• Kanelgalen

Endometrios och D-vitamin!

Hej,

Vill bara dela med mig av lite egna erfarenheter och av lite fakta jag hittat sedan.

Sedan november har jag varit helt under isen och inte alls mått bra. Trodde först det var järnbrist då jag försökt ta minipiller efter graviditet och amningen och blödde i stort sett konstant i två månader. Testen visade inte järnbrist och jag började leta på nätet och insåg att jag kanske hade D-vitaminbrist. Fick inte göra något test på vårdcentralen men blev rekommenderad att ta piller vilket jag gjorde och vilken skillnad. Det är inte bara det allmänna tillståndet som har blivit bättre utan även min endo. Vid mens nu så känner jag i stort sett ingen smärta överhuvudtaget och blödningarna har blivit lite mindre rikliga. Sedan vet jag ju inte vad som händer inombords men det borde väl ändå betyda en del.

Däremot brukar jag inte känna av min ägglossning vilket jag gjorde nu senast men eftersom vi försöker bli med barn via ivf och har eskimåer i frysen måste jag vet när jag har ägglossing. Förra månaden när jag kände att det högg och var ömt vid ljumskarna men fick jag inget utslag på stickan vilket jag fått innan. Vet inte om det kan påverkas av D-vitamin tillskott. Jag tar 25 mg vilket motsvarar 1000 IE, livsmedelsverket håller på att se över sina rekommendationer för D-vitamin då nya studier visar att det krävs mer än 10 mg som är rekommendationen idag.

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Sedan hittade jag detta på Zarah Öbergs sida:

"Studien visade att högre nivåer av D-vitamin och större intag av mejeriprodukter gav minskade risker för att utveckla endometrios."

• Svar på tråden Endometrios och D-vitamin!
  • Kanelgalen

Jag tar nu två tabletter a´25 mg alltså 2000 IE och mår för årstiden mycket bra. Funderar ändå på att en vecka ta det dubbla och sedan gå tillbaka till 2000 IE igen. Trots den soliga sommaren hann jag inte vara ute så mycket i solen som jag skulle velat (jobbade nämligen vecka 30-32). Hur mår ni andra som tar D-vitamin nu?

Än så länge har min endo inte växt till sig sedan mensen kom igång för snart ett år sedan (var på kontroll för en vecka sedan). Om det endast beror på graviditeten och amning eller d-vitaminet det vet jag inte. Sant är i alla fall att jag nu mår så mycket bättre, är piggare framför allt, än jag någonsin varit. Sedan jag började ta har jag endast haft en enda förkylning (trots ett litet barn) och under förkylningen hade jag mycket mindre symptom. Börjar tro att d-vitaminet behövs för mitt immunförsvar..  

Om någon månad ska vi göra ett försök igen med FET...innan provar jag även lite zonterapi och denna gång tänker jag kräva proggisar efter insättning.  

• Waiting 4U

Jag var på undersökning i augusti & då hittades endast 1 endo blåsa, kanske kan D-vitaminen & folsyran ligga bakom!? Bättre har jag mått iaf :)

Ska in på undersökning snart igen då vi planerar inför FET, frågade om proggisar men fick en tvärt nej, det används bara vid stimulerat försök :/

• Kanelgalen

Intressant, jag hade också en liten, liten blåsa som såg ut att kunna vara den cysta som de inte tog bort sista operationen för nästan precis 3 år sedan. Helt otroligt att den inte växt... Men jag börjar tro starkt på d-vitamin för endometrios. Senaste mensen kände jag knappt av alls. Nu hade jag inte innan rejäl värk men nog värk så att jag ofta behövde värktabletter (har nog för övrigt ganska hög smärttröskel). Kan ju vara så att de med rejäla smärtor behöver ännu mer d-vitamin än de som inte har det. Tänk om alla slapp ta starka smärtstillande och endast behöva ta d-vitamin som även gör en pigg, frisk och stark. Måste tillägga att jag inte är någon säljare av d-vitamin men måste dela med mig för jag har aldrig mått så här bra på hösten tidigare.

Ska bli intressant att se om det blir samma resultat nästa mens... Men smärtan blev ju starkare när jag slutade i juni så jag börjar tro att d-vitaminbrist kan vara boven. Och vet att jag alltid är grymt trött höst till vår.

På min klinik sa det att de använder även proggisar vid upprepade missfall och att jag skulle få diskutera med läkaren vid insättningen. Jag tänker vara påläst innan och lägga fram bevis för jag misstänker att det kan vara boven i mina alla misslyckade försök efter att först ha lyckats på färskförsöket.

• Waiting 4U

Mycket intressant, kommer definitivt fortsätta med D-vitaminen :)
    Hoppas att du får proggisar, det har en sån himla stor betydelse.
    Lyssnade på en liten föreläsning om progesteron, & i dagens samhälle borde nästan varje kvinna få progesteron med all skit som finns i mat med mera.
    Jag använder progesteronkräm, köpte det efter att jag fick nedslag på proggisarna & hoppas att det kommer hjälpa vid FET. 
    Har använt det i 2 månader nu, men känner väl ingen skillnad än så länge... men så ska man ju ge det några månader också ;) 

• Night sky

Gör ett litet inlägg här. Jag är inte drabbad av endo, men 2006 blev jag diagnostiserad med pcos. Har haft problem sen dess med oregelbunden mens och acne jag drabbades av då jag då och då försökte sluta med mina p-piller och fortsatte äta dessa.
    Men för i våras läste jag om d-vitamin och zink bland annat och har sen dess självmedicinerat mig med d-vitamin framför allt och slutade med p-piller.  Innan sommaren började jag göra tempkurvor och gick till en akupunktör som jag läst skulle kunna hjälpa kvinnor med pcos att ägglossa.

Snacka om att jag blev förvånad då mina tempkurvor ser relativt normala ut. Och jag har fått mens ganska regelbundet.
    Akupunktören behandlade mig två gånger och sa sen att hen inte ville behandla mig mer då allt ser relativt normalt ut och trodde att min kropp höll på att rätta till sig själv.
    Visst får jag några finnar lite då och då i ansiktet också nu men det är så mycket bättre, så pass att jag känner att jag inte behöver gå tillbaka till mina p-piller som jag gjort tidigare då jag typ fått panik över mina finnar som tidigare dök upp både på ansikte, hals och rygg. 

Jag har funderingar på om det bland annat kan vara d-vitaminen som hjälpt mig. 

I´ve been through hell, now show me heaven...
  • Waiting 4U

Vad roligt att läsa detta & vad härligt att det ordnat upp sig så för dig
    Hur mycket d-vitamin tar du & tar du även zink?

• Night sky
    Waiting 4U skrev 2013-10-14 09:48:08 följande:
    Vad roligt att läsa detta & vad härligt att det ordnat upp sig så för dig
    Hur mycket d-vitamin tar du & tar du även zink?

Tack
    Jag vet ju inte om jag ägglossar, men utläser man av tempkurvorna så har jag låg temp sen får jag ett temphöjning och där ligger den fram till mens. Som det ska se ut när man ägglossar, men om dessa ägglossningar är ägglossningar eller min kropp som försöker vet jag ju inte.  Har precis nu också börjat försöka kolla mina flytningar om jag har ägglossningssekret.

Det där med dosen av d-vitamin är ju lite klurigt då man inte vet hur mycket brist man lider av. Jag har införskaffat d-vitamin i rinnande form. Där det står på flaskan att två droppar är 1000IE och att det är det dagliga man ska ta. Men jag har tagit iallafall det dubbla alltså som minst 2000IE, ibland mer.
    Jag har även kompletterat med zink ja. Min pojkvänner äter zink så då har jag "nallat" av hans tabletter
    Läste att det även är bra för äggkvaliteten hos kvinnor och inte bara bra för spermiekvalitet hos män.
    I´ve been through hell, now show me heaven...
  • Hedwig H

Det låter onekligen intressant det här. Jag blev inlagd på sjukhuset nu under min senaste mens för smärtlindring och känner nu att jag måste ta till allt för att förhindra att smärtan blir värre.

Men jag har en fråga: när ni skriver "mg" ( tex 25mg = 1000 IE ) är det då milligram eller mikrogram ni menar?? Det är ganska stor skillnad. Om man tittar på d-vitamin burkarna som apoteket säljer så innehåller varje tablett 10 mikrogram d-vitamin. Vilket märke äter ni?

• Kanelgalen

Jag tar faktiskt just nu 5000 IE dvs 250 mg (mikrogram) D-vitamin. Funderar att byta till flytande droppar då jag tror de tas upp lättare av kroppen. Fick nämligen lite menssmärta i början av förra veckans mens. Läste dock att D-vitamin har en "halveringstakt" på ca 2 månader så det kan stämma eftersom senast jag solade var i slutet av augusti. Så jag behöver nog minst 5000 IE nu under oktober till och med mars/april.

• Hedwig H

Har du någon aning om hur mycket man kan ta, så att man inte överdoserar? Hur många IE är maxgränsen?
    Men summa summarum så borde det inte vara så farligt att äta multivitamin kvinna + en tablett 10 µg (mikrogram) d-vitamin om dagen?

• Kanelgalen

En vanlig sommar dag får man i sig ca 10 000 IE dvs 250 mikrogram efter bara 20-30 min solning så håller man sig mellan 50 och 100 mikrogram så borde det inte vara någon fara. Jag tar dock 125 men ska kolla upp mitt värde om ca en månad. Tex 20 mg är nog dock för lite för oss med endo under vintern men man ska nog testa sig fram. Fick lära mig idag att man även bör ta magnesium tillskott om man tar d vitamin.

• Hedwig H
    Kanelgalen skrev 2013-11-06 22:50:38 följande:
    En vanlig sommar dag får man i sig ca 10 000 IE dvs 250 mikrogram efter bara 20-30 min solning så håller man sig mellan 50 och 100 mikrogram så borde det inte vara någon fara. Jag tar dock 125 men ska kolla upp mitt värde om ca en månad. Tex 20 mg är nog dock för lite för oss med endo under vintern men man ska nog testa sig fram. Fick lära mig idag att man även bör ta magnesium tillskott om man tar d vitamin.

Tack, så mycket för ditt svar! Varför ska man ta magnesium, är det för kunna ta upp d-vitamin? Vet du hur mycket?
  • Kanelgalen

På den flaska (Holistics d-droppar) står det att man även bör ta magnesium när man tar tillskott av d-vitamin. På någon sida står det att magnesium kan förbättra upptaget av d-vitamin. På någon annan sida står det att d-vitamin ökar upptaget av kalcium som i sin tur kan minska upptaget av magnesium. Det bästa är nog dock att testa sina nivåer först.

Svar på tråden Endometrios och D-vitamin!