• AndersFl

Ni som har ett starkt känsloliv, hur gör ni för att undvika panikångest?

Själv har jag nu i flera år tvingats stänga av mitt känsloliv med bl.a. psykofarmaka för att jag till sist fick panikångest så fort jag kände en stark känsla, det kunde vara alltifrån upprymdhet och stark glädje till sorg, ledsenhet eller ilska, upprördhet. När en känsla triggades igång kunde den alltså bli så stark att den utlöste en panikångestattack.

Därför frågar jag er, som upplever att ni har ett starkt känsloliv, hur ni "överlever" från dag till annan och hur ni hanterar känslor när de blir så starka att de blir ohanterbara. Jag har nämligen förstått att det kanske är jag som inte är "normal" eller kanske har för höga dopaminhalter pga mitt tidigare alkoholmissbruk.

Så jag vill veta hur ni "fungerar" s.a.s. för att få något att jämföra med.

• Svar på tråden Ni som har ett starkt känsloliv, hur gör ni för att undvika panikångest?
  • AndersFl
    YummyMami skrev 2013-05-01 12:13:17 följande:
    Styrketräning, meditiation och sova flera timmar per natt.

Är bara ångestladdad personlighet utan missbrukförflutet men är barn till missbrukare.
    Jag har hört mycket om meditation men hjälper det verkligen? Tömma huvudet på tankar säger de, men det är fan inte så lätt när man är mitt uppe i en panikattack.

Ang. styrketräning så har jag hört att det speciellt ska vara bra att träna mag- och bröstmuskler. Efter som det stabiliserar det centrala nervsystemet på något sätt.. Vad vet du om detta?

• YummyMami
    AndersFl skrev 2013-05-01 12:17:11 följande:
    Jag har hört mycket om meditation men hjälper det verkligen? Tömma huvudet på tankar säger de, men det är fan inte så lätt när man är mitt uppe i en panikattack.

Ang. styrketräning så har jag hört att det speciellt ska vara bra att träna mag- och bröstmuskler. Efter som det stabiliserar det centrala nervsystemet på något sätt.. Vad vet du om detta?

Du ska inte medierna när du har ångestanfall, du ska medierna tre ggr i veckan.
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Sophronia

Jag är bara allmänt känslig som person... Jag har genom meditation och midfulness lyckats få större kontroll över mina känslor. Som ovanstående nämnt så är meditationen i förebyggande syfte, hjälper inte så mycket i panikångestattacker. Däremot tycker jag det har hjälpt mig att öka min tröskel så att säga, så att inte ångesten går över i panikångest lika lätt. Meditation kan ju också se väldigt olika ut, den jag jobbar med fokuserar mest på att observera andning och det är ju till hjälp (iaf för mig) även i panikattackerna att fokusera på andningen. Kan ju skriva hur mycket som helst om det men samtidigt svårt att veta vad eftersom vi förmodligen har olika huvudsymptom och påverkas olika..

Never let them take the light behind your eyes....
Svar på tråden Ni som har ett starkt känsloliv, hur gör ni för att undvika panikångest?