• Anonym (sjukersättning)

Vilande Sjukersättning

Har nu 100 % sjukersättning, blivit erbjuden projektanställning 50 %, kan jag ha min sjukersättning vilande de månader jag har projektanställning, det är ju i ett par månader, sen dröjer det kanske några månader tills jag behövs nästa gång, kan man gå i och ur under den 2 års perioden som man får ha vilande sjukersättning ? Kan just nu endast ta detta jobbet, är hemifrån och det kan jag klara av.

• Svar på tråden Vilande Sjukersättning
  • Försäkringskassan

Hej,

Reglerna är olika beroende på vilken ersättning du har och när beslutet togs. Har sjukersättning enligt de regler som gäller från och med 1 juli 2008 då gäller reglerna om vilande sjukersättning. Det betyder att om du har haft sjukersättning i ett år så kan du begära om att få din sjukersättning helt eller delvis vilande. Du kan sen begära att villande perioden ska upphävas och att den ska aktiveras(detta sker månadsvis) under som längst i två års tid.  Om du dessutom jobbar kan du får behålla ett belopp varje månad som motsvarar 25 procent av din vilande sjukersättning.

Här kan du läsa mer om detta

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/prova_pa_att_arbeta_eller_studera/arbeta_eller_studera_med_sjukersattning_enligt_de_regler_som_galler_fran_1_juli_2008/

Om du är osäker på vilken på vilken typ av ersättning du har, titta på ditt senaste beslut från Försäkringskassan eller kontakta vårt Kundcenter 0771-524 524 så får du hjälp.

Hälsningar,
    Anders, handläggare 

Hej. Tack för svar som kom snabbt !!! Har haft livsvarig sjukersättning sen juli 2009, så ditt svar är alltså att jag kan gå i och ur vilande sjukersättning under 2 år ? Sen undrar jag vad som händer med sgi då jag arbetar delvis, får jag tillbaka den ?

• Försäkringskassan

Hej! Inkomst av arbete under period med vilande sjukersättning kan ligga till grund för SGI. Det innebär att man kan få sjukpenning och andra förmåner som beräknas på grundval av SGI under en period med vilande sjukersättning. SGI utreds och fastställs då i samband med att man begär ersättning. SGI fastställs då i en sådan situation enligt de regler som normalt gäller. Här kan du läsa mer om sjukpenninggrundande inkomst och hur den beräknas: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld Hälsningar Gabriella, handläggare

En fundering till !! Om vi nu skulle utgå från att jag klarar av att jobba 50 % och det skulle beslutas efter 2 år att jag kan jobba 50 % och ha livsvarig sjukersättning 50 %, kommer troligtvis ej att klara mer pga värk mm. Vad händer då när jag ej har nån projektanställning, ska jag då besöka AF ? Det är nåt jag ej klarar av pga social fobi som beror på min neurologiska skada. Går det att göra nåt slags undantag och man kan ta träffar med AF via telefon då ev. ?? Vore mycket glad för hur du tror om den frågan ?

• Försäkringskassan

Hej
    Om det är så att det beslutas att du kan arbeta 50% och ha sjukersättning på 50% , och den dagen din anställning upphör så ska du anmäla dig på Arbetsförmedlingen för att skydda din  SGI .  När det gäller frågor angående arbetsförmedlingen så hänvisar jag vidare till dem.  Om det är några mer specifika frågor du har om din sjukersättning så är du välkommen att kontakta försäkringskassans kundcenter på telefon 0771- 524 524 så kan vi hjälpa dig.

Hälsningar

Malin, handläggare  

Svar på tråden Vilande Sjukersättning