Anonym (Mamma Mu) skrev 2013-04-30 10:57:44 följande:
Kan väl känna att terapi alltid har en funktion att få lufta känslor och få hjälp att bearbeta känslor men jag kan inte se att det skulle vara en lösning om jag mår dåligt i min bonusfamilj?
Om man mår så psykiskt dåligt att man inte fungerar under den veckan/helgen man är en familj med egna och andras ungar, så dåligt att man måste gå i terapi (?) då är väl ändå inte bonuslivet rätt för den personen?!
Hur fantastisk kan den andre partnern vara egentligen, den kärleken har ju orimliga mått om man väljer att må psykiskt illa 50% av sitt liv bara för att leva med "mannen/kvinnan i sitt liv"???
Visst det är jobbigt som sjutton ibland, men det handlar ju mestadels om att man delar sin partner med en annan kvinna - hans EX! Ungarna är väl inget problem, däremot så blir mannen ofta helt personlighetsförändrad när hans tidigare barn är närvarande, han ska vara 280% superpappa i 1 vecka. Det blir ju som att leva med dr. Jekyll och Mr. Hyde eftersom han på sin "barnfria" vecka är 0% pappa och plötsligt en kärleksfull partner, medans du är en normal 100% mamma/kärleksfull partner alla dagar i veckan året runt.
Du får dessutom ofta anpassa din semester efter hans ex's arbetsschema, Din jul ska splittras upp i atomer för att hans ex absolut ska fira jul till Kalle med bonus, Din midsommar är obetydlig bara för att hans ex absolut ska dansa kring stången med bonus för att inte tala om bonusarnas födelsedagar som gärna ska firas 3-4 ggr med pappa, mamma och plast-mor-föräldrar och plast-far-föräldrar och gud vet vilka fler...
Jag vidhåller att det sällan, ytterst sällan är barnen som är problemet. Man får helt enkelt fråga sig HUR fantastisk är mannen jag valt att ta med hela hans bagage?
Kan hålla med till fullo. Men VARFÖR fogar sig män efter sina EX!? Ville de lyda sitt ex minsta vink så varför i hela fridens namn stanande de inte? Jag tar för givet att det jag och min man bestämmer gäller, ska vi ha bonus över jul så gäller HELA julen, inget skjutsande hit och dit och få en halv dag, då får man ta varannan osv.
Bonus mamma frågade om vi ville ha bonus två v i sträck i sommar, ja det ville vi. Men det visade sig att det gällde bara två specifika veckor och vi var tvugna att svara före måndagen (hon frågade en fredag) och vi hade inte fått svar på vilka semesterveckor som vi fått godkända. Så vi fick säga nej vilket gjorde henne skitsur. Hade min man sagt ja utan att fråga mig om saken, ja då hade jag och mina barn gjort något de veckorna och han hade fått lösa situationen bäst han gitter, för han har antagligen inte semester de berörda veckorna.
Jag tror att det ofta är männens fel, för som du säger, man delar inte mannen med barnen, man tvingas ofta dela med hans ex. Inte sällan drar exet upp krotet "för barnens bästa" och ger pappan skuldkänslor. Männen måste lära sig att inte ta på sig skulden för allt och ingenting.