• Anonym (ledsen)

svartsjuka?

Hej
    Jag lever ett särboförhållande sedan tre år tillbaka,det har alltid varit kantat av vad jag kallar svartsjuka, rätta mig om jag har fel men han vill ha fullständig kontroll på vad jag gör, för ett par månader så bad han om att få samtalsspec från dom 6senaste månaderna, jag har inte brytt mig i det utan bara känt mig kränkt. Jag lever för den här människan,  jag har mina barn på heltid, jag gör aldrignåt utan sitter här hemma och väntar på att han ska komma hem eller till nästa gång han hör av sig,han är ute på sitt, det är affärsresor, vilka alltid går ut på att bli full men jag får inte ställa några krav alls dublir det tvärt, nu har jag visserligen beställt den därspecen, har jaggjort rätt eller är det här bara början på något större, han bara skrattar när jag säge att det är svartsjuka för han är inte svartsjuk över huvud taget. Han har setat och kollat mina telefonräkningar och det finns 1-3 sms till utlandet på någraoch jag har ingen förklarng till det utan måstefå se nr först men han vill ha en förklaing nu. Är jag dum som fortsätter kämpa?
    Tacksm för svar 

• Svar på tråden svartsjuka?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du skall verkligen se upp för detta verkar inte alls bra. Han vill ha fullständig kontroll över dig och själv kan du inte ställa några krav på honom. Det är svårt att säga exakt vad det handlar om men det får mig att mera tänka på makt än svartsjuka. Vissa personer har mycket svårt för ömsesidiga relationer, förstår inte ens vad man menar när man pratar om det. Det blir mer så att den ene styr och att den andre får anpassa sig. Risken är att det blir mycket destruktivt och nedbrytande. Om er relation skall ha minsta lilla chans så skall du inte kämpa ensam. Han måste ta ansvar för att förändra sitt beteende och det kan bli mycket svårt.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden svartsjuka?