• MichelloCo

    Michell & Company + Autokoncept, VARNING!!!

    Som alla säkert vet, så finns det mer eller mindre seriösa bilfirmor. När jag hittade min drömbil och skulle göra mitt livs största affär, stod den (vad det skulle visa sig) hos en riktig skojare till bilhandlare. Alltså hos Michell & Company.


    Med den här trådstarten vill jag VARNA andra för vad man har att vänta efter/under ett bilköp hos denna handlare.


    Slutsats/ kontenta
    Michell & Company tillsammans med Autokoncept (Som de använder som ”garantiföretag”), ger de värsta tänkbara förutsättningarna för att kunna utföra en trygg och bra bilaffär. Söker man på Google på dessa två företag så kan det vid en första anblick se bra ut. Efter ett tags analyserande av recensioner, som pendlar alltifrån bottenbetyg till toppbetyg, utan betyg däremellan, så anser man snabbt att merparten av att de positiva är PÅHITTADE.


    Autokoncept är halvkriminellt och Michell & Company en riktigt oseriös bilhandlare. Kombinationen av dessa gör att jag STARKT AV RÅDER ALLA FRÅN ATT ENS BEFATTA SIG MED DESSA.   


    I följande text presenterar jag mina erfarenheter av Michell & Company i kombination av Autokoncept för att därigenom kunna styrka slutsatsen här ovan.


    Erfarenhet
    Jag hade länge letat och drömt om den aktuella bilen, en bil som med önskad utrustning kanske inte ens existerade. Så helt plötsligt en lördag uppenbarade sig den på Blocket, en lördag där både kontosaldo och inställning var på topp. Det blev affär på dagen och så här i efterhand funderar jag på vad jag hade gett mig in på, jag hade min drömbil utan att veta vad som skulle följa. En TRÅKIG OCH DRYG inställning från Michell och hans kompanjoners sida skulle väl inte stoppa mig?


    Ett par veckor senare gick bilen sönder, jag hade vid köpet fått klargjort att den AKTUELLA delen som gav upp, täcktes av garantin från Autokoncept. Vid köpetillfället förmedlade jag mina kunskaper om att detta kan vara en svag punkt och lugnades av Autokoncept fina broschyr, där det BOKSTAVLIGEN stod att denna del var täckt. Följande vecka blev helt klart speciell på ett dåligt sätt, 30- talet samtal och påtryckande från min sida ledde slutligen fram till att Michell fick ta sitt ansvar då Autokoncept totalvägrade. Ha i åtanke att det inte är min garanti, utan Michell & Company:s. Som ska täcka upp deras kostnader vid eventuellt uppkomna fel, alltså inte i första hand för den aktuella kunden.


    För att förtydliga händelserna tills Michell tog sitt ansvar kommer här en sammanfattning, som är tänkt att ge dig större förståelse.
    Bilen gick sönder på en fredag, då jag var på besök hos en vän drygt 20 mil hemifrån. Dagen därpå ringde jag Autokoncepts journummer och fick då höra en nyvaken äldre man på andra sidan luren. Det kändes helt klart oseriöst, fast jag följde ända hans vägledning att ringa till SBS (Jag fick veta att Autokoncept bjuder på gratis bärgning i tre månader, det visste dock inte SBS). Bilen blev samma dag bärgad till närmaste verkstad, UTAN att SBS hade accepterat att jag hade en assistansförsäkring hos dem. Troligen så lyckades Autokoncept på det här sättet bärga min bil utan att det ens fanns en betald assistansförsäkring. Det följde 10- talet samtal där jag pratade med olika personer på Autokoncept (Som troligen ljög mig rakt upp i ansiktet angående SBS) och med SBS som inte kunde se att jag hade assistans hos dem.


    På måndagen i veckan som följde började det HÅRDA arbetet med att få min bil fixad så fort som möjligt. Nu vägrade Autokoncept och menade bestämt att det som Michell hade berättat för mig och visat i sin fina Autokoncept-broschyr inte stämmer, delen täcks inte. Det kändes helt klart kört att få täckning av Autokoncept, varefter jag vände mig med ett ytterligare samtal till Michell. Han klargjorde då/ ”Gick med på”, (efter 5- 10 av tidskrävande samtal) att laga min bil på den verkstad de väljer. Jag skulle då stå för bärgningen, vilken skulle kosta mig drygt 5500 kronor.


    Framåt onsdagen så hade Autokoncept vänt enligt Michell, då han berättade att de nu skulle stå för kostnaden. Det blev nu ytterligare 5-10 samtal, dels mot verkstaden som skulle få ett accept från Autokoncept och samtal till Autokoncept för att få dem att skicka ut denna accept. Det kom aldrig något godkännande, så tillslut tog Michell sitt ansvar och lät laga bilen på verkstaden den var på. Jag kunde pusta ut efter hårt arbete, som egentligen inte skulle behöva göras. Handlaren följde nu lagen, om än ytterst MOTVILLIGT med en nästintill hotfull ton i telefon, gång efter gång.


    Drygt tre veckor efter att bilen gick sönder kunde jag hämta ut den på verkstaden. Bilen hämtades ut så att vägen hem kunde gå förbi Michell & Company, vilket gjorde detta till ett perfekt tillfälle att få ut mina nya sommardäck som jag hade blivit LOVAD. Jag hade gjort en stor miss i mitt köp av bilen, då jag endast blev lovad att sommardäcken var bra, då de inte fanns att beskåda när jag slog till (Stod på vinterdäck). Då jag vid ett senare tillfälle hämtade ut mina sommardäck så var samtliga olagliga, varefter Michell lovade att ta fram nya däck till mig. Dagen jag hämtade bilen på verkstaden var första gången Michell hade sagt att jag kunde hämta ut mina nya däck, utan att ha däcken på plats (Han hade vid detta tillfälle haft tre veckor på sig). Ett nytt datum utlovades efter mycket om och men med många onödiga samtal, där bemötandet var under all kritik. Skulle jag verkligen behöva jobba så här hårt igen, mot en ARG person med hotfull inställning över telefon.


    Det nya datumet närmade sig, såg jag passade på att ringa upp dagarna innan för att säkerställa att jag skulle få mina däck. Mot min förvåning var läget detsamma denna gång, han hade helt enkelt struntat och ljugit i att ta fram däck än en gång. Nu LOVADES nya däck för en tredje gång, så nu hoppades jag att få ett avslut på min bilaffär. Samma visa återupprepades och jag kunde nu få nya däck hos en däckfirma, som han tydligen hade beställt dessa hos. Dagen efter det tredje tillfället klargjorde han tydligt att jag minsann inte skulle få nya däck (Som han en dag tidigare sa att han beställt och lovat mig samtal efter samtal.) utan begagnande i helt FEL dimensioner. Efter att ha blivit förbannad ett antal gånger så gav jag upp och beställde de däck jag ville ha.


    Det skulle ha varit betydligt bättre, om jag redan vid påtalandet av att däcken var olagliga hade fått ett nej och därigenom kunnat ha fixat fräscha däck lagom för byte till sommardäck, istället för att gång efter gång blivit illa bemöt och fått brutna löften/fått lögner rakt i ansiktet. Det värsta med det hela är trots allt inte att få lägga ut lite ”läropengar” på nya däck, utan att köra med en olaglig bil i över sex veckor och därigenom riskera vattenplaning, böter på 4800 kr och bli helt utan ersättning vid en trafikolycka.


    Slutord
    Om du nu har orkat läsa hela texten, så hoppas jag att du har fått insikt i hur det kan gå om man väljer fel handlare. Jag har nu bildat en form av hatkärlek till min bil och kommer troligen behålla den långt framöver. Med det jag har skrivit i den här trådstarten, hoppas jag att ordet sprider sig för att undvika att fler hamnar i samma situation som jag gjorde, samt tänker till några extra gånger innan man slår till på sitt drömobjekt. (Bilen jag köpte låg i 150 000- kronorsklassen).


     


    Michell & Company michelloco.se Michel Michellochcompany Michel&Co Michell&Co Skojjare bilhandlare Autokoncept Auto koncept oseriös försäljare bmw jaguar Porsche Maserati MichelloCo Michell & Company AB Segersbyvägen 15 145 63 Norsborg  073-766 94 43 073-555 92 78 073-555 35 69 bilar i lager köpa bil sälja bil Har du säljtankar Genom vårt samarbete med Auto Concept kan vi på de flesta bilar mot en mindre tilläggskostnad erbjuda en utökad maskinskadegaranti.


     


     

  • Svar på tråden Michell & Company + Autokoncept, VARNING!!!
  • Björno

    Köpte en bil för ca 380-tusen från Michelle och Co förra året (2013). Hade egen bil i inbyte och fick ett bra inbytespris. Hela affären fungerade smärtfritt. 

    Hade bilen inne på service någon månad efter jag köpt den och upptäckte då ett bar brister. Kontaktade Michelle och han löste det på studs genom att betala mig för kostnad av åtgärdande. Inga konstigheter.

    Jag tror er som säger att ni är grymt missnöjda, men det jag har faktiskt fått både ett bra bemötande och bra affär. Jag ville göra detta inlägg bara för att jag känner att den tråd har en något negativ slagsida.

  • Leffe01

    Jag jobbar på en bilverkstad och det kommer kunder in ibland som köpt bil med garanti från Autokoncept och ingen vad jag vet har fått något  betalt av dom på de 5 åren jag jobbat där.
    Lita på konsumentlagen i stället.
    Jag vet en bilhandlare som är riktigt bra och fixar bilar om det är något fel, men även han har blivit ordentligt utskälld av kunder som är missnöjda med bilen de köpt och i många fall är det kunden innan som bytt in bilen  som lurat handlaren och han säljer vidare i god tro att bilen är ok.

  • LaReina

    Aldrig mer en bil därifrån!!!! Alla bilar e helt slut å sönderkörda från m&co

  • Saffi

    Köpte golf VI 1.8 gt 10. 20150130. Lämnade in min bil i inbyte. Han så att han lämnar inte garanti då vi byter bil mot bil. Jag frågade om det nått fel med bil som jag borde veta. Han så nej bara att det drar mycket olja för att det vanlig hos dessa bilar. Cirka 5-6 dagar senare motorlampa blinkar och bilen rycker... han så att jag skulle få 8 dagar trygg hansa försäkring.. jag har inte fått det Heller. .. fortsättning följer... bemötande är inte klaga på.. Mycket trevligt bemötande...

    vad kan jag göra? Bil kostade 99000 kr.

  • Alexandrj000

    Michell & Company  köper biliga och trasiga bilar och säljer trasiga bilar och säger att bilen fungerar felfritt.

    När ni prov kör bilen kör den till verkstad direkt

    Michell & Company

  • Wox

    Har till å med hört att flera seriösa bilfirmor inte tar din bil i inbyte om den ägts av denna klåpar firma tidigare. Då dem tydligen sysslar med både mätarjusteringar mm.

    Skulle köpa en Audi rs6 2009 men då den varit i deras hall avstig jag och efter noga sökningar nu i efterhand visade sig att det var rätt. Inte en mil rätt i den. ????

  • Vattenbrock

    Har inte sett några klagomål på länge, har dom styrt upp sin verksamhet & blivit seriösa? Dom har ju en del fina bilar. Ligger inte med på svarta listan längre vad jag såg?

  • GrymVWGolf

    Vi köpte nyligen bil hos den firman, blir lite förbluffad över att en del som köper beg. bilar inte kollar upp saker själva utan ser dessa som vara fabriksnya även om man köper från en firma... Givetvis ska det som stås levereras men det är fortfarande bilar och vissa har säkert stått länge. Vår hade stått hela vintern innan vi provkörde den. Självklart är det frustrerande och tidskrävande när bilar inte fungerar som det är sagt. Firman gav oss 3 mån garanti. De kan omöjligen kontrollera alla varenda dag.

    Bilar är inte byggda för stå stilla, om man vill ha ALLT det man ser sig få hos en ny auktoriserad säljare, då får man gå dit och betala 3-5 ggr så mer också. Säger inte att fel etc är försvarat eller något, men huvudsaken är väl ändå vad de åtgärdar, inte minst under den - överenskomna - tid som garantin gäller...?

    I vårt fall, var det inget snack om saken iaf. Det största problemet var det ständiga åkandet och tiden, men även där - vi valde självs att åka till firman -och fick den bil vi tittat på. Vad som skiljde åt hade lika gärna kunnat ske på en ny Audi, hos Audi!

    Vår erfarenhet är iaf att M&C tagit allt från första skitfelet till det sista lite större felet på lika stora allvar och bemötande - det är iaf för oss en trygghet som MÅNGA andra inte gör. Huvudsaken är trots allt att de åtgärdar - faktiska fel.

    Vad är eg de än största huvudvärken för oss, om vi ska vara helt ärliga? Det är tiden och resandet. Rent faktiskt felaktigt - som går under garantin - så har de tagit fullt ansvar genom att ta in bilen, åtgärda, stå för alla kostnader och ge oss en lånebil under tiden - som de sedan hämtar/ lämnar! Är vi - efter irritationen av att sitta i köer mm - trots allt nöjda? Absolut!

    Finns risker med allt, långt ifrån alla åtgärdas dock!

    Enligt oss och i vårt fall utgör där M&C helt klart ett föredöme i bemötande, ansvar och garantier. ALLT ALLT går inte att skylla på en firma, hur mkt man än vill och försöker, ska vi vara ännu mer helt ärliga? Försökte vi självs dra än mer nytta, ja! Allt och alla kan ha/ göra fel, inte minst elektronik & bilar, huvudsaken är väl ändå att ett ömsesidigt ansvar tas för att dessa åtgärdas om det går inom ramen för ansvarstagandet?

    Jag läste denna varning innan bilköpet men kan säga att jag inte delar den, trots att vår bil hade några omedvetna fel. Inte så att de medvetet säljer trasiga bilar, utan bilar är bilar och saker händer. Vi hade ett villkor med köpet, vilket de tillgodoser och samtidigt som de åtgärdar felen även kollar allt annat i förebyggande syfte samt skickar den på besiktning - allt utan att det kostar oss en krona mer. För det priset är det helt ok. Oavsett hur mycket det än är "skyldigheter". Väljer man att fokusera på hur det "skulle ha varit" istället för hur det blir och vad de ändå gör åt saken så är det klart att allt och alla gör fel.

    Aldrig har sådant bemötande tillgodosetts tidigare.

    Visst finns grader i helvetet men de graderna kan faktiskt kompenseras ner också om vi inte låser oss i tanken vid att allt bara är skit och vi vill betala mindre för en bil vi själva valt och en gång tyckt vara ok pris - framförallt när den väl är åtgärdad enligt ö.k. Detta helt ur vår synvinkel!

    Kände mig också tvungen att skriva detta - ur vår synvinkel och affär - säger inte att någon har fel men jag tror heller inte neg upplevelser och trasiga bilar är någon regel eller mer utmärkande för M&C än andra. Vet b.la en bilhandlare i Södertälje jag skulle avråda min värsta fiende tom att köpa bil. Men det är ojämförbart med denna affär och bemötande.

    Visst var det lite knas, inte värre än att de löser det, tog ansvar, engagerade sig, beklagade strulet och levererar en bil som vi köpt. För oss räcker iaf det för att stämpla de som en seriös bilfirma med främst beg.bilar i en imponerande flotta.

  • Calle Lindh

    Jag har läst mycket elaka saker om detta företag. Förra året var jag ute efter en ny (beg)bil åt min hustru. På blocket fann jag en skitsnygg BMW325i Cab, som försåldes av M &Co. Affär direkt utan snack. Trevligt bemötande från personalen.
    Bilen visade sig vara en pärla, packad med alla extragrejor (M-sport)där allt fungerade.

    Efter ett års användning; inga överraskningar. har kostat på den en inspektion där en termostat byttes samt kostnader för ett nytt originalbatteri, bilbesiktning utan anm. Summasumarum; en synnerligen bra  bil i nyskick. I särklass den mest välfungerande beg. bil jag någonsin har köpt.

  • Studentpappa
    GrymVWGolf skrev 2016-05-04 18:32:26 följande:

    Vi köpte nyligen bil hos den firman, blir lite förbluffad över att en del som köper beg. bilar inte kollar upp saker själva utan ser dessa som vara fabriksnya även om man köper från en firma... Givetvis ska det som stås levereras men det är fortfarande bilar och vissa har säkert stått länge. Vår hade stått hela vintern innan vi provkörde den. Självklart är det frustrerande och tidskrävande när bilar inte fungerar som det är sagt. Firman gav oss 3 mån garanti. De kan omöjligen kontrollera alla varenda dag.

    Bilar är inte byggda för stå stilla, om man vill ha ALLT det man ser sig få hos en ny auktoriserad säljare, då får man gå dit och betala 3-5 ggr så mer också. Säger inte att fel etc är försvarat eller något, men huvudsaken är väl ändå vad de åtgärdar, inte minst under den - överenskomna - tid som garantin gäller...?

    I vårt fall, var det inget snack om saken iaf. Det största problemet var det ständiga åkandet och tiden, men även där - vi valde självs att åka till firman -och fick den bil vi tittat på. Vad som skiljde åt hade lika gärna kunnat ske på en ny Audi, hos Audi!

    Vår erfarenhet är iaf att M&C tagit allt från första skitfelet till det sista lite större felet på lika stora allvar och bemötande - det är iaf för oss en trygghet som MÅNGA andra inte gör. Huvudsaken är trots allt att de åtgärdar - faktiska fel.

    Vad är eg de än största huvudvärken för oss, om vi ska vara helt ärliga? Det är tiden och resandet. Rent faktiskt felaktigt - som går under garantin - så har de tagit fullt ansvar genom att ta in bilen, åtgärda, stå för alla kostnader och ge oss en lånebil under tiden - som de sedan hämtar/ lämnar! Är vi - efter irritationen av att sitta i köer mm - trots allt nöjda? Absolut!

    Finns risker med allt, långt ifrån alla åtgärdas dock!

    Enligt oss och i vårt fall utgör där M&C helt klart ett föredöme i bemötande, ansvar och garantier. ALLT ALLT går inte att skylla på en firma, hur mkt man än vill och försöker, ska vi vara ännu mer helt ärliga? Försökte vi självs dra än mer nytta, ja! Allt och alla kan ha/ göra fel, inte minst elektronik & bilar, huvudsaken är väl ändå att ett ömsesidigt ansvar tas för att dessa åtgärdas om det går inom ramen för ansvarstagandet?

    Jag läste denna varning innan bilköpet men kan säga att jag inte delar den, trots att vår bil hade några omedvetna fel. Inte så att de medvetet säljer trasiga bilar, utan bilar är bilar och saker händer. Vi hade ett villkor med köpet, vilket de tillgodoser och samtidigt som de åtgärdar felen även kollar allt annat i förebyggande syfte samt skickar den på besiktning - allt utan att det kostar oss en krona mer. För det priset är det helt ok. Oavsett hur mycket det än är "skyldigheter". Väljer man att fokusera på hur det "skulle ha varit" istället för hur det blir och vad de ändå gör åt saken så är det klart att allt och alla gör fel.

    Aldrig har sådant bemötande tillgodosetts tidigare.

    Visst finns grader i helvetet men de graderna kan faktiskt kompenseras ner också om vi inte låser oss i tanken vid att allt bara är skit och vi vill betala mindre för en bil vi själva valt och en gång tyckt vara ok pris - framförallt när den väl är åtgärdad enligt ö.k. Detta helt ur vår synvinkel!

    Kände mig också tvungen att skriva detta - ur vår synvinkel och affär - säger inte att någon har fel men jag tror heller inte neg upplevelser och trasiga bilar är någon regel eller mer utmärkande för M&C än andra. Vet b.la en bilhandlare i Södertälje jag skulle avråda min värsta fiende tom att köpa bil. Men det är ojämförbart med denna affär och bemötande.

    Visst var det lite knas, inte värre än att de löser det, tog ansvar, engagerade sig, beklagade strulet och levererar en bil som vi köpt. För oss räcker iaf det för att stämpla de som en seriös bilfirma med främst beg.bilar i en imponerande flotta.


    Calle Lindh skrev 2017-09-15 12:56:25 följande:

    Jag har läst mycket elaka saker om detta företag. Förra året var jag ute efter en ny (beg)bil åt min hustru. På blocket fann jag en skitsnygg BMW325i Cab, som försåldes av M &Co. Affär direkt utan snack. Trevligt bemötande från personalen.
    Bilen visade sig vara en pärla, packad med alla extragrejor (M-sport)där allt fungerade.

    Efter ett års användning; inga överraskningar. har kostat på den en inspektion där en termostat byttes samt kostnader för ett nytt originalbatteri, bilbesiktning utan anm. Summasumarum; en synnerligen bra  bil i nyskick. I särklass den mest välfungerande beg. bil jag någonsin har köpt.


    Hej Michelle är du ute på internet och försöker få bort ditt dåliga rykte nu igen? Så jävla uppenbart

    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Michell & Company + Autokoncept, VARNING!!!