• Kiris

Foglossning svanskota

Hej! Jag är i v25 och har haft ont i svanskotan mkt under graviditeten. Nu blir det bara värre. På jobbet har jag en sittkudde som hjälper bra men den kan jag ju inte gå runt med hela tiden. Blir också värre när jag går mkt. Någon som varit med om detta? Någon som har tips? Hjälp! ;)

• Svar på tråden Foglossning svanskota
  • acco

Jag hade jätteproblem med min svanskota ibörjan av graviditeten upp till v 25. Hade svårt att gå sitta ligga, för det kändes som att jag hade ramlat på den gång på gång.. Blev sjukskriven pga foglossning i v 20 är idag i v 32, det som hjälpte mig va vila vila vila.. Försökte med akupunktur, tens, värme. tens va väl det som hjälpte mest av dom tre, men annars va det vilan som fick bort den intensiva värken. Nu får jag bara ont i den när går mycket..

• miqaw

Har samma problem som dig och är sedan fyra veckor tillbaka sjukskriven pga detta. Tyvärr har jag inga tips på hur du ska bli av med smärtan, det hade inte sjukgymnasten jag träffade igår heller, utöver att sitta på en lutande kudde/luta kontorsstolens sits nedåt mot fötterna mer än vad man normalt gör annars. Att sitta på båda "sittbenen" och rak i ryggen var också något hon rekommenderade.
    Hoppas det inte blir värre, men prata med din BM om att få träffa en sjukgymnast den vägen! 

• K L A R A

Jag har också foglossningen i svanskotan som det känns. Så fort jag ska stå eller gå använder jag foglossningsbälte, det hjälper väldigt mycket. Utan bältet hade jag varit totalt handikappad!

• Pssst

Jag är i vecka 18 och haft rejält ont i både svans- och framfog. Har det ännu mer nu men det hjälper med bälte för mig och att försöka stå/gå i stället för att sitta. Sitta är mord för mig....och jag har ett sittande jobb...Köpte mitt bälte via sjukgymnast men blir det värre än det är så ska jag prata med bm om akupunktur. Hon sa något om det när jag pratade med henne sist.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
Svar på tråden Foglossning svanskota