• DreamBear

Dålig i magen - magsjuka eller förkylning i magen? Hur vet man?

Dottern är 18 månader och har under ca två veckor haft lite småhosta på natten. Inget vi sökt läkare för då hon hostar lite och inte verkar lida av det. Näsan har runnit till och från. Men mest har hon sett snorig ut men det liksom torkat i och runt näsan. Hon bajsa i måndags morgon, normalt. Sen inget på tisdag. Sedan bajsa hon onsdagskväll, lite och lösare. Sedan bajsa hon inget mer då. Gav henne sempers magdroppar på torsdag eftermiddag. Detta efter att hon vägrat äta under dagen och hon har tidigare haft lite förstoppningsproblem. Två timmar senare bajsa hon. Löst, lite och illaluktande. Tog feber och hon hade strax över 38. Drack välling och sov hela natten. Idag kl 8 bajsa hon riktigt löst. Gult och lukta riktigt illa. Åt frukost som vanligt. Bajsa löst och lika illa igen vid 10. Åt sedan en banan utan problem. Ingen feber längre. Full fart på henne. Möjligen lite sämre tålamod. Hon har en tand på g som inte riktigt gått igenom. Pappan är rejält förkyld och har halsont, slemhosta och snuva. Vad kan dottern åkt på? Magsjuka? Förkylning i magen? Tänderna? Hur vet man? Är självklart hemma från dagis och behandlar det som en magsjuka. Men undrar ändå. Vet inte av att det går magsjuka på dagis däremot mycket förkylningar.

• Svar på tråden Dålig i magen - magsjuka eller förkylning i magen? Hur vet man?
  • Philippa

Fast, vad spelar det för roll egentligen? Man kan omöjligt veta och så länge du behandlar det som en magsjuka kan du inte göra så mycket mer...

Hoppas hon kryar på sig snabbt! 

• Philippa
    DreamBear skrev 2013-05-03 11:31:48 följande:
    För mig spelar det roll.

Varför det?

För att veta säkert måste läkaren ta prover.. så då får du ringa din VC. 
  • Maria 434
    DreamBear skrev 2013-05-03 11:31:48 följande:
    För mig spelar det roll.

Fast det är ju omöjligt för folk på ett forum på nätet att veta vad det kan vara
  • DreamBear

Självklart förstår jag att ingen här kan ge en diagnos. Men detta är mitt första barn. Har ingen att prata med och önskade andra föräldrars syn på saken. Hört talas om "förkylning i magen" men vad är det egentligen? Var bara ute efter andras åsikter. Ingen diagnos.

• DreamBear

Gult bajs som luktar riktigt illa. Möjligen lite söt om man vill hitta den liknelsen. Lukta surt o mycket. Inte gott direkt.

• skogsvitter
    DreamBear skrev 2013-05-03 19:22:29 följande:
    Om ni tycker att det inte spelar någon roll, strunta i att svara.
    Fast vi frågar ju varför det spelar roll, vi säger inte att det inte spelar roll. Det kanske är något jag också kommer tänka på i framtiden, men du snäser ju bara av folk så fine.
  • DreamBear

Vad gäller "förkylning i magen" så är detta något jag hört talas om. Men hur vet man om diarrén är pga detta och inte magsjuka? Finns det några kännetecken? Dottern är som sagt lite hostig o snuvig, men inte förkyld så hon kan klassas sjuk.

• pigglet

Själv tycker jag att det är skillnad på lukten, är det magsjuka så luktar det inte vanligt bajs utan fränt och väldigt annorlunda.
    Jag kan också se på aptiten, när våra har magsjuka så vill de inte äta med samma aptit (fast jag har kompisars barn som kan äta pannkakor ett par timmar efter att de spytt, så inte heller det kan man gå på till 100%).
    Och så hur ofta man bajsar. Och om det är vattentunna diarréer. Och hur akut det blir att springa på toa (om det gäller en själv då - svårt avgöra med en 18-månaders kanske). Är det bara "förkylning" så blir det mer som att man är lös i magen när man går, med magsjuka är det häftigare, vattnigare och oftare.

Nog om bajsprat - det är min erfarenhet i alla fall.
    När det gäller misstanke om magsjuka är det bäst att alltid behandla det som just magsjuka, så man inte smittar andra.      

• DreamBear

Hon bajsa riktiga diarreblöjor i morse kl 8 och 10. Sedan dess inget mer. Ingen feber. Ätit normalt. Tar sig åt kinden där tanden är på väg. Lilljäntan min.

• lakrits77

Ja barn som är förkylda/sjuka får ofta symptom från magen. Ont och lite lös. Det har du rätt i. Svårt att avgöra om det är magsjuka eller förkylningen. Avvakta någon dag innan du träffar andra barn/ vuxna ifall det är magsjuka.

• läkarstudent

Jättesvårt att veta. Det är väldigt vanligt att småbarn blir dåliga i magen när de är förkylda, och eftersom din sambo också är förkyld skulle jag nog kanske chansa på att det beror på det. Å andra sidan låter det inte på din text som om dottern har så många andra förkylningssymptom förutom de hon haft en längre tid, så det skulle egentligen lika gärna kunna vara magsjuka. Skönt att hon äter igen i alla fall, då är hon säkert på bättringsvägen

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Havi01

Tycker som TS att de som inte tycker att det här är ngt att fråga om på ett forum kan strunta i att svara.
    Ibland behöver man bara prata av sig, det är väl det all konversation eg handlar om? Om man bara fick fråga saker som man vet att den andre kan svara på exakt skulle nog de flesta konversationer aldrig äga rum.

Det var ett tag sedan frågan så det har nog löst sig nu :)
    Men jag säger som de andra här att det är en speciell lukt när det är magsjuka, men det är kanske svårt att känna igen den ifall det är första gången barnet får magsjukan.
    För min del har jag alltid blivit smittad själv, med kräkningar som följd, trots alla försök att tvätta händerna och undvika att smittas. Blir man själv smittad förstår man ju bättre vad det handlar om.

Hoppas det gick bra iaf!

Svar på tråden Dålig i magen - magsjuka eller förkylning i magen? Hur vet man?