• spöke

Flicknamn med "borg" - vilket gillar du bäst?

* * * En liten trendundersökning * * *

Valborg som tradition är hett just nu. Men Valborg som namn är väldigt svalt. Och samma sak är det med alla andra borg-namn. Hopplöst ute.

Men... är det inte dags för ordledet BORG att komma tillbaka snart? Vad tycker ni?

Spöke
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn med "borg" - vilket gillar du bäst?
  • Ragnar

Vilborg och Borghild (eller Borghildur). Tycker det är fina namn och känner ett par som heter det. Både barn och vuxna. De är rätt vanliga namn på Island och jag antar att de även är vanligare i Norge än i Sverige.

• spöke
    Ragnar skrev 2013-05-02 11:30:34 följande:
    Vilborg och Borghild (eller Borghildur). Tycker det är fina namn och känner ett par som heter det. Både barn och vuxna. De är rätt vanliga namn på Island och jag antar att de även är vanligare i Norge än i Sverige.
    Jo, gamla nordiska namn brukar gå hem bättre på Island och i Norge än i Sverige...
  • DenNamnbitne
    Valborg fick min röst. Bedårande namn

andra fina är: Ingeborg, Torborg, Vilborg, Hildeborg, Gunborg, Frideborg och Svenborg

Majborg och Gullborg låter inte så fina
  • Deo volente

Jo då alla Ingeborg har vart bebisar, men för 80 år sen känns liksom helt naturligt med en liten nyfödd Ingeborg eller hildeborg.

Svenborg däremot låter verkligen inte dom ett kvinnonamn enligt mig. Låter som en stad.

• Rosa rugosa

Flera namn jag aldrig hört. Är Svenborg och Torborg flicknamn? Hade gissat på pojknamn.

Ingeborg blir lätt fingerborg

Frideborg låter som en plats.

Hildeborg var fint, både starkt och sött. Det får min röst

• spöke
    Rosa rugosa skrev 2013-05-04 21:55:10 följande:
    Flera namn jag aldrig hört. Är Svenborg och Torborg flicknamn? Hade gissat på pojknamn.

Ingeborg blir lätt fingerborg

Frideborg låter som en plats.

Hildeborg var fint, både starkt och sött. Det får min röst
    Ja, båda är flicknamn. Fast det finns visst tre män också som har Torborg som andranamn.

Det finns 1532 kvinnor som har förnamnet Torborg. Av dessa har 390 namnet Torborg som tilltalsnamn. Det finns 3 män som har förnamnet Torborg. Av dessa har 0 namnet Torborg som tilltalsnamn.

Det finns 97 kvinnor som har förnamnet Svenborg. Av dessa har 18 namnet Svenborg som tilltalsnamn. Det finns ingen man som har namnet Svenborg som förnamn.  
  • LillaLoppi

BORGNY var ju störtskönt! Röstade på det ja!

• fluu

Älskar Ingeborg. Torborg och Valborg är också riktigt coola namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Flicknamn med "borg" - vilket gillar du bäst?