• RöttÄrSött

Frågor om ny pälsallergi

Min femårige son fick en kraftig allergisk reaktion idag efter att ha klappat en kanin och han svullnade igen i ansiktet (tack och lov ej i halsen) så han behövde kortison samt ska ta medicin en vecka. Det var en stressad läkare och orolig mamma så jag frågade inte sådant jag borde kommit på 1. Bör han göra ett pricktest för att konstatera vad han är allergisk mot eller ska man bara avvakta och undvika kaniner? 2. Hans farmor och farfar har en hund (yorkshire och papilon-korsning) som han aldrig reagerat på. Den fäller inget samt är välklippt och badas ofta. Kan han utveckla allergi mot den eller borde han fortsatt klara av henne? Hunden har alltid kunnat vara uppi ansiktet på honom.

• Svar på tråden Frågor om ny pälsallergi
  • RöttÄrSött

Testar igen i appen:

Min femårige son fick en kraftig allergisk reaktion idag efter att ha klappat en kanin och han svullnade igen i ansiktet (tack och lov ej i halsen) så han behövde kortison samt ska ta medicin en vecka. Det var en stressad läkare och orolig mamma så jag frågade inte sådant jag borde kommit på

1. Bör han göra ett pricktest för att konstatera vad han är allergisk mot eller ska man bara avvakta och undvika kaniner?

2. Hans farmor och farfar har en hund (yorkshire och papilon-korsning) som han aldrig reagerat på. Den fäller inget samt är välklippt och badas ofta. Kan han utveckla allergi mot den eller borde han fortsatt klara av henne? Hunden har alltid kunnat vara uppi ansiktet på honom.

• Mercedez

En allergi kan ligga latent.Han kan utveckla allergi mot hunden senare. Att hunden inte fäller spelar ingen roll då ämnena som ger allergi sitter på huden el i saliven

• SockerStinn

Man kan bli allergisk mot flea pälsdjur, eller så blir det inget mer. Omöjligt att veta, och det hjälper inte att undvika ett djur i förebyggande syfte. Däremot kanske man inte skaffar egna djur för risken att behöva göra sig av med dem enare, men där gör alla som de själva vill.

Låter vettigt att ta pricktest. Kan kan ju ha varit något kaninen ätit t.ex, även om kanin låter som det troligaste. Får kaniner jordnötter att äta? Jag har då ingen koll? et bara att jag reagerade allergiskt mot det hö vår kanin hade när jag var liten.

• RöttÄrSött

Tack för alla svar!

Vi har inga egna djur och har ingen tanke på att skaffa något så där är det lugnt

Vad kaninen ätit har jag ingen aning om, det var en person som hade med den och sonen klappade och sedan efter att ha kliat sig i ögonen small det till. Känner tyvärr inte personen utan det var i offentlig miljö... Men då ska jag ringa BVC i veckan och prata med dem.

• SockerStinn

Jordnötter och andra nötter kan finnas i gnagarblandning som kaniner ibland får som godis. 

Jag hade krävt allergitest för att säkert veta att det är pälsdjursallergi och inte något annat som orsakar besvären. .Då får man vända sig till barnmottagningen eller vc (lite olika hur vården är uppbyggd beroende på var man bor).

Svar på tråden Frågor om ny pälsallergi