kanske skulle kunna försöka få lägenhet via samma företag som jag bodde hos när jag hade mitt kontrakt..och säga att jag har borgesman också
  • Anonym (leverpåhoppet)

Ville uppdatera, har hört mig för hos en del hyresvärdar i och runt staden jag bor i och verkar som att en hel del accepterar bet.anm om man har borgesman och fast inkomst. Har redan fått en visning där jag varit öppen och ärlig från start om mina skulder. Så, ja det går som många andra sagt. Bara inte hos de stora hyresvärdarna verkar det som..

• Anonym (tina)

Se där allt brukar ej vara svart,grattis=)

• Anonym (leverpåhoppet)
    Anonym (tina) skrev 2013-04-29 17:15:13 följande:
    Se där allt brukar ej vara svart,grattis=)
    Tack! Har däremot fått se en negativ referens ang hyresvärden. Den skrevs för  2 år sedan men tänkte jag skulle försöka fiska lite under visningen, fråga de nuvarande boende hur de haft det med servicen.
    Har även kontaktat den största hyresvärden i samma stad och de säger att det också är möjligt att få lägenhet via dem trots skulder. Så omöjligt är det inte, lite extra jobb bakom bara :) 
Svar på tråden Hur få lägenhet med bet.anm??