• gäst74

veckoberäkning vid fostervattensprovet

Jag är minst sagt förbryllad och orolig. Skulle göra fvp men det visade sig att vul blivit felberäknat när man gjorde ett UL innan testet och jag fick ny tid ett par dagar senare. Inga konstigheter; sånt händer. Det ber att jag endast var 14+6. Läkren betonade hur noga de var att inte göra tester innan v 15. Jag fick tid till jag var 15+4. Skönt med lite marginal...Nytt UL inför nya fvp-tiden och 15+4 fastställdes på nytt. En och en halv vecka efter fvp hade jag RUL. Nu skrivs jag tillbaka till v 16+1. Detta betyder att jag enligt den nya läkarens ber inte alls varit 15 fullgångna veckor utan enbart 14+5!

Min fråga till läkaren vid RUL kändes för mig helt logisk: Växer barnet som det ska? Får den i sig det den ska ha? Jag blev försökrad att det var ingen fara. Men oron sitter kvar. Dels för att ha gjort ett för tidigt fvp och dels för att tillväxten inte är vad den borde?

Erferenheter eller spekulationer någon? Vad hade ni gjort? Krävt ett nytt UL för att kolla tillväxten? Alla foster ska väl ha samma tillväxt fram til v20?

Tack för att du läste.

• Svar på tråden veckoberäkning vid fostervattensprovet
  • Flickan och kråkan

Man får ofta olika mått vid olika tidpunkter. Med andra barnet så fick jag precis som du skjuta upp mitt fvp för att jag bara vara i v.14+6 när jag skulle göra det. Kommer tyvärr inte ihåg vad RUL sa den gången, men har svårt att tro att det stämde på dagen. Nu med tredje barnet så låg jag inom 15 fullgågna veckor (mot slutet av veckan) vid fvp och stämde ganska väl (inte helt) med tidigt UL i v.9. Vid RUL därefter blev jag tillbakaflyttad ett par dagar. Man räknar inte ut åldern på samma sätt. Tidiga UL räknar huvud-rumpa. Vid fvp måttar de lårben samt huvud (tror jag). På RUL - lårben, huvud och buk. Dessa måt skilde också en hel del för mig. Huvudet var storleksmässigt längre gånget än lårben och buk exempelvis. Skilde nog en vecka i alla fall.

Svar på tråden veckoberäkning vid fostervattensprovet