Tillåts ni diskutera era olika åsikter med bonusbarnen?
Jag och bonusdottern är ganska olika. Vi har helt olika syn på saker, olika värderingar osv.
Jag anser att vi borde kunna få diskutera våra olika tycken osv och det blir väl lätt tjaffs mellan oss. Dels på grund av att hon är tonåring och ja de är ju som det är men dels för att jag försöker ibland få henne och se saker ur ett annat perspektiv.
Vid dessa tillfällen så avbryter sambon, hennes pappa, oss direkt. Säger åt oss och lägga ner, låta det vara. Varken jag och bonus känner för detta egentligen utan vi båda vill förklara oss för varandra, hur vi ser på saken osv och visst det kan bli lite tjaffsigt och onödigt ibland. Men det är inte som om vi bråkar på det sättet utan bara uttrycker våra olika sätt och se saker.
Jag tycker detta är lite jobbigt faktiskt. Att jag liksom inte får ta en diskussion med henne där jag uttrycker min ståndpunkt och där hon får uttrycka sin ståndpunkt utan att pappan ska komma och stoppa oss.
T.ex. bonus kan ha vissa extrema åsikter. Hon anser att flickor är bättre än pojkar. För flickor kan man sminka och klä upp fint och fixa håret på. Hon är extremt ytlig och dömer alla utefter utseendet. Tycker pojkar bara är jobbiga och bråkiga. I alla fall i går kom vi in på detta med könsaborter. Hon ansåg att det var bra och veta könet på sina barn för om hon en pojke så tänker hon göra abort. Det ledde till att jag använde ord som att hon vill ta död på det för att det inte kommer bli en flicka. Det är inte och ta död på då och jag menade att tekniskt sätt är det de. Man dödar ju blommor, varför är det inte och döda ett "blivande liv". Bonus började säga emot och där avbröt sambon oss. Vi fick inte fortsätta för honom.
Han gör så varenda gång vi har olika åsikter om något som kan "väcka heta debatter". Det är lite småirriterande att bli avbruten så samtidigt så hur ska dottern kunna få en annan syn på saker om sambon inte tillåter mig och poängtera min ställning.
Det var pappan som tog upp ämnet till och börja med genom att säga att han anser att det är fel och att man inte borde få veta könet på barnet. Men när dottern sa emot så lämnade han det bara. Har han och dotter olika åsikter om något så går han sällan in i några diskussioner.
Detta känner jag leder bara till att jag känner mig irriterad över bonus åsikter om saker. Ja vi är olika personer, men vi tillåts inte riktigt att prata om det. Det gör att både hon och jag får ja hålla igen lite.