• Sossiq

Hur ofta är ert barn sjuk per år?

Jag är väldigt nyfiken på att få ett humm om hur många dagar per år ert friska barn är sjuk. På ett ungefär. Alltså när dom är såpass att som måste vara hemma från dagis/skola. Gärna åldern 2-7år. Jag menar nu förkylning, bakterieinfektion mm Vore tacksam om så många som möjligt ville svara :)

• Svar på tråden Hur ofta är ert barn sjuk per år?
  • Frontline

Äldsta kanske i snitt 3-4 dagar om året...

Men å andra sidan så låter vi inte han vara hemma för lite hosta eller snorighet heller för då skulle det nog vara 50-60 dagar om året.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • OF

Första året på förskolan för äldsta barnet så var det mycket VAB. Andra barnet klarade sig bättre men var mer sjuk innan det började på förskola. Det har avtagit med tiden men runt 10-15 VAB dagar/barn har det varit fram till skolstarten.

• Flickan och kråkan

Har en 4- och en 5-åring som knappt haft några sjukdagar förrän den här vintern. Vi har haft ett par dagar med feber, halsont etc under ett par omgångar och så har vi haft två omgångar med magsjuka - ena barnet före jul andra för ett par veckor sedan. De tidigare 2 åren då vi haft dem på förskola har vi legat på 4-5 dagar/år för båda barnen.

• Sossiq

Tack för alla svar :) Barn under 2 år är oftare sjuk med vissa undantag. Anledningen att jag undrar är för att jag sa till dotterns läkare att hon har hållt sig rätt frisk sista året. Sen kollade vi kalendern och då hade hon varit hemma sjuk 94dagar 2012 och 37 dagar i år. Sen började jag fundera om hon nog är sjuk rätt ofta. Hon lider av primär immunbrist. Hon blir 6år i juli. Men om man ser på alla era svar verkar de inte vara så vanligt att vara sjuk så mycket. Jag behöver nog ringa hennes läkare. Tack än en gång för alla svar ! Det är till stor hjälp! Fler får gärna svara. Och ni som har barn över 3år visst vet ni att man kan lida av primär immunbrist när barnet är ofta sjuk.

• Edda2

Mitt mellersta barn föddes helt utan immunförsvar och fick benmärgstransplantation vid 6 mån för att överleva. Sjukdomen heter scid.
    Men han har varit mer frisk än vad tex minsta barnet varit. :) ja utom då vi upptäckte det och när benmärgen kicka in så har han varit som vilket barn som helst.
    Men mina tankar har varit om lillasyster har en immunbrist men vet också att de ofta kan bli sjuka när de börjar på förskolan.
    Hon har haft några halsflussar och har förkylningsastma och får ofta feber. Nu när det blivit lite bättre så avvaktar jag lite och ser hur det utvecklar sig :)
    Men är ju bra du kan kolla upp med läkaren :)

• Sossiq

Jag vet vad scid är. Vad tråkigt att sitt barn föddes med denna hemska sjukdom. Oerhört skönt dock att han har hållt sig friskare nu efter transplantationen. Lider själv av CVID och dom trodde ett tag att jag fått scid i vuxen ålder. Även om det är barn som får de. Kanske du har några bra tips då på hur man kan klara sig bättre från att bli sjuk ? Det är ju bara ett rnkelt bloprov för att kolla om hon lider av primär immunbrist.

• Sossiq

Föer som vill dela med sig hur deras små änglar är sjuka?!

• Fridayyy

Vad gör de åt primär immunbrist då? Min äldsta var ofta sjuk efter sin scharlakansfeber.

• Sossiq

Om man är ofta sjuk får man gammaglobiner det vill säga vita antikroppar. Det hjälper en att hålla sig frisk lättare. Därför jag vill jömföra om hon är ofta sjuk eller inte :)

• pigglet

Förr, när barnen var mindre, var det alltid någon som var sjuk. Äldsta barnet var i alla fall sjuk 1 vecka/månad från hon var 6 månader och fram till hon var några år. Sedan blev barnen fler, och allt blev ett enda sjukande. De har börjat på förskola när de varit ca 4 år, och alla 3 barnen har haft var sin termin när de hunnit vara på förskolan ca 20 dagar under hela terminen.

Nu är yngsta 6 år och äldsta fyller 11, och vi är friska nästan jämt (undantaget den här vintern då). Dessutom blir de friska snabbt när de blir sjuka, inte som när de var yngre och de kunde ha feber eller magsjuka 2 veckor. 

• Edda2

Har nog inga bra tips tyvärr. Jo vet det är ett blodprov har även pratat med sonens läkare mm men ändå väntar jag lite :)

• skogsvitter
    Sossiq skrev 2013-05-02 08:48:02 följande:
    Tack för alla svar :) Barn under 2 år är oftare sjuk med vissa undantag. Anledningen att jag undrar är för att jag sa till dotterns läkare att hon har hållt sig rätt frisk sista året. Sen kollade vi kalendern och då hade hon varit hemma sjuk 94dagar 2012 och 37 dagar i år. Sen började jag fundera om hon nog är sjuk rätt ofta. Hon lider av primär immunbrist. Hon blir 6år i juli. Men om man ser på alla era svar verkar de inte vara så vanligt att vara sjuk så mycket. Jag behöver nog ringa hennes läkare. Tack än en gång för alla svar ! Det är till stor hjälp! Fler får gärna svara. Och ni som har barn över 3år visst vet ni att man kan lida av primär immunbrist när barnet är ofta sjuk.
    Hur får man en sådan diagnos, och vad kan primär immunbrist bero på? Vår stora tjej är sjuk mer eller mindre hela tiden, i synnerhet denna vinter. Hon drabbas mycket hårdare än lillan på 2,5 år. Har alltid gjort.
  • Natulcien

Vår son är 2,5 år, och han har varit sjuk ca 8-10 dagar totalt det senaste året, uppdelat på tre olika tillfällen. Och då menar jag sjuk som i magsjuk, feber etc. då han har varit hemma.
    Samtliga tillfällen inträffade dessutom i höstas. Han har inte varit sjuk över huvud taget det senaste halvåret.

• JMorina

Min äldsta grabb på två år har varit sjuk minst nån gång varannan månad det senaste halvåret!! Men han har varit jättedålig med maten så det går väl hand i hand det där. Han har förkylningsastma också så det blir mer långdraget.

• Sossiq
    Hej igen. Det kommer starta en sida på facebook som blir anordnad via PIO organisation inom kort. 
    Är du och dom du känner intresserad av att vara med? 
    Kommer vara stor fördel för oss som är immunsjuka med att man kan prata med varandra och få stöd, samt kommer det finnas folk från yrkeskåren och PIO kommer vara med och sprida information.
    Kommer dock kräva medlemsskap men vi har inte diskuterat ännu om det kräver fullt medklemskap eller bara stödmedlemskap för att vara med. 
    Det blir i alla fall unikt med att man har en blandning av folk.

Intresserad? Kan återkomma med mer information när vi har fått haft möte kring detta och den har startat upp.

Mvh Susanne
Svar på tråden Hur ofta är ert barn sjuk per år?