• Nénharma

Hur gick er faderskapsbekräftelse till?

Jag och sambon är inte gifta och måste således fixa med faderskapet via papper och grejer. 
    Nu har jag börjat höra skräckhistorier om hur folk blir förhörda av dom på familjerätten och kvinnorna får svara på exakt när dom hade ÄL, när dom hade sex (och typ hur??) och  fler ingående intima frågor... Jag trodde (naiv som jag är) att man bara gick dit, legitimerade sig och skrev på. Har jag fel? 

Hur gick er faderskapsbekräftelse till?  

• Svar på tråden Hur gick er faderskapsbekräftelse till?
  • Emmis

Det kommer gå bra. Se det som humor bara. Jag och min sambo var för andra barnet i juni och vi höll på att bryta ihop båda två över det här märkliga systemet. Fick sitta och bita ihop då vittnena kom intraskande,

Så ja, man gör det för varje barn man får.

• HWR
    Niju skrev 2013-04-30 18:54:43 följande:
    Lite OT men om man endast är sambo kommer man behöva gå och göra det här med att skriva på när varje barn kommer eller bara första? Vi ska snart få vår andra och antog att andra skulle registreras som hans barn automatiskt, bra att veta så att man kan göra det innan barnet föds...
    Ja man skriver på för varje barn om man inte ä gifta. Knasigt, jag vet. 
  • Anfa

Säger samma som de andra, kom dit o blev frågad om jag haft annan partner än honom o sen skrev vi på papper framför två vittnen med.. Inget konstigt o de gick snabbt

• Anfa

Säger samma som de andra, kom dit o blev frågad om jag haft annan partner än honom o sen skrev vi på papper framför två vittnen med.. Inget konstigt o de gick snabbt

• Maybe

Vi har gjort IVF så vi vet att det är min sambo som är pappa till barnet, dessutom har jag inte varit med någon annan man ändå. Men rent hypotetiskt undrar jag vad som händer om man ljuger när man skriver på vem som är fadern och det skulle komma fram sen?
    Man kanske tror att det är den ena mannen som är far till barnet men det kanske visat sig att det var en annan. Eller så vet man om det men ljuger helt enkelt 
    Vad händer då?  

• Reboot81

Precis som Niju sa: boka tid, gå dit visa leg, in med två vittnen och 2-3 signaturer. Klart på <10min.
    Självklart går det att ordna innan födsel.

Inga som helst frågor om hur det gått till eller så. Tycker inte det är något en myndighet ska lägga sig i.
    Säg att man kommer dit som ett par och får intima frågor och vägrar svara på dessa, vad ska de göra då? Tillkalla polis och fastställa faderskap med tvång? Nej, självklart inte.

• Tine

En vän till mig fick veta runt 18-års ålder att hennes pappa inte var biologisk då han skrivit på faderskapserkännandet för att han var tillsammans med mamman (och ville uppfostra barnet tillsammans med henne). Men hon hade blivit gravid innan dessa två möttes.

När detta uppdagades i min väns vuxna ålder hände ingenting annat än att den pappa hon är van vid inte längre är hennes lagliga far. Hon blev presenterad för sin biologiska far som nu fick höra talas om henne för första gången.

Ingen blev straffad för att ha ljugit.

• lilly

Det är på lagförslag nu att faderskapspresumtionen även ska omfatta ogifta män då det kan anses kränkande för en kvinna att man ifrågasätter hennes trohet samt att man ifrågasätter ogifta pars relation mer än gifta. Eller lagförslag är kanske att ta i -man vill mer att detta ska bli en fråga som utreds eftersom fler och fler barn föds utanför äktenskapet idag. Jag tror inte det kommer få gehör dock- förmodligen kommer riksdagen avfärda förslaget (precis som man gjort med andra förslag där man vill jämställa sambos med makar) med argumentet att 'relativt få väljer att vara sambos under en längre period"' (yeah right). Dessutom kan det vara svårt då man inte måste vara sambos bara för man bor ihop, samt att vissa par föder barn som särbos. Det måste i så fall införas något register där man registrerar förhållanden.

• Kvinna30plus
    Reboot81 skrev 2013-05-23 02:24:56 följande:

Precis som Niju sa: boka tid, gå dit visa leg, in med två vittnen och 2-3 signaturer. Klart på <10min.

Inga som helst frågor om hur det gått till eller så. Tycker inte det är något en myndighet ska lägga sig i.
    Säg att man kommer dit som ett par och får intima frågor och vägrar svara på dessa, vad ska de göra då? Tillkalla polis och fastställa faderskap med tvång? Nej, självklart inte.

Två vittnen ska man alltså ha med sig två personer som känner en när man gör detta? *gravid för första gången å inte gift....
  • LFF
    Reboot81 skrev 2013-05-23 02:24:56 följande:

Vi behövde då inte ha några vittnen när vi fixade papprena på faderskapet. Men vi gjorde det även medan jag var gravid så allt var fixat och betydligt enklare när pappan skulle ta sina 10 pappadagar i samband med barnets födelse.
  • LFF
    Kvinna30plus skrev 2015-02-16 13:42:12 följande:
    Två vittnen ska man alltså ha med sig två personer som känner en när man gör detta? *gravid för första gången å inte gift....
    Det behövdes inte hösten 2013 när jag var gravid och vi fixade det. Tips är att göra det innan förlossningen. Man behöver inte vänta till barnet kommit ut.
Svar på tråden Hur gick er faderskapsbekräftelse till?