• synthetical

Kan vår son få ett syskon?

Efter många om och men blev vi äntligen gravida på första försöker mha hormonsprutor. Vår lilla son är  månader gammal och vi är super lyckliga. Dock går det nog inte en dag utan att jag tänker på om han någonsin kommer att få ett syskon.

Är det någon av er som vet hur det funkar om man behandlats med hormonsprutor och fått ett barn mha det?
    Jag har hört att man får provrörsbehandling  ggr utan någon extra kostnad men hur funkar det med sprutorna. Får man göra det  ggr också eller är det bara en gång som gäller? Någon sa till mig att det skulle kosta 50000 om man ville göra det en gång till. Låter lite orättvist tycker jag. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan vår son få ett syskon?
  • omni

Vår son kom till med hjälp av pergotime (tabletter). Nu när vi försöker skaffa syskon måste vi bekosta allt själva eftersom att vi redan har ett gemensamt barn. Vi har provat otaliga pergotime-kurer, 4 sprutbehandlingar och väntar nu på att få göra vårt tredje ivf-försök. Sprutbehandlingarna kostade oss inte mer än vad medicinerna och ultraljuden kostade. Summan för det blev väl några tusen. Provrörsförsöken kostar ca 30 000 kr styck, men vi köpte ett 3-pack för 60 000. Hoppas du blev lite klokare

• omni

Jag måste tillägga att man får inget kostnadsfritt provrörsförsök om man redan har ett barn, tyvärr Sprutförsök får du nog göra så många som du och läkaren tycker är lämpligt, men du får söka den hjälpen privat och bekosta allt själv. 

• synthetical

Okej. Tack för ditt svar.
    Blev gravid på första försöket med sprutor så vi får väl hoppas att det går lika bra nästa gång. Det dröjer ju ett tag, men då vet jag hur jag ska gå tillväga.
    Får man fråga vilket "sjukhus" eller så ni har använt er av nu ?

• omni

Vi får hjälp via ivf-kliniken i Umeå nu när vi vill ha syskon. I mitten av maj gör vi vårt 3:e ivf-försök, så nu håller vi tummarna för att det ska leda till graviditet  

• omni

Umeå tar emot både dom som fått remiss från landstinget och vi som betalar privat. Fördelen med att betala allt själv är att det går fort, du slipper sällan stå i nån kö. Vi fick komma på besök och träffa läkaren bara några veckor efter första telefonsamtalet. 
    Fråga på du, jag svarar så gott jag kan  

• synthetical

Ja okej, då ska jag ta och kolla med sahlgrenska universitetssjukhus först, så får vi se vad dom säger. Sen kolla upp det privata.
    Tack för dina svar och lycka till!

Svar på tråden Kan vår son få ett syskon?