• Anonym (undrar)

Någon som kan det här med Underhållsstöd ?

Någon som kan det här med underhållsstöd{#emotions_dlg.djavulsk}

Barnet är skriven hos mig.

Pappan Ska troligen från å med nästa vecka ha Ug med henne från

Onsdag kl 14.00  till Lördag kl 16.00

Jag har då henne  Lördag från 16.00 till Onsdag 14.00

Hur räknas det ?

ska pappan betala fullt underhållsstöd till mig ?

• Svar på tråden Någon som kan det här med Underhållsstöd ?
  • Tirem

Pappan har barnet 3 dagar och 2 timmar, har har barnet 3 dagar och 22 timmar? Du har alltså barnet 20 timmar mer per vecka? Inte ens en dygn... Tror inte du får fullt underhåll, borde inte få det iallafall!

• hrewak

Pappan har rätt att göra avdrag på underhållet om han har barnet 5 dygn i rad eller minst 6 dygn under en kalendermånad.

Har han barnet onsdag-söndag (och barnet sover hos honom då) så räknas det som 2 dygn. Så är det varje vecka så blir det alltså 8-10 dygn/månad beroende på antalet veckor i månaden.

• Tirem

Fast detta räknas väl nästan som växelvist boende, det är inte långt ifrån 50/50?

• hrewak

Herregud, min hjärna är nog väldigt söndagseg. Onsdag-lördag

• hrewak

Skriver från mobilen så texten i mitt inlägg försvann.
    Om pappan har barnet 12 dagar i månaden kan det vara växelvist boende, det bedömer Försäkringskassan. Om pappan har barnet 13-15 dagar så är det växelvist boende.
    Då kan båda söka underhåll vid växelvist boende från Försäkringskassan som är ett bidrag som beräknas utifrån inkomst. Den andra föräldern betalar inte detta, utan det är ett bidrag.

• hrewak

Onsdag-lördag räknas som 3 dygn, så det hänger ju lite på om ni skall ha det såhär varje vecka?

Svar på tråden Någon som kan det här med Underhållsstöd ?