• Anonym (LeJo)

Någon som har pratat med psykolog/gått i KBT terapi för att klara av styvfamiljslivet?

Som rubriken säger, är det någon som fått hjälp av terapi att bli kvitt sin ångest mot bonusbarn/styvfamiljslivet?

Tänker mest på er som egentligen har en bra sambo, och ett bra bonusbarn, men där ni vet att problemet ligger hos er själva. Att det är ni som har svårt att acceptera situationen...

Vad för slags hjälp fick du (terapiprat? KBT? Ngt annan hjälp?)

Jag har levt 7 år i styvfamilj nu, med en helt normal man och egentligen ett helt normalt bonusbarn. Och jag VET att problemet ligger hos mig. 
    Jag vill självklart ha en fungerande styvfamilj, och jag kan inte förstå varför jag tycker att det är så hemskt varannan vecka när h#n kommer. Får panikkänslor och vantrivs i mitt eget hem. (ni som är i liknande situation förstår säkert alla känslor runt omkring oxå). Såhär har jag som sagt haft det i 5 år.

Vill ju som sagt att vi ska vara en helt normal styvfamilj, så började gå hos psykolog och prata för ett år sedan. Men jag känner att det inte gett mig ett dugg faktiskt. Jag får prata av mig och hon ger mig råd, men spärren att acceptera situationen, och inte få ångest varannan vecka släpper inte!

Behöver komma vidare! Någon som fått proffesionell hjälp? Ge mig tips och råd 

• Svar på tråden Någon som har pratat med psykolog/gått i KBT terapi för att klara av styvfamiljslivet?
  • Anonym (vi är många)

Å, det skulle kunna vara jag som skrev det där, du sätter ord på flera av de känslor jag också har eller har haft (det varierar och växlar).

Jag mår som bäst när jag känner att sambo inte är tillräcklig och att han o hans barn inte klarar sig utan mig. Klart de gör, men när jag kan inbilla mej att jag är viktig för dem så mår jag bättre. 

Vi har kört ungefär samma som du beskriver, när han har barnen har han varit tydlig med att det inte finns några som helst krav på mej, och allt som rör barnen tar han med biomamman. Det är väl bra o fint, men det får inte mig att känna mej delaktig och känna ansvar och några djupare känslor för barnen. Det är först när jag lyckats tränga igenom detta som jag lyckats bonda med dem och då ändras känslorna för dem nästan direkt.

Tror det är jätteviktigt att din sambo är med på samtalen, att han fattar hur viktigt det är och att ni tillsammans kan testa olika lösningar och sedan känna efter vad som funkar bra eller dåligt.

Det är ju vedervärdigt att bara njuta av livet varannan vecka i 10 år till och den andra tiden bara härda ut o hålla sig undan. Det blir nog ohållbart till slut både för dej o mej och då riskerar man kanske att bli bitter o sur.
    Konstigt nog verkar det ofta lättare för många män, undrar varför. Kanske för att de ofta inte har så stort behov av att känna sig oumbärliga eller viktiga i familjen, de är nöjdare med en "biroll"? 

• Anonym (LeJo)
    Anonym (vi är många) skrev 2013-05-01 21:14:18 följande:
    Å, det skulle kunna vara jag som skrev det där, du sätter ord på flera av de känslor jag också har eller har haft (det varierar och växlar).

Jag mår som bäst när jag känner att sambo inte är tillräcklig och att han o hans barn inte klarar sig utan mig. Klart de gör, men när jag kan inbilla mej att jag är viktig för dem så mår jag bättre. 

Vi har kört ungefär samma som du beskriver, när han har barnen har han varit tydlig med att det inte finns några som helst krav på mej, och allt som rör barnen tar han med biomamman. Det är väl bra o fint, men det får inte mig att känna mej delaktig och känna ansvar och några djupare känslor för barnen. Det är först när jag lyckats tränga igenom detta som jag lyckats bonda med dem och då ändras känslorna för dem nästan direkt.

Tror det är jätteviktigt att din sambo är med på samtalen, att han fattar hur viktigt det är och att ni tillsammans kan testa olika lösningar och sedan känna efter vad som funkar bra eller dåligt.

Det är ju vedervärdigt att bara njuta av livet varannan vecka i 10 år till och den andra tiden bara härda ut o hålla sig undan. Det blir nog ohållbart till slut både för dej o mej och då riskerar man kanske att bli bitter o sur.
    Konstigt nog verkar det ofta lättare för många män, undrar varför. Kanske för att de ofta inte har så stort behov av att känna sig oumbärliga eller viktiga i familjen, de är nöjdare med en "biroll"? 

Ja precis, det är ju jättebra på ett sätt att mamma och pappa tar allt ansvar, och det är ju så jag alltid velat ha det. Så lite som möjligt att göra med bonus och allt som har med bonusfamilj att göra... Men såhär i efterhand inser jag att det hade trots allt barit bättre att få lite krav på sig direkt. Då har man möjlighet att A. antingen acceptera läget med en ytterligare familjemedlem, eller B. lämna relationen.
    Som det är nu så har man ju gått in i relationen och bara gjort det jobbit för sig själv med all denna ovilja. Men jag förstår att det inte är lätt för sambon heller som trots allt bara gjort det han trott varit rätt (och precis på det sätt jag velat ha det).

Jag skulle nog aldrig klara att han satt med på samtalen, spec inte som det är nu när jag känner att jag inte kommer framåt. 

Och jag håller med om att män verkar ha det lättare med att "ta sig an" en tjej med barn än tvärt om. De kanske inte känner konkurens på samma sätt som tjejer kan göra? De "styvpappor" som jag känner får jag en känsla av att de vet sin roll på en gång, medans tjejer (inte alla) känner att de vill ha mannen för sig själva...

• M166

Just nu tar du all skuld på dig. Inget bra utgångsläge för att lösa några problem då du i princip bara bråkar med dig själv. Fungerande problemlösning kräver positiva aspekter och erfarenheter, inte någon "blame game".
    Därför tror jag att det mycket väl kan vara en bra idé att konsultera med en oberoende person som har viss kunskap inom psykologin. 

• SupersurasunkSara

Nej, men jag funderar på det. Det är så fruktansvärt mycket upp och ner och jag tar på mig en stor del av skulden fast den eg inte ligger hos mig enbart. det är så kluvet att tycka så mycket om barnet men ändå känna obehag eller vad jag ska säga när barnet ska komma.

• Maggan71
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2013-04-30 10:57:44 följande:
    Kan väl känna att terapi alltid har en funktion att få lufta känslor och få hjälp att bearbeta känslor men jag kan inte se att det skulle vara en lösning om jag mår dåligt i min bonusfamilj?

Om man mår så psykiskt dåligt att man inte fungerar under den veckan/helgen man är en familj med egna och andras ungar, så dåligt att man måste gå i terapi (?) då är väl ändå inte bonuslivet rätt för den personen?!  
    Hur fantastisk kan den andre partnern vara egentligen, den kärleken har ju orimliga mått om man väljer att må psykiskt illa 50% av sitt liv  bara för att leva med "mannen/kvinnan i sitt liv"???

Visst det är jobbigt som sjutton ibland, men det handlar ju mestadels om att man delar sin partner med en annan kvinna - hans EX! Ungarna är väl inget problem, däremot så blir mannen ofta helt personlighetsförändrad när hans tidigare barn är närvarande, han ska vara 280% superpappa i 1 vecka. Det blir ju som att leva med dr. Jekyll och Mr. Hyde eftersom han på sin "barnfria" vecka är 0% pappa och plötsligt en kärleksfull partner, medans du är en normal 100% mamma/kärleksfull partner alla dagar i veckan året runt.

Du får dessutom ofta anpassa din semester efter hans ex's arbetsschema, Din jul ska splittras upp i atomer för att hans ex absolut ska fira jul till Kalle med bonus, Din midsommar är obetydlig bara för att hans ex absolut ska dansa kring stången med bonus för att inte tala om bonusarnas födelsedagar som gärna ska firas 3-4 ggr med pappa, mamma och plast-mor-föräldrar och plast-far-föräldrar och gud vet vilka fler...

Jag vidhåller att det sällan, ytterst sällan är barnen som är problemet. Man får helt enkelt fråga sig HUR fantastisk är mannen jag valt att ta med hela hans bagage?
    gillar skarpt det här inlägget
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2013-04-30 10:57:44 följande:
    Kan väl känna att terapi alltid har en funktion att få lufta känslor och få hjälp att bearbeta känslor men jag kan inte se att det skulle vara en lösning om jag mår dåligt i min bonusfamilj?

Om man mår så psykiskt dåligt att man inte fungerar under den veckan/helgen man är en familj med egna och andras ungar, så dåligt att man måste gå i terapi (?) då är väl ändå inte bonuslivet rätt för den personen?!  
    Hur fantastisk kan den andre partnern vara egentligen, den kärleken har ju orimliga mått om man väljer att må psykiskt illa 50% av sitt liv  bara för att leva med "mannen/kvinnan i sitt liv"???

Visst det är jobbigt som sjutton ibland, men det handlar ju mestadels om att man delar sin partner med en annan kvinna - hans EX! Ungarna är väl inget problem, däremot så blir mannen ofta helt personlighetsförändrad när hans tidigare barn är närvarande, han ska vara 280% superpappa i 1 vecka. Det blir ju som att leva med dr. Jekyll och Mr. Hyde eftersom han på sin "barnfria" vecka är 0% pappa och plötsligt en kärleksfull partner, medans du är en normal 100% mamma/kärleksfull partner alla dagar i veckan året runt.

Du får dessutom ofta anpassa din semester efter hans ex's arbetsschema, Din jul ska splittras upp i atomer för att hans ex absolut ska fira jul till Kalle med bonus, Din midsommar är obetydlig bara för att hans ex absolut ska dansa kring stången med bonus för att inte tala om bonusarnas födelsedagar som gärna ska firas 3-4 ggr med pappa, mamma och plast-mor-föräldrar och plast-far-föräldrar och gud vet vilka fler...

Jag vidhåller att det sällan, ytterst sällan är barnen som är problemet. Man får helt enkelt fråga sig HUR fantastisk är mannen jag valt att ta med hela hans bagage?
    Kan hålla med till fullo. Men VARFÖR fogar sig män efter sina EX!? Ville de lyda sitt ex minsta vink så varför i hela fridens namn stanande de inte? Jag tar för givet att det jag och min man bestämmer gäller, ska vi ha bonus över jul så gäller HELA julen, inget skjutsande hit och dit och få en halv dag, då får man ta varannan osv.

Bonus mamma frågade om vi ville ha bonus två v i sträck i sommar, ja det ville vi. Men det visade sig att det gällde bara två specifika veckor och vi var tvugna att svara före måndagen (hon frågade en fredag) och vi hade inte fått svar på vilka semesterveckor som vi fått godkända. Så vi fick säga nej vilket gjorde henne skitsur. Hade min man sagt ja utan att fråga mig om saken, ja då hade jag och mina barn gjort något de veckorna och han hade fått lösa situationen bäst han gitter, för han har antagligen inte semester de berörda veckorna.

Jag tror att det ofta är männens fel, för som du säger, man delar inte mannen med barnen, man tvingas ofta dela med hans ex. Inte sällan drar exet upp krotet "för barnens bästa" och ger pappan skuldkänslor. Männen måste lära sig att inte ta på sig skulden för allt och ingenting.
  • Anonym (vi är många)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-07 08:49:40 följande:
    Kan hålla med till fullo. Men VARFÖR fogar sig män efter sina EX!? Ville de lyda sitt ex minsta vink så varför i hela fridens namn stanande de inte? Jag tar för givet att det jag och min man bestämmer gäller, ska vi ha bonus över jul så gäller HELA julen, inget skjutsande hit och dit och få en halv dag, då får man ta varannan osv.

Bonus mamma frågade om vi ville ha bonus två v i sträck i sommar, ja det ville vi. Men det visade sig att det gällde bara två specifika veckor och vi var tvugna att svara före måndagen (hon frågade en fredag) och vi hade inte fått svar på vilka semesterveckor som vi fått godkända. Så vi fick säga nej vilket gjorde henne skitsur. Hade min man sagt ja utan att fråga mig om saken, ja då hade jag och mina barn gjort något de veckorna och han hade fått lösa situationen bäst han gitter, för han har antagligen inte semester de berörda veckorna.

Jag tror att det ofta är männens fel, för som du säger, man delar inte mannen med barnen, man tvingas ofta dela med hans ex. Inte sällan drar exet upp krotet "för barnens bästa" och ger pappan skuldkänslor. Männen måste lära sig att inte ta på sig skulden för allt och ingenting.
    Ja, det kanske finns en koppling mellan otydliga män som inte säger rakt ut vad de vill och tuffa ex? Min sambo är precis likadan, "vill inte bråka" och tror att det innebär att inte vara tydlig och säga vad som funkar bäst för OSS.
    Efter 4 år tillsammans är det fortfarande hans ex som styr i stort sett allt runt deras barn (exakt vilka dgr hans barn ska vara hos oss under hela sommarlovet tex) och han bara säger ja och amen. Att vi nu är en familj vars behov och önskemål nån gång borde prioriteras har ännu inte gått in hos honom, det är viktigare att inte göra exet upprörd.
    Samma när hon lämnar hos oss, då har hon krävt (!) att jag inte skall vara där för hon behöver sitta och prata "ostört" med sambon. Vi anpassar oss, såklart. Om jag säger nej blir sambon sur...på mej! för att jag krånglar och ställer till det.  För att befinner mig i mitt eget hem...
    Svårt att respektera detta och svårt att se en trygghet i att denna man kommer sätta OSS först nångång? Präglar även känslan till honom som pappa och till hela hans familjekonstellation dessvärre.
    Jag behöver också terapi tror jag
  • SupersurasunkSara

Vi är moånga, ja din man är den som behöver terapi, eller hellre, en stor jävla spark i arslet Hur UNDERSTÅR han sig skulle jag vilja fråga?! HUR kan han sätta sitt ex före dig och hur kan du tillåta det?

De behöver inte alls tala ostört. vill hon nåt kan hon skicka ett jävla mail!

• Anonym (vi är många)

Ja, tycker jag med. Jag tycker också att om hon vill sitta och prata - som eg är en bra idé om man kan på ett normalt sätt - och jag inte får vara i närheten så vore det smartare om all överlämning skedde hos henne.
    men det vill hon inte och för ett jäkla liv om sambon protesterar. han säger till mig att han tycker att det "konceptuellt" är fel, men att jag också bör se till hans bästa och inte utsätta honom för konflikt med exet.  

fast jag vet inte, de allra flesta gånger vill hon inte ens prata utan bara lämnar i dörren. Så jag tror mer det handlar om en fånig markering att han ska "sätta barnen först". Och det går ju ut över känslan att vara den "nya" och svårt att känna att det är han och jag.

Hur har du det TS, känner du stark vi-känsla med din sambo? 

• SupersurasunkSara
    Anonym (vi är många) skrev 2013-05-08 18:31:14 följande:
    Ja, tycker jag med. Jag tycker också att om hon vill sitta och prata - som eg är en bra idé om man kan på ett normalt sätt - och jag inte får vara i närheten så vore det smartare om all överlämning skedde hos henne.
    men det vill hon inte och för ett jäkla liv om sambon protesterar. han säger till mig att han tycker att det "konceptuellt" är fel, men att jag också bör se till hans bästa och inte utsätta honom för konflikt med exet.  

fast jag vet inte, de allra flesta gånger vill hon inte ens prata utan bara lämnar i dörren. Så jag tror mer det handlar om en fånig markering att han ska "sätta barnen först". Och det går ju ut över känslan att vara den "nya" och svårt att känna att det är han och jag.

Hur har du det TS, känner du stark vi-känsla med din sambo? 
    Dn man är helt ute och cyklar Självklart ska man se till sin partners bästa, men BÅDAS bästa är lika viktigt. Han ser inte till ditt bästa för fem öre. Han låter exet topprida sig som en annan toffel. Är det dig eller henne han valt att leva med? Är hennes väl och ve viktigare än ditt? Hon använder sig av barnen som vapen för att han tillåter det.
  • SVBk4rr1ng

vi är många - Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man ska reda ut vem som är ansvarig för vad i relationer. Exet kan inte kräva att du avlägsnar dig från köket i ditt eget hem. Om det blir konflikt av att du inte går undan (så länge du beter dig respektfullt såklart) så är det en konflikt orsakad av exet och inte av dig.

Svar på tråden Någon som har pratat med psykolog/gått i KBT terapi för att klara av styvfamiljslivet?