Skulle ni kunna hjälpa mig genom att svara på dessa intervju-frågor? (skolarbete om ångest)
Hej, jag håller på att göra en undersökning i min psykologi 2a kurs och den handlar om ångest. Jag vore otroligt tacksam om ni kunde svara på dessa frågor. Ni behöver absolut inte skriva jätte långa svar utan skriv vad ni TROR och TYCKER eller kanske VET. Egentligen skulle jag ha intervjuat folk men något kom upp och nu måste jag göra såhär. Skulle som sagt bli väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig här.. :) Tack på förhand!
Skriv gärna vilket kön ni är, ålder och vad ni arbetar med. Men om ni vill vara anonyma får ni absolut också vara det.
Frågor
1. Har du haft ångest någon gång i ditt liv? 1b. Om nej – Hur tror du det upplevs att ha ångest / få panik attack? Om ja – Beskriv känslan, och om du haft panikångestattack beskriv även hur det känns.
2. Vad tror du är bidragande faktorer till ångest?
3.Vad tror du kan bota eller minska ångestkänslor?
4. Visste du att ångest är en psykiskstörning?
5. Hur tror du en person med svår ångest är som person? Tror du det märks eller tror du han/hon är som vilken person som helst?
6. Hur vanligt tror du att det är med ångest?
7. Tror du ångest kan förknippas med olika saker? (ex, prata inför en grupp eller att se en spindel vid spindelskräck). Om ja – Vad? Och varför tror du att man upplever ångest då?