• Anonym (irriterad)

Svärmor överlycklig när hans ex blvit med barn

Jag och svärmor har en väldig bra relation tycker/tyckte jag. Vi kommer bra överrens och har några gemensamma intressen. Dock blev jag VÄLDIGT BESVIKEN när vi:

En dag när vi kommer hem till henne, så ser hon sååå glad ut att hon nästan ska spricka. Ställer sig framför oss och säger hon: GIssa vad! XXX ska ha barn!! och börjar gråta av lycka. Det är min mans ex som ska ha första barnet med sin nya man. Min reaktion var... öh..jaha vad kul då...var och varannan får barn nu ( men varför går hon runt och suckar av glädje för just exets skull?)

Min man och exet var tillsammans i 13 år! innan han träffade mig. Så hon har väl sett exet lite som sitt barn oxå. De har väl hörts lite då och då trots att det har varit slut länge- oxå störigt men ok...! Nu har jag och min man två små barn tillsammans och jag vet att det är mig han älskar. Inget tvivel.

Som sagt, det är min mans ex och jag gillar henne inte. Hon betedde sig otrevligt mot mig när jag och min man blev ihop.  Så det STÖR mig att svärmor hade sån glädje reaktion när hon hade fått veta att exet skulle ha barn.

Överdriver jag när jag blir såhär irriterad?
    Svärmors reaktion, betyder det att hon saknar sin gamla svärdotter?
    Hjälp mig analysera svärmors reaktion!

• Svar på tråden Svärmor överlycklig när hans ex blvit med barn
  • Fånga dagen

TS  inleder sitt inlägg med:  "Jag och svärmor har en väldig bra relation tycker/tyckte jag. Vi kommer bra överens och har några gemensamma intressen."

Trots det så förmörkas hennes himmel av att svärmor har kontakt med sin fd svärdotter - och att hon visade sin glädje över att sonens ex väntar barn.

Svärmor har kanske ett stort hjärta med plats för fler en en svärdotter? Synd att TS är så småsint att hon riskerar att förstöra den goda relationen hon och svärmor har. Jag tycker att det är omoget och barnsligt.

• Ess
    Hannah76 skrev 2013-05-03 22:00:58 följande:
    Är många verkligen så osäkra? jag förstår inte problemet? Har man ensamrätt på personer?

Man måste ju kunna ha fler i sitt liv? 
    Jag ser ingen som helst anledning för svärmor att börja dra upp det. Hon kan glädjas med exet, och sen lämna det vid det.
    Man kan visst umgås med flera, MEN är inte relationen klockren dem emellan, så håller man de relationerna åtskilda.
  • Hannah76
    Ess skrev 2013-05-03 22:52:26 följande:
    Jag ser ingen som helst anledning för svärmor att börja dra upp det. Hon kan glädjas med exet, och sen lämna det vid det.
    Man kan visst umgås med flera, MEN är inte relationen klockren dem emellan, så håller man de relationerna åtskilda.

Fast det är väl inte svärmosrs problem att ts hatar en människa enbart pga av att denna tidigare har varit tillsammans med ts partner?

Tänker du lika när det gäller vänner? blir du sur när nån av dina vänner hittar på något med en annan vän eller är glad för någon annan väns skull?  
  • Ess
    Hannah76 skrev 2013-05-03 22:57:13 följande:

Fast det är väl inte svärmosrs problem att ts hatar en människa enbart pga av att denna tidigare har varit tillsammans med ts partner?

Tänker du lika när det gäller vänner? blir du sur när nån av dina vänner hittar på något med en annan vän eller är glad för någon annan väns skull?  
    Om en utav mina vänner umgås med en person jag inte kan med, så är jag inte intresserad av att ta del utav vad som händer i den personens liv. 

Min mamma hade kontakt med min ex make efter vi skiljde oss, hade jag någon form av krav på mig att glatt ta emot information om vad han gjorde?
    Varför måste man sprida ut saker, är det verkligen så svårt att hålla det mellan de som det angår?

• Fånga dagen

Men herregud! - TS stör sig ju på att svärmor och ex svärdottern är goda vänner, så det handlar alltså inte bara om irritationen över svärmors uttalade glädje över barnet..

• Anonym (1)
    Ess skrev 2013-05-03 23:10:11 följande:
    Om en utav mina vänner umgås med en person jag inte kan med, så är jag inte intresserad av att ta del utav vad som händer i den personens liv. 

Min mamma hade kontakt med min ex make efter vi skiljde oss, hade jag någon form av krav på mig att glatt ta emot information om vad han gjorde?
    Varför måste man sprida ut saker, är det verkligen så svårt att hålla det mellan de som det angår?

Så man ska alltid ta hänsyn till dig, det är du som sätter agendan för andra, vad de ska prata om? Du kan inte höra något om ditt ex och sedan släppa det?
  • Ess
    Anonym (1) skrev 2013-05-03 23:14:02 följande:
    Så man ska alltid ta hänsyn till dig, det är du som sätter agendan för andra, vad de ska prata om? Du kan inte höra något om ditt ex och sedan släppa det?
    Ville hon prata med mig så fick hon välja ett annat ämne än exet, han var struken från mitt liv och jag hade inget intresse av att höra huruvida han skaffat barn eller hund.
    Alla är inte intresserade av att höra skvaller.

Vad får du ut av att tvinga på dina vänner information om en person som dom brutit med och som dom inte är intresserade av att höra talas om. Helt uppenbart så måste det tillföra dig något positivt, vad? 
  • Hannah76
    Ess skrev 2013-05-03 23:21:36 följande:
    Ville hon prata med mig så fick hon välja ett annat ämne än exet, han var struken från mitt liv och jag hade inget intresse av att höra huruvida han skaffat barn eller hund.

Vad får du ut av att tvinga på dina vänner information om en person som dom brutit med och som dom inte är intresserade av att höra talas om. Helt uppenbart så måste det tillföra dig något positivt, vad? 
    Är det inte jobbigt att vara så?

Jag tänker att man måste ha valt dåliga partners om man inte står ut med dem i samma sekund som kärleken tar slut. 
    Ess skrev 2013-05-03 23:10:11 följande:

Nu pratar ju inte svärmor ideligen, hon sa en endaste sak. Märkligt att kräva att andra begränsar sig för att man själv har issues. 

• Anonym (1)
    Ess skrev 2013-05-03 23:21:36 följande:

Men nu handlade det inte om dig, utan någon annan som också är där. Som i TS fall, hennes svärmor pratade med sin son. Klarar man inte av att de pratar om något annat än av TS godkända samtalsämnen, ja då har man stora sociala problem. Varför ska en person styra vad andra ska prata om, är du verkligen så småsint?
  • Anonym (Anna)

Ts är svartsjuk och orolig att svärmor tycker bättre om exet än om henne. Det är det hon är upprörd över, inte över att svärmor talar om något som inte intresserar henne.

• Ess
    Hannah76 skrev 2013-05-03 23:26:09 följande:
    Är det inte jobbigt att vara så?

Jag tänker att man måste ha valt dåliga partners om man inte står ut med dem i samma sekund som kärleken tar slut. 

Nu pratar ju inte svärmor ideligen, hon sa en endaste sak. Märkligt att kräva att andra begränsar sig för att man själv har issues. 

Hade jag gillat den så himla mycket så hade jag inte bytt ut dem. Jag ser ingen som helst anledning att umgås med dem senare heller. Att lova va vänner osv är bara ett sätt att lättare bli av med dem.

Tja, normala sociala koder, att inte bära sig åt som en elefant i en porslinsbutik.

• asta66
    Anonym (sara) skrev 2013-05-02 09:26:11 följande:

Vad larvig du är. Svartsjuk och otrevlig.

Din svärmor och exet fick en bra relation - hur kan du störa dig på det??   Du har inte med det att göra öht.

Att du tar åt dig av detta är ditt problem, ingen annans.

Även mäklrigt att hata en person för att denne har varit tillsammans med din partern innan du fanns i bilden.   
    Läs din egen kommentar!
Svar på tråden Svärmor överlycklig när hans ex blvit med barn