Endometrios och D-vitamin!
Hej,
Vill bara dela med mig av lite egna erfarenheter och av lite fakta jag hittat sedan.
Sedan november har jag varit helt under isen och inte alls mått bra. Trodde först det var järnbrist då jag försökt ta minipiller efter graviditet och amningen och blödde i stort sett konstant i två månader. Testen visade inte järnbrist och jag började leta på nätet och insåg att jag kanske hade D-vitaminbrist. Fick inte göra något test på vårdcentralen men blev rekommenderad att ta piller vilket jag gjorde och vilken skillnad. Det är inte bara det allmänna tillståndet som har blivit bättre utan även min endo. Vid mens nu så känner jag i stort sett ingen smärta överhuvudtaget och blödningarna har blivit lite mindre rikliga. Sedan vet jag ju inte vad som händer inombords men det borde väl ändå betyda en del.
Däremot brukar jag inte känna av min ägglossning vilket jag gjorde nu senast men eftersom vi försöker bli med barn via ivf och har eskimåer i frysen måste jag vet när jag har ägglossing. Förra månaden när jag kände att det högg och var ömt vid ljumskarna men fick jag inget utslag på stickan vilket jag fått innan. Vet inte om det kan påverkas av D-vitamin tillskott. Jag tar 25 mg vilket motsvarar 1000 IE, livsmedelsverket håller på att se över sina rekommendationer för D-vitamin då nya studier visar att det krävs mer än 10 mg som är rekommendationen idag.
Någon annan som har erfarenhet av detta?
Sedan hittade jag detta på Zarah Öbergs sida:
"Studien visade att högre nivåer av D-vitamin och större intag av mejeriprodukter gav minskade risker för att utveckla endometrios."