• Smile01

Är Tito för politiskt laddat?

Hej, Min kille vill att vår son ska heta Tito. Men jag har läst att det var en diktator i Jugoslavien som bar det namnet. Är rädd att det därför ska vara för politiskt laddat. Är det någon här på familjeliv som är insatt i politiken på balkan och vill dela med sig av sin åsikt/erfarenhet?

• Svar på tråden Är Tito för politiskt laddat?
  • Hannah76

Jag tänker på den korta lilla våldtäksmannen som sjunger... Tito Beltran..

• Iness

Är din man från jugoslavien? Visst var Tito en politiker men en omtyckt sådan iaf bland länderna i jugoslavien. han var den som höll ihop jugoslavien. Han höll ihop alla olika folkgrupper där.  Efter hans död dröjde det inte länge innan det blev krig i landet och landet delades upp i 5 olika små länder. 
    mina föräldrar är från bosnien och de säger alltid "det var bättre förr när Tito var vid liv, vi kunde röra oss fritt i europa och det var fred". Däremot vet jag inte vad svenskar har för syn på tito. Hoppas svaret kunde vara till hjälp. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det har en viss negativ laddning. Även om man bortser från den negativa laddningen (Tito var och är ganska omtyckt av många) så finns det fortfarande en politisk laddning som inte är helt okomplicerad.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • fluu

Ganska politiskt laddat fortfarande tycker jag.
    Men jag tänker snarare på Beltran och det är ju inte heller en bra association...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Är Tito för politiskt laddat?