• Mikaelaaa

Hur och när somnar era 4-åringar?

Hej! Vår son har varit svår att lägga ända sen vi tog bort spjälsängen när han var ca 2. Vi har provat allt och det ända som har funkat förut är att vi har legat bredvid honom men för ett ca 1 månad sen började han somna ensam och det fungerade när han fick se på film men det fungerade bara någon vecka sen var det igång igen! Det är bråk varje kväll, han springer upp, leker och allt för att vi ska bli arga och nu efter ett par veckor börjar man bli trött och tålamodet existerar inte ens längre! Nu kan vi inte ligga vid honom heller för då ligger han bara och skriker och hans lillasyster sover i rummet bredvid och blir väckt av honom. Nu känner jag mig helt hjälplös och slut. Så snälla kom med tips och idéer!! Kvällarna har alltid sett likadana ut, vi äter kvällsmat och sen är det mys vid tvn en stund och sen läggdags. Han sover ingen middag och lägger sig runt 18, 19 numer somnar han inte förrän 21, 22 :/

• Svar på tråden Hur och när somnar era 4-åringar?
  • broglo

Det är inte så att det är läge att låta honom stanna uppe lite längre? Han kanske inte är trött lika tidigt längre? 

• Flickan och kråkan

Vi har en alldeles nybliven 4-åring och en snart 5,5-åring. Båda nattas på samma sätt och samtidigt. Vi har haft samma nattning sedan de slutade ammas till sömns. Båda sover i en vanlig säng som står i kloss på var sin sida av vår dubbelsäng. Sedan ligger jag med en av våra pojkar och deras pappa med den andre tills de somnar. Vi försöker natta vid 19-tiden, men vi brukar så att säga släcka lampan vid 19.30 då vi läst och så. De somnar rätt snabbt båda två. 

Vad händer om ni ligger och läser tillsammans en bra stund innan han ska sova? Skriker han då med? TV före läggning brukar vara sådär.  

18-tiden låter tidigt för läggning. Han kanske inte har så stort sömnbehov. Min äldsta vaknar t.ex. väldigt tidigt och har alltid gjort det. Hans dygn och sömnmönster ser helt enkelt ut så. Kanske ska ni natta honom lite senare....vid 20-20.30-tiden kanske?

• Erkens mamma

Vår 4-åring går och lägger sig kl 8 och går upp vid 7 på morgonen.

Vi har samma rutin varje kväll. Borstar tänderna och sätter på pyjamas. Sedan läser vi en saga och sedan lägger han sig i sin säng med cd saga på. Han får inte gå upp och somnar oftast efter ungefär 20-30 minuter.

Det jag tänker på är att göra det så tråkigt som möjligt för honom så att det inte är någon idé att bråka.. Svara honom  endast med tex " Nu är det natten och du ska sova, Godnatt!* Se till att sitta precis utanför hans dörr så att ni kan stoppa rymningarna riktigt fort. Ta en vecka eller två och dedikera lite mer tid än vanligt till att sätta rutinen.
    Bli absolut inte arga och ge honom en massa uppmärksamhet när han bråkar för då vinner han -om du förstår vad jag menar..

Tv innan läggdags är inte helt hundra tycker jag eftersom det ofta är uppskruvade program och en massa grejer som händer. Hellre saga i bok eller en pratstund tillsammans. Nedvarvning eller massage..

Undvik socker i kvällsmålet..

Kanske blir det lite tidigt med kl 18 men det beror ju på när man går upp.

Det är dem tipsen jag kan komma på.   

• SuviO

När barnen var yngre så la de sig vid 19 tiden, Dock sen 3 års tiden så har det blivit senare. Det hade att göra med lite allt möjligt. Barnen somnade inte utan sprang bara runt när man lagt dem. Sedan kände vi själva också att man hann i princip inte med något på veckodagarna med barnen. Det var komma hem från jobbet, göra mat, äta och sedan gå och lägga sig.

Vi märkte inte av någon direkt skillnad på barnen dagen efter så sen har det blivit så. Visst blir det tidigare kvällar nu med då och då.

I dagsläget sover inte barnen förrän runt 20.30-21:00 dock så börjar vi kanske med lägg rutin redan vid 19:30-20:00 sedan tar det som sagt lite tid med kvällsmat och läsning/duscha eller vad vi nu har planerat för den dagen. 

• cloudberry79

Vid halv nio somnar vår femåring, det har han gjort ett tag. Vi har tandborstning, bokläsning och sånt halv åtta, sen får han ligga och läsa själv eller vad han nu vill göra tills han somnar.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Mercurialis

När vårt äldsta barn blev 4 år påverkades han tydligt av omställningen från vintertid till sommartid och han somnade senare om kvällarna, sällan före 20:30. Var han somnade varierade. Det var antingen i vår säng med någon av oss föräldrar bredvid eller i sin egen säng och då också i sällskap av en förälder.

Vårt andra barn är snart 3,5 år och han somnar oftast vid 20-tiden och han somnar alltid i vår säng. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • La Lola

Hedda lägger sig vid 20-tiden på ett ungefär på vardagar.
    Nattas i vår säng med en saga o så ligger den som nattar henne kvar tills hon somnat.
    Vaknar mellan 6-7.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jkpg Deluxe

När vaknar han? Jag är medveten om att alla barn har olika sömnbehov men såhär ser det ut för vår 3,5-åring iaf.
    Vi lägger oss och läser böcker mellan 18.30-19.00, sedan släcker han sänglampan och vi småpratar lite om det behövs/om han vill säga/berätta något kort...sedan sjunger jag några sånger och 19:15 sover han!
    Vaknar 06:15, sover alltså 11 tim/natt... 

• Mikaelaaa

Tack snälla för era råd och att ni delat med er av era rutiner!! 
    Jag ska pröva göra om rutinerna lite nu ikväll,
    -17,00 äter vi efter det får han bada medan vi gör lillasyster klar för natten.
    -Sen får han titta på bolibompa 18-18,45 efter det tandborstning och saga en stund till ca 19,15-19,30.
    -Sen får han ligga och lyssna på ljudbok och behövs det sitter jag utanför hans dörr. Och framför allt behålla lugnet även om det kommer bli jobbigt så att han inte får respons på sina försök till att vara uppe längre!

Ska ge det ett par veckor och hoppas på resultat! :)

• Erkens mamma
    Mikaelaaa skrev 2013-05-02 17:34:32 följande:
    Tack snälla för era råd och att ni delat med er av era rutiner!! 
    Jag ska pröva göra om rutinerna lite nu ikväll,
    -17,00 äter vi efter det får han bada medan vi gör lillasyster klar för natten.
    -Sen får han titta på bolibompa 18-18,45 efter det tandborstning och saga en stund till ca 19,15-19,30.
    -Sen får han ligga och lyssna på ljudbok och behövs det sitter jag utanför hans dörr. Och framför allt behålla lugnet även om det kommer bli jobbigt så att han inte får respons på sina försök till att vara uppe längre!

Ska ge det ett par veckor och hoppas på resultat! :)
    Hur gick det idag? Tycker att nya rutinen verkar genomtänkt. Nu gäller det "bara" att genomdriva den.
  • Mikaelaaa
    Erkens mamma skrev 2013-05-02 22:01:39 följande:
    Hur gick det idag? Tycker att nya rutinen verkar genomtänkt. Nu gäller det "bara" att genomdriva den.
    Vi gör allt förutom att vi kollar dagsformen om han får somna ensam eller om vi ligger bredvid och då är jag stenhård med att han ska ligga tyst och stilla, ingen lek eller prat efter det att vi släkt lampan :) Så tack gode gud nu somnar han ca 10 min efter vi har släckt :)
  • Erkens mamma
    Mikaelaaa skrev 2013-05-10 21:51:24 följande:
    Vi gör allt förutom att vi kollar dagsformen om han får somna ensam eller om vi ligger bredvid och då är jag stenhård med att han ska ligga tyst och stilla, ingen lek eller prat efter det att vi släkt lampan :) Så tack gode gud nu somnar han ca 10 min efter vi har släckt :)
    Victory!!! Bra jobbat :)
Svar på tråden Hur och när somnar era 4-åringar?