• Catbride

    Novis på kaniner!

    Vi har just blivit med kanin! Det är dock 25 år sedan jag senast hade kanin, så jag känner mig som en "nybörjare" igen.

    Kaninen köpte vi hos en uppfödare, och han var drygt 8 v när vi hämtade honom. Hos uppfödaren har han bott i stor utebur med sin mamma och syskon, nu är tanken att han ska bo inne första tiden, för att bli riktigt tam, innan han ska få vistas dagtid i uteburen. 

    Hos uppfödaren blev han hanskad och hållen av uppfödaren m familj dagligen. Men självklart är han väldigt osäker när han nu kom till en ny miljö.
    Vi hämtade honom i söndags, och har alltså haft honom i 2 dygn. Än så länge har han bara fått vara i sin bur. Första dygnet helt själv, utan att vi rörde honom (han såg/hörde oss dock då vi gick förbi buren).

    Idag har jag varit hemma själv (jobbat hemifrån, barnen på förskola) och har haft tid att sitta vid buren en hel del, klappat lite på huvudet/runt öronen bjudit honom på 1 maskrosblad (litet - hörde att man ska börja försiktigt med grönt).

    Men hur lång tid kan det ta innan han blir helt tam?? Så man vågar lyfta honom, och han inte sticker och gömmer sig för minsta lilla ljud. Att han är lite rädd för barnen kan jag förstå, men de är (tack och lov) inte jätteintresserade när han ändå bara ligger still och gömmer sig, så det är mest att han hör dem.

    Hur kan jag hjälpa honom att bli en trygg och tam och mysig kanin? Låta honom vara längre? Ta upp? Gosa?

    Jag är rädd att jag skrämmer ihjäl honom om jag tar upp honom, vet inte hur mycket kaniner "tål".
    Har mest bara haft katt senaste 25 åren, och de är ju "rovdjur"  och inte lika skygga som kaniner.

    Hjälp mig! Kom med era bästa tips för att Hasse ska bli världens mysigaste/tryggaste kanin!!

    (ps. han är en dvärgvädur, korthårig)                 

  • Svar på tråden Novis på kaniner!
  • emjo

    Jag har fött upp kaniner och alltid gosat massor med ungarna när dom börjat komma ur sitt bo. Skulle rekommenderat dig att bära kaninen mycket, gosa med den ofta och det från dag ett. Vet att många rekommenderar att man ska låta dom vara i fred. Men jag har alltid sagt till mina köpare att gosa mycket från första stund. Personligen lämnade jag aldrig en unge utan att den var trygg och tam i grunden.

    Så gosa på och ju mer ni rör den och lyfter, ju tryggare kommer den bli.

  • Pallas

    Jag tog hem två kaniner från en kompis som råkat köpa en dräktig hona och inte riktigt räknat med ungar. De bodde tillsammans i utehägn det första året och var inte särskilt tama. Det andra året vi hade dem rymde de båda två från hägnet och bara den ena kom tillbaka. Han var då i ganska dåligt skick, så han fick flytta in där vi kunde ha mer koll på honom, ge honom specifikare föda osv. Han var fortfarande mycket reserverad, men inte aggressiv på något vis.

    Förra hösten var han 2 år och då började jag med klickerträning. På två veckor fick vi en helt annan relation och nu bor han lös inomhus. Förut har han bott i utehage på sommaren, men nu har vi beslutat att sätta galler runt altanen så att han kan få ha hela huset fritt fortfarande. Han är nu mycket social och sitter alltid bredvid när man tittar på TV, tigger snacks och älskar att träna. Vi brukar bygga hinderbanor av vedträn och sånt och det älskar han.

    Han är fortfarande inte så tam att man får ta upp och bära honom hursomhelst, men han sitter gärna i knät och blir klappad osv. Vi behöver inte klippa klorna på honom, eftersom han sliter dem naturligt iom att han är lös jämt, men jag funderar på att använda klickerträningen till att lära honom bli infångad och buren osv. Jag rknar med att den träningen skulle ta kanske en vecka. Möjligen 2.

    Här är han på sin favoritkudde: 
    559025_10200380317384748_1912696909_n.jpg (960×720) 

  • Catbride

    Tack emo och Pallas! Fantastisk söt kanin du har Pallas! Är det där en bild som vuxen? Ser ut som en unge! Så det är ingen risk att man "skrämmer ihjäl" kaninen bara genom att gosa med den då? Det är väl vad jag är mest rädd för

  • Dr Mupp

    Gosa och bär mycket så kommer det av sig själv. Är kaninen grundhanterad så finns ju tryggheten till människor där. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Pallas

    Han är väldigt liten, det är en hermelinkorsning. Dessutom är han ganska så "fit" och smal, eftersom han rör sig så mycket.

    Nä, inte kan ni skrämma ihjäl kaninen med gos, den kommer vänja sig. Sen får man väl titta på stressnivån hos kaninen och lämna den ifred en stund om det blir för mycket. Min kille går det att lyfta upp, men jag märker att han blir stressad av det. Jag har dock sällan anledning att göra det naturigt, så jag borde träna på det mer. Just nui håller vi på att träna in kommandot "kom". 

Svar på tråden Novis på kaniner!