• spöke

Liten undersökning: Vems efternamn tog ni vid giftermålet?

Spöke har gjort många, många undersökningar här på FL när det gäller förnamn... men efternamnen har inte fått vara med... förrän nu!

Jag är intresserad av vilka faktorer som ligger bakom val av efternamn vid giftermål. Du som svarar behöver inte vara gift, kanske har du och din partner redan haft denna diskussion ändå.

1. Vems efternamn valde ni? Eller behöll ni era efternamn?

2a. Varför valde ni just detta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val (t.ex. traditioner, hur vanligt namnet är, känslomässiga skäl etc.)?

2b. Varför valde ni att inte byta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val?

3. Var detta ett lätt eller svårt beslut? (Hur gick förhandlingen till? Fick den som gav upp sitt efternamn löften om andra fördelar, t.ex. bestämma vad barnen ska heta?)

4. Hur reagerade omgivningen (familj, släkt, vänner etc.) på ert val?

(5. Om du är skild, bytte du/din partner tillbaka till gamla efternamnet? Varför? Varför inte?)
  • Svar på tråden Liten undersökning: Vems efternamn tog ni vid giftermålet?
  • strojes
    Vi valde makens efternamn.

2a. Varför valde ni just detta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val (t.ex. traditioner, hur vanligt namnet är, känslomässiga skäl etc.)?
    Eftersom mitt efternamn är så ovanligt och maken och min bror (som bor på samma ort som vi) har samma förnamn hade det lätt blivit missförstånd om de skulle ha samma efternamn också.

2b. Varför valde ni att inte byta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val?
    Det kändes mer krångligt och fanns inte med i tankarna alls.

3. Var detta ett lätt eller svårt beslut? (Hur gick förhandlingen till? Fick den som gav upp sitt efternamn löften om andra fördelar, t.ex. bestämma vad barnen ska heta?)
    Det var ett lätt beslut.

Ingen speciell reaktion. 
  • sombra

1. Min man tog mitt efternamn.

2a. Vi var överens om att vi ville ha samma efternamn, både som varandra och som det barn vi snart ska få. Jag har ett efternamn som jag känner en stark koppling till och min man har aldrig varit särskilt förtjust i sitt pojknamn.

3. Jag tror att jag sa att jag inte ville byta, att jag förstod och respekterade om han inte ville det, men att jag skulle bli väldigt glad om han ville ta mitt namn. Sen tog det flera månader när min man ville låta beslutet växa. Så lätt att välja vilket vi skulle ha om vi skulle byta, men svårare för min man att slutligt besluta att byta. Inga fördelar förhandlades.

4. Några i min släkt uttryckte uppskattning. Mannens familj var lite oförstående, det såg inte poängen i att byta namn alls. Från några vänner och bekanta har vi mött förvåning över att vi bytt till mitt, kvinnans namn, och inte till mannens. Innan bröllopet fick jag ofta frågan om jag skulle byta namn, ingen har ställt den frågan direkt till min man.

• annaba

1. Makens efternamn, dock har jag behållit mitt flicknamn som mellannamn.

2a. För mig ett ganska självklart val att ta hans namn i och med bröllopet för att markera samhörighet. Men även ett medvetet val att behålla kopplingen bakåt till min egen historia och släktskap samt att det också för den som ser namnet signalerar att jag är svensk (tyvärr inte helt oviktigt på dagens arbetsmarknad även om jag önskar att det skulle vara annorlunda).

3. Extremt lätt - var aldrig något vi överhuvudtaget diskuterade.

4. Ingen särskild reaktion. Vet dock att mina föräldrar uppskattar att jag behållit släktnamnet som mellannamn.

• MiaFia

Vi är inte gifta ännu men planerar bröllop inom ett par år. Vi kommer att ta mitt efternamn.

Jag har ett efternamn som bara finns i min släkt, 13 personer i Sverige. Sambon har ett av Sveriges vanligaste efternamn. Jag har, sedan jag var liten, sagt att jag aldrig kommer att byta bort mitt efternamn samt att det är väldigt viktigt för mig att föra det vidare till framtida barn.  

Ett ganska lätt beslut. Jag har sagt till sambon att jag inte tänker byta, men att han får göra som han vill, om han vill behålla eller byta. Men han har hela tiden varit positiv till att byta namn, tror att han tycker det ska bli lite roligt att få ett ovanligare och, enligt oss båda, vackrare namn.  

Min släkt ser de nog det som en självklarhet i och med att de vet hur jag resonerat sedan länge. Sambons familj är också positiva.

• FruSen
    Jag tog makens efternamn

Han ville behålla sitt namn. Jag ville byta till hans (hette Ågren som ogift, inte det snyggaste efternamnet direkt)

Väldigt lätt beslut

Ingen blev förvånad. Att jag skulle ta hans efternamn var väntat av alla då dottern som var 2½ år redan hade hans efternamn. 
  • Wickedblue

Vi tog mitt efternamn och de flesta av släkt,vänner och kollegor reagerade på det.

• Sölve

Vi behöll våra egna namn.
    Ingen av oss vill ha den andres, och jag vill inte att han ska ha mitt då det är ett ovanligt namn eftersom det förknippas så starkt med min släkt och den egenheten kan man inte gifta sig till.
    Jag kunde inte tänka mig att byta till hans pga denna släktkänsla eller vad man ska kalla det.

• Majsan70

- Vi bytte till makens mammas efternamn.

- Min  man hette ett son namn o jag hade ett ovanligt namn o vägrade byta till hans. Hans mamma hade ett ovanligt namn o därför tog vi det.

- Vi diskuterade fram o tillbaka innan vi gifte oss och min man kapitulerade.

- Inte alls och varför skulle de?

(5. Om du är skild, bytte du/din partner tillbaka till gamla efternamnet? Varför? Varför inte?)
    - Jag var skild när jag träffade min nuvarande make o jag behöll mitt namn som gift. Det hade ju varit mitt namn i 11 år.

• cloudberry79

Vi valde mitt efternamn.

Han kände inte något särskilt inför att byta efternamn och jag har ett ovanligt och lite speciellt efternamn som många reagerar positivt på.

N/A

Det var ett enkelt beslut, pga ovanstående.

Främlingar frågar maken om han är släkt med den och den och ifall det är någon i hans släkt som grundade XXX, för alla antar att man tar mannens namn. De flesta blev förvånade, förutom min närmaste släkt, de förstod att jag inte skulle byta efternamn.

Vi är ännu lyckligt gifta, jag tror inte han kommer byta tillbaka om vi skiljer oss. 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • keron

1. Vi är inte gifta än, men när/om vi gifter oss kommer jag ta hans efternamn.

2a. Hans efternamn är vanligare än mitt men det finns liksom inget att vara stolt över med mitt efternamn. Vill inte förknippas med de flesta i min släkt. Sen har våra fyra barn hans efternamn och jag vill ha samma som mina barn.

3. Inga förhandlingar nödvändiga. Jag tar som sagt gärna hans efternamn och han är också okej med det.

4. Jag tror inte att nån i varken min eller sambons familj eller släkt skulle tycka att det var konstigt. De skulle troligtvis hålla med om att vilja ha samma efternamn som ens barn är en fullständigt legitim anledning.

(5.) Jag skulle inte byta tillbaka, nej. Just för att ha samma som barnen.
    Min mamma har också behållt pappas efternamn trots att de skilde sig för över 20 år sen. Hon ville också ha samma som jag och min bror.

• CrazyMee
    Jag tog makens efternamn

Han har ett ovanligt, fint efternamn. Endast den familjen/släkten heter det.
    Sen tycker jag även att det är tradition att ta mannens efternamn  

Det var inget vi ens diskuterade =) 

Det var ingen som reagerade på det. De flesta hade nog redan gissat att jag skulle byta efternamn om vi skulle gifta oss.
  • MSL
    spöke skrev 2013-05-02 17:19:12 följande:
    Spöke har gjort många, många undersökningar här på FL när det gäller förnamn... men efternamnen har inte fått vara med... förrän nu!

Jag är intresserad av vilka faktorer som ligger bakom val av efternamn vid giftermål. Du som svarar behöver inte vara gift, kanske har du och din partner redan haft denna diskussion ändå.

Jag (och ev dottern) kommer att behålla mitt efternamn som mellannamn och vi kommer att tillsammans byta till min sambos morfars namn. 

2a. Varför valde ni just detta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val (t.ex. traditioner, hur vanligt namnet är, känslomässiga skäl etc.)? Jag vill behålla mitt namn eftersom jag känner en stark koppling till mitt ursprung genom det och vill att det ska leva vidare. Sambon hade ett mycket nära förhållande med sin morfar (men inte med sin pappa, vars efternamn han har nu) och vill ha hans namn av känslomässiga skäl. Vi vill ha samma efternamn hela familjen.

3. Var detta ett lätt eller svårt beslut? (Hur gick förhandlingen till? Fick den som gav upp sitt efternamn löften om andra fördelar, t.ex. bestämma vad barnen ska heta?) För mig var det inget självklart val, men jag gör det för att det betyder mycket för min sambo och för att jag ändå kan behålla mitt namn samtidigt.

4. Hur reagerade omgivningen (familj, släkt, vänner etc.) på ert val? Vet inte, vi är inte gifta än.

• Gryntroll

Först behöll vi våra namn, båda hade namn som endast närmaste familjen hade och ville inte byta. Men när vi skulle få barn gjorde vi ett eget av våra tidigare efternamn. Ville ha ett namn för alla i vår familj. Samhörigheten med vår nya familj kändes viktigare än att behålla våra tidigare namn.

• spaceylisie
    Vi har valt mitt efternamn.

2. Varför valde ni just detta efternamn? Vilka faktorer spelade in på ert val (t.ex. traditioner, hur vanligt namnet är, känslomässiga skäl etc.)?
    Min blivande make har ett -son-namn och jag har ett ovanligare som jag dessutom gillar. För min del var det uteslutet att byta till ett av Sveriges vanligaste efternamn.

3. Var detta ett lätt eller svårt beslut? 
    För min del var det ett lätt beslut att inte ta hans namn. För hans del hade han som argument för att inte byta sitt efternamn att vilja "föra släktnamnet vidare". Vi dividerade en del kring om vi skulle ta ett helt nytt men när diskussionerna hamnade på nivån "af Biehlke" och liknande drog jag i nödbromsen. När hindersprövning/namnpapperen sedan kom hem sade jag att han fick bestämma sig. Så då tog han mitt.

Min familj tyckte att det var bra att jag inte bytte namn. Jag vet inte vad hans släkt/familj kommer att tycka - kanske att han har blivit litet pretentiös sedan han träffade mig. XD
  • Trollmoran
    Jag tog makens efternamn när vi gifte oss

Delvis av traditionella skäl, men mest av allt för att jag har ett (relativt) vanligt "sonnamn" och hans efternamn är ovanligt (under 70 som heter det, mig inräknat). Jag hade funderingar på att behålla mitt efternamn som mellannamn, men kom själv fram till att det skulle bli allt för många namn.

Absolut inget svårt beslut, vi var överens omgående. Hade mitt efternamn varit det ovanligare hade vi kanske fått diskutera mer (just för att kvinnan traditionellt tar mannens efternamn när de gifter sig)

Ingen som tyckte att det var konstigt, eller oväntat, även om pappa skojade lite om det ;)
  • Mabaja

Vi tog min mans mormors flicknamn

Anledningen till att vi båda bytte var för att jag vägrade ta min mans "Gustafsson" och min man vägrade ta mitt för då skulle han heta samma som min bror.

Ingen har sagt något om valet av namn mer än att det är svårstavat.

Svar på tråden Liten undersökning: Vems efternamn tog ni vid giftermålet?