• Tokstolla

Våra grannar klagade på barnens ljud- hjälp mig att underlätta för grannarna. Snälla!

Vi flyttade in i vår lägenhet för ca 2 månader sedan, haft lägenheten sedan 10 mån tillbaka- men den har stått tom i 8 mån och tidigare bodde det en tant som var mer eller mindre sängliggande så jag förstår att kontrasten av ljud blir enorm men så här ligger det till.

Imorses hittade jag en lapp på hallgolvet:

"HEJ & VÄLKOMMEN TILL HUSET!
    HAR RINGT PÅ TIDIGARE MEN
    INGEN VA HEMMA DÅ

DET ÄR LYHÖRT SÅ KAN NI
    VARA BUSSIGA OCH SLUTA HA
    VM I ATT BANKA I GOLVEN,
    KASTA SAKER PÅ M.M.

VI HAR HAFT ÖVERSEENDE 
    INNAN, MEN NU ALLVARLIGT 
    TRÖTTNAT PÅ ATT HÖRA DET 
    VARTENDA FANTASTISKA DAG!!!!

MVH GRANNARNA UNDER ER"

Om vi bortser från drygheten och det faktum att om vi nu alltid stör varför ringer grannen inte på då (vilket borde vara när som helst) så ser jag också att min granne har ett problem och vi är (troligtvis) orsaken.

Jag har två barn. 3,5 år samt 13 mån. Vi bor i en övermoblerad tvåa på 52m2 så det finns inte mkt plats att löpa amok på. Mao mina barn springer inte fram och tillbaka som idioter. De får varken hoppa i soffan eller sängen så att hoppstörningar borde de inte ha.

Mina två söner älskar att leka med småbilar, briotåg, lego, ballonger och såpbubblor. Visst händer det att min minsting tar en matsked eller en liten leksak och bankar på golvet men det kanske händer max 3 gånger/dag och 5-6 slag. För jag är ju inte dummare än så att jag förstår att det stör grannarna.

Mina barn TAPPAR saker och kastar sällan. Så för oss kommer klagomålet som en chock! 

Vårt golv är ett parkettgolv från 50talet- nedslipat några ggr och på vissa ställen har sanden under helt utplånats. Så det är inte optimalt på något sätt.

Hur mycket isolerar en tjock matta? Är det värt för oss (som är dammallergiker) att lägga tjocka mattor? Kommer det att dämpa tillräckligt mycket för grannen? 

Hur har ni gjort? 

Pratade med hyresgästföreningen som i stort sa: Barn får leka och man får tåla normala ljud (även barn) men sån taskig granne är jag ju inte... 

Tips någon?

• Svar på tråden Våra grannar klagade på barnens ljud- hjälp mig att underlätta för grannarna. Snälla!
  • Tokstolla

Jag funderade om vårt vm i golvknackning kan vara vår 13mån bebis som kryper (han är snabb) och kanske att just det låter som rena åskovädret hos grannen. 

Men vad olika man är som person alltså. Där vi bodde innan var det verkligen lyhört! Hela kåken var ett träbygge och jag hörde grannens mobiltelefon varje morgon. Strax innan kl5 började den att surra (inget ljud) och han var inte så lättvaken, så hans larm gick på 5-6 ggr innan han kom upp... Jag som är extremt lättväckt vaknade också av den och vid andra "snoozen" kunde jag inte längre somna om. Men inte gick jag upp och klagade. Jag fattade ju att personen måste upp och iväg till jobbet. (Öronproppar var inget alternativ för mig då båda mina barn har lidit av andningsdepressioner).  

Tänkte mig att testa att kasta ett par legobitar, att bygga ihop ngr bitar tågbana, tappa ett plastglas och flytta lite olika stolar och se om något av dom sakerna är problemet. Förhoppningsvis kan antingen jag eller min man vara i deras lägenhet och lyssna på vad det är och hur mycket det låter. Kanske har de bara vant sig vid att det var tyst i många år innan vi kom. 

Jag återkommer när jag fått göra ett ljudtest eller fått kontakt med grannarna.

• Blåbäret0

Jobbigt läge!!
    Barn måste givetvis få leka, röra sig och krypa! När lägger ni barnen?

Mina grannar ovanför har "knacknings-vm" dygnet runt, de kan bankas/knackas 200gångrer utan problem! Vet dock inte om det är för de kryper, leker eller slår med leksaker... Problemet vi har är att barnen är uppe till minst 24.00, och låter nå vansinnigt (ungefär som de stör ut kulpåsar överallt) och det är vansinnigt enerverande!

Däremot skulle jag inte klaga på barnljud på dagtid. Omöjligt att inte göra ifrån sig ljud som barnfamilj...

Mattor låter helt klart som ett bra förslag, men är det så lyhört finns det kanske inte så mycket mer att göra...?

• enlitenbitkaka

Flytta? :) Jag skulle aldrig orka bo där grannarna var så irriterade och sura över vårt barn... Jag är förjävla irriterad på grannens skällande lilla golvracer som skäller ut mig så fort jag rör mig i vår trädgård men den andra grannens ungar som hoppar och skriker ovanför har jag absolut mer tålamod med.

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • Tokstolla
    Blåbäret0 skrev 2013-05-03 10:11:53 följande:
    Jobbigt läge!!
    Barn måste givetvis få leka, röra sig och krypa! När lägger ni barnen?

Mina grannar ovanför har "knacknings-vm" dygnet runt, de kan bankas/knackas 200gångrer utan problem! Vet dock inte om det är för de kryper, leker eller slår med leksaker... Problemet vi har är att barnen är uppe till minst 24.00, och låter nå vansinnigt (ungefär som de stör ut kulpåsar överallt) och det är vansinnigt enerverande!

Däremot skulle jag inte klaga på barnljud på dagtid. Omöjligt att inte göra ifrån sig ljud som barnfamilj...

Mattor låter helt klart som ett bra förslag, men är det så lyhört finns det kanske inte så mycket mer att göra...?
    Barn uppe till 24? Går de inte i skola/förskola eller liknande? För lite större barn borde väl veta att man inte får väsnas för mycket vid den tiden?

Våra barn lägger sig ca 21. Så jag anser inte att det är helt orimliga tider heller. Ofta så är det dessutom tv-tittande den sista timmen... :S

Börjat även fundera på att paret som bor under kanske har en kal lägenhet (sparsamt möblerad). För det skulle ju också förklara en del.
    enlitenbitkaka skrev 2013-05-03 10:20:14 följande:
    Flytta? :) Jag skulle aldrig orka bo där grannarna var så irriterade och sura över vårt barn... Jag är förjävla irriterad på grannens skällande lilla golvracer som skäller ut mig så fort jag rör mig i vår trädgård men den andra grannens ungar som hoppar och skriker ovanför har jag absolut mer tålamod med.
    Kan ses som lockande men vi har stått 6 år i intern bostadskö för att få lägenhet i området. En tvåa dessutom! Endast för att barnen ska växa upp i bästa möjliga miljö (som vi kan ge). Här är det ganska många barnfamiljer i tvåor, så barn i området borde inte vara en chock för våra grannar. Hus vore väl perfekt i störningssynpunkt men husen i göteborg kostar från 3 milj och upp (om du inte vill bo på ställen där barn överlag inte får uppfostran- vi bodde i ett sådant område och vi flyttade pga det). Ett hus rakt över vår nuvarande gata här kostar 5 milj och upp. Vår hyra är på knappa 4300kr... Mao enorm ekonomisk skillnad då vi inte har 5 milj. Sedan finns väl möjligheten att flytta just med våra klagande grannar men det finns ytterligare en granne på bottenplan och denne kanske har lägre tolerans. 
  • Blåbäret0

Ja de barnen är uppe på tok för länge! Eller barnet, de har en ca 3åring som rusar omkring och leker ibland en-två timmar efter midnatt, och regelbundet, så tror inte barnet har fått lägga sig alls förens efter midnatt. Sedan en 3månaders som skriker rätt ofta.

Har pratat med hyresvärden om det upprepade gånger, tycker synd om barnet

• Blåbäret0

Verkar inte som om de går på någon verksamhet eller förskola..

Om du köper mattor så bör grannarna fylla på med ljuddämpare också om de har sparsamt möblerat tycker jag...!

• frökenelisabeth

Tycker ni verkar vara väldigt vettiga och trevliga grannar som försöker lösa ett problem på bästa sätt! Lekmattor finns ju också (såna mjuka skumgummimattor typ som man pusslar ihop), det kanske kan vara något? Tror mattor generellt dämpar en stor del av ljudet. 

Annars är det bästa ju förstås att ha en löpande dialog med grannarna, och försöka göra vad man kan - precis som ni gör. Barn måste få röra sig och man kan inte begära att det ska vara knäpptyst under dagarna. Kanske också ha med hyresvärden i det hela, så att han/hon verkligen ser att ni gör vad ni kan för att grannarna ska få det bättre.  

• enlitenbitkaka

Av ren nyfikenhet, vart i GBG bor ni för 4300:- där husen kostar 5mille? Själv bor jag i Torslanda och här finns definitivt så dyra hus men hyresrätterna är betydligt dyrare än 4300:-...

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • Tokstolla
    enlitenbitkaka skrev 2013-05-03 13:48:16 följande:
    Av ren nyfikenhet, vart i GBG bor ni för 4300:- där husen kostar 5mille? Själv bor jag i Torslanda och här finns definitivt så dyra hus men hyresrätterna är betydligt dyrare än 4300:-...
    I Örgryte /Kålltorp /Björkekärr finns det många gamla kåkar där hyrorna är extremt attraktiva. Billigast på hemnet just nu är en 5:a på 97+41 m2 för 4,45 milj + budgivning som gör att sticker iväg en del.
    frökenelisabeth skrev 2013-05-03 13:40:36 följande:
    Tycker ni verkar vara väldigt vettiga och trevliga grannar som försöker lösa ett problem på bästa sätt! Lekmattor finns ju också (såna mjuka skumgummimattor typ som man pusslar ihop), det kanske kan vara något? Tror mattor generellt dämpar en stor del av ljudet. 

Annars är det bästa ju förstås att ha en löpande dialog med grannarna, och försöka göra vad man kan - precis som ni gör. Barn måste få röra sig och man kan inte begära att det ska vara knäpptyst under dagarna. Kanske också ha med hyresvärden i det hela, så att han/hon verkligen ser att ni gör vad ni kan för att grannarna ska få det bättre.  
    Pussellekmatta var faktiskt en bra idé! =)
    Blåbäret0 skrev 2013-05-03 13:34:25 följande:
    Ja de barnen är uppe på tok för länge! Eller barnet, de har en ca 3åring som rusar omkring och leker ibland en-två timmar efter midnatt, och regelbundet, så tror inte barnet har fått lägga sig alls förens efter midnatt. Sedan en 3månaders som skriker rätt ofta.

Har pratat med hyresvärden om det upprepade gånger, tycker synd om barnet
    Tremånadersbarn kanske man inte kan göra så mycket åt- även om man försöker styra dygnet så gör de lite som de vill men en treåring som är uppe så sent? Det kan inte vara bra inför den framtida dygnsrytmen =/

Oja! Om jag nu lägger ner ett några tusen (för det lär det kosta om om vi ska ha mattor som dämpar och faller oss i smaken) så kommer jag verkligen stå på mig att de själva behöver möblera upp sitt hem mer. Om de nu har för lite möbler vill säga. 

• Tokstolla
    Tokstolla skrev 2013-05-03 16:12:25 följande:
    I Örgryte /Kålltorp /Björkekärr finns det många gamla kåkar där hyrorna är extremt attraktiva. Billigast på hemnet just nu är en 5:a på 97+41 m2 för 4,45 milj + budgivning som gör att sticker iväg en del.

Billiga hyreskåkar och svindyra "köphus". Ifall jag var otydlig =)
  • LinnyUK

Jag har samma problem, men det har blivit bättre när jag fick ny parkett. Skickade ett desperat och förtvivlat mejl till min hyresvärd, en vaktmästare kom och kollade och inom tre veckor hade jag sprillans ny ekparkett :D Tre jättesäckar med sand hade de tvingats hälla på! Frågar man inte får man inget. 

Nu när det är skönt ute försöker vi vara ute så mycket som möjligt. Blir det väldigt bråkigt och stökigt får jag sätta på en film helt enkelt. Inte optimalt men effektivt. En kompromiss är att försöka vara så tysta ni kan fram till 8 på morgonen (jag vet - en utmaning!). Efter det får man faktiskt väsnas lite.

• LinnyUK

Kan tillägga att mina grannar bara klagade på att vi är uppe tidigt och väsnas, typ kl.6 eller tidigare. Trettio minuter efter att Bolibompa är slut är det knäpptyst hemma hos mig :)

• Tokstolla
    LinnyUK skrev 2013-05-06 20:12:03 följande:
    Jag har samma problem, men det har blivit bättre när jag fick ny parkett. Skickade ett desperat och förtvivlat mejl till min hyresvärd, en vaktmästare kom och kollade och inom tre veckor hade jag sprillans ny ekparkett :D Tre jättesäckar med sand hade de tvingats hälla på! Frågar man inte får man inget. 

Nu när det är skönt ute försöker vi vara ute så mycket som möjligt. Blir det väldigt bråkigt och stökigt får jag sätta på en film helt enkelt. Inte optimalt men effektivt. En kompromiss är att försöka vara så tysta ni kan fram till 8 på morgonen (jag vet - en utmaning!). Efter det får man faktiskt väsnas lite.
    För oss (tur nog) är det inte minsta utmaning att vara tysta fram till 8. Mina barn vaknar oftast tidigast kl 7 och första timmen myser dom mkt / tittar på tv. Jag har ringt på vid två tillfällen men grannen har inte varit hemma (har inte varit mer ihärdig då jag har stämbandskatarr). Men så fort jag har stämbanden på plats ska vi försöka lösa det hela. 

Jag tror innerst inne att det är vårt golv som inte pallar trycket. Vi har haft två snickare som dömt ut golvet pga hur det sviktar mm men vi har tackat nej till byte då det aldrig skulle bli så fint som det är nu... Fast med våra stackars grannar kanske det blir ett måste att byta ut golvet. (Om det nu är det)

• Cat02

Om grannens tycker dina barn är störande tycker jag du ska lyssna till det.
    Det är ett fler familjshus och man måste respektera att det finns folk som varken vill ha barn eller höra andras barn skrika och föra oväsen omkring sig.
    Hade en granne som var så jävla dryg med att låta balkongdörren stå öppen varje gång ungen hade ett utrbrott.Måste varit ett jävla kolikbarn eller nått för det var som ett zoo här hemma.De stängde sin dörr när även hyresvärden tröttnat.

skärper ni er inte kan ni lika väl bli avhysta ifrån lägenheten.
    Vilket jag hoppas många blir om de tex är så respektlösa som dig/ er.

"Mina barn gör inte dittan och dattan".
    Nej men oljudet de för är inte ditt att bedöma utan de som störs utav det.

Visa varandra respekt och lär er att man kan faktiskt prata med barn.Få dem att förstå att de beter sig illa och att det stör era grannar.

• Atena

Här har jag i snart tre timmar lyssnat på grannens barn som klampar omkring över oss, hoppar låter det som. Det dånar bra i min lägenhet och ljudet gör mig galen. Jag vet inte när det är legitimt att klaga på just ljud från små/mindre barn, det är ett flerfamiljshus trots allt och barn är barn...Men jag skulle vilja få sova lite längre än fem sex på helgerna och ja vardagar med om jag är ledig. Grannarna ser jag liksom aldrig och jag vet inte om gå och ringa på är en jättebra ide heller...

• cgggggghh

Här i sverige jävla mammor och pappor vet ej hur man ta hand om barn. Alla tror att det räcker bara man föder barnen och ge mat att bli föräldrar. Det betyder ingent att svenskarna ha barn därför att de visa inte barnen för rätt vägen att gå.

• Harmagedon

Se till att få golvet fixat. Och köp lekmattor till barnen. Nån pusselmmatta och nån med landskap/bilbana på. Så kan du variera dessa och tvätta i tvättmaskin (tänkte på dammallergin).

Barn måste få leka. Att krypa och leka med småbilar och stapla klossar måste höra till normala barnljud.

• No Logo

Jag tror det skulls göra underverk om ni pratade med grannarna om de åtgärder du pratat om här TS. Får de veta att ni tar deras klagomål på allvar och gör vad ni kan för att lösa problemet (mattor, prata med värden om isolering, lyssna nere hos dem vilka moment som låter mest etc) så tror jag att de kan ha mer överseende. Tex visar det sig att VM i knackning beror på krypbebisen så är det lättare att stå ut med ljudet om man vet att det är övergående eftersom barnet snart lär sig gå - och att det inte beror på att ni är slappa föräldrar som tycker det är ok att låta barnen banka med en sked i golvet i timmar : )

Svar på tråden Våra grannar klagade på barnens ljud- hjälp mig att underlätta för grannarna. Snälla!