• Anonym (längtar)

Jag fick missfall i vecka 11, syskonförsök med ivf - jättedeppig

Jag hade äntligen blivit gravid på ett nytt ivf och sonen är 3 år, han kom också till via ivf. Innan hade jag fått flera missfall så jag hoppades att det äntligen, äntligen gått vägen den här gången.

Så var jag på ul och där visade det sig att fostret hade dött... Jag fick ta aborttabletter för att kroppen skulle stöta ut det. Det är bland det hemskaste jag någonsin varit med om...

Jag bara gråter och gråter. Är nu en bit över 30, så jag känner ju att den biologiska klockan börjar ticka rätt rejält.
    Känns så jävla pissigt att vi inte kan ge sonen ett syskon.
    Han är den ende på dagis som inte har några syskon. Jag gruvar mig för att lämna honom där för jag vill inte se alla nyfödda syskon.

Jag är förstås oändligt glad att vi har våran pojke, han är solen i mitt liv och den som gör att jag orkar kämpa vidare. Men det gör så ont att man inte kan bestämma själv hur många barn man ska ha som alla andra, käns det som. Det känns som en kniv i hjärtat varje gång någon i vår närhet berättar att de ska ha barn.

Tjejer som kan bli gravid på vanligt sätt och som får missfall blir ju förstås också förkrossade, men för oss som inte kan få barn på naturlig väg blir det ju ett extra bakslag, eftersom man inte vet om man någonsin kan bli gravid igen. Andra kan ju gå på't igen så fort kroppen är redo.

Ville bara skriva av mig. Tack för att du läste. 

• Svar på tråden Jag fick missfall i vecka 11, syskonförsök med ivf - jättedeppig
  • Anonym (v)

Fast egentligen vet ju ingen om man nånsin kan bli gravid igen bara för det gick första gången utan hjälp. Finns ju något som heter sekundär infertilitet.

Beklagar ditt mf.

• Anonym (A)

Nej, självklart kan ingen veta det innan, men en IVF:are vet till 100% att ett nytt försök kostar kanske 25 000 kr (har man ens råd?) och att det är det enda valet om man vill ha en reell chans att få barn igen/bli gravid öht. Jag är själv IVF:are och håller med om den tanken. Är gravid nu och känner att det antagligen är kört att bli med barn någon fler gång om nåt skulle gå fel nu iom att detta tog på tredje försöket och kostade oss 50 000 kr.

Någon som har haft lätt att bli gravid behöver knappast känna den oron om hon får missfall - i alla fall inte om hon inte är sällsynt hypokondrisk. (Däremot inget sagt om att missfall inte är fruktansvärt, vem man än är!)

längtar: Jag kan inte ens ana vad du känner! Hoppas att ni kan göra ett försök till för ofta har det ju med ekonomi att göra också!

• Tiii

Skickar en kram! Missfall viftas lätt bort som ngt vanligt som alla säger det. Oftast har man då inte genomgått det själv. Det är ofta en fruktansvärd sorg. Står inför syskonförsök efter sommaren själv och håller tummarna för er i fortsättningen!

Svar på tråden Jag fick missfall i vecka 11, syskonförsök med ivf - jättedeppig