• bonus88

Mat allergi föräldrar, hjälp mig!

Har en dotter på 2 år som alltid haft problem med torr hy, fått rådet av bvc att smörja prova olika salvor osv. Har även provat mjölkfri kost då jag är allergisk mot komjölksprotein, utan nått bättre resultat!

Nu senaste månaden har hårbottnen på henne blivit JÄTTE torr och hon kliar upp små sår i hårbottnen hela tiden, tvättar väldigt sällan håret på henne med annant än vatten (använder endast neutrals produkter så de kan ej va de) även har hon blivit mycket torr på kroppen.

Konstant förkyld, minns inte sist hon inte var snorig, samt att hon fick svinkoppor med stafulukocker(felstavat) i påskas, vilket kanske tyder på dåligt immunförsvar?!    

Den senaste tiden har hon haft vattnig avföring, speciellt på dagis och idag fick vi oss en  tillsägelse för att hon varit så lös i magen...igen, så dom undrade om vi hade skickat dit henne trots dålig mage, ( igår och i onsdags var hon hemma utan att de var löst)  då de går magsjuka nu.

Allmän tillståndet är inte påverkat mer än att hon verkar vara mer trött än andra barn i sin ålder sover 2-3tim per dag samt 12-13tim per natt.  

Detta vart rörigt men jag är så orolig, (så jag skriver av bara farten...) att det är nått fel och att man ska förstöra hennes tarm osv med att ge henne mat som hon inte tål!   

Nån som har haft barn ungefär samma ålder med liknande symtom?

Ska på bvc......igen på tisdag å kolla upp men dom verkar ju inte ha så bra koll!      

• Svar på tråden Mat allergi föräldrar, hjälp mig!
  • Mandelskorpan

Kommer det och går? Om tex den lösa magen kommer ibland så kan ni prova att skriva matdagbok. På vår unge (16mån) kommer lös mage ca 1/2 dygn efter han ätit ngt han inte tål.

Mjölk soja vete ägg fisk skaldjur? Det kan vara så mycket. Be att få ta prover men om hon är överkänslig inte allergisk visar det inget, då får man prova sig fram.

• SockerStinn

Vad ersatte du mjölkproduker med när du uteslöt det?

Hur ofta badas hon? Använder ni badolja varje gång? 

Du behöver inte vara orolig att tarmarna ska förstöras av allergi eller överkänslighet. Det är bara en tillfällig påverkan så när man tar bort det man inte tål mår tarmen snart bra igen. Enda undantaget är celiaki som inte är en allergi utan en tarmsjukdom, men den får man inte torr hud av.

• skogsvitter
    SockerStinn skrev 2013-05-03 19:28:01 följande:
    Vad ersatte du mjölkproduker med när du uteslöt det?

Hur ofta badas hon? Använder ni badolja varje gång? 

Du behöver inte vara orolig att tarmarna ska förstöras av allergi eller överkänslighet. Det är bara en tillfällig påverkan så när man tar bort det man inte tål mår tarmen snart bra igen. Enda undantaget är celiaki som inte är en allergi utan en tarmsjukdom, men den får man inte torr hud av.

Visst kan man få torr hud av celiaki!! Det finns tom något som kallas för hudceliaki. Däremot tar det oftast ganska lång tid att utveckla så det är vanligast hos vuxna som gått med odiagnostiserad celiaki väldigt länge.
  • skogsvitter

Min äldsta dotter har exakt samma symptom som din dotter TS och vi misstänker starkt celiaki. Har dock inte fått svar på proverna än.

TS du kanske själv har celiaki utan att veta om det? Det är inte helt ovanligt att man feldiagnostiserat celiaki, med tex mjölkproteinallergi eller laktosintolerans. Celiaki har kommit att bli en folksjukdom. Massor går runt med detta utan att veta om det för att symptomen ofta är så diffusa.

• SockerStinn
    skogsvitter skrev 2013-05-03 19:42:39 följande:
    Visst kan man få torr hud av celiaki!! Det finns tom något som kallas för hudceliaki. Däremot tar det oftast ganska lång tid att utveckla så det är vanligast hos vuxna som gått med odiagnostiserad celiaki väldigt länge.
    förlåt jag kände nte till det. Hudeliaki hade jag fått förklarat för mig att hudsymtomen bestod av plitor/eksem som ger klåda. 
  • myy

Ytterligare en kommentar angående celiaki:

obehandlad celiaki (dvs om man har celiaki men trots det får i sig gluten) kan ge alla möjliga former av näringsbrist eftersom tarmen blir oförmögen att ta upp näring i mindre eller större omfattning. Det är också den skadade tarmen som gör att många med celiaki först tror att de är laktosintoleranta - vilket de också är så länge som de äter gluten. Små barn med celiaki brukar ha svårt att gå upp i vikt. Magra, bleka och ofta trötta. Deras tarm läker emelllertid förhållandevis fort och får de bara en anpassad kost fixar naturen resten själv.

Följer TS barn sin viktkurva? 

Vad det gäller infektioner - de flesta barn börjar förskolan bortåt tvåårsåldern och har under sitt första förskoleår en uppsjö av infektioner och hög sjukfrånvaro. Ett par år senare är den tiden ett minne blott. Alla barn har dåligt immunförsvar. Ingen föds med ett färdigt, utan det utvecklas i takt med att man utsätts för

Angående allergi: allergi är ärftlig, men det innebär inte att barnet får samma allergi som den allergiska föräldern. Det kan lika gärna få en annan allergi.   

• skogsvitter

Ja det kan vara det, det kan också vara blåsor osv, men det kan också börja med "bara" vanlig torr hud (vilket ju de flesta eksem oftast börjar med innan de utvecklas och blir värre). Man har också sett stark koppling mellan psoriasis och celiaki, och psoriasis börjar ju också oftast med torr hud/torra fläckar.

• SockerStinn
    skogsvitter skrev 2013-05-03 20:17:11 följande:
    Ja det kan vara det, det kan också vara blåsor osv, men det kan också börja med "bara" vanlig torr hud (vilket ju de flesta eksem oftast börjar med innan de utvecklas och blir värre). Man har också sett stark koppling mellan psoriasis och celiaki, och psoriasis börjar ju också oftast med torr hud/torra fläckar.
    Tack!
  • bonus88

Ska försöka svara på alla frågor.

Sockerstinn; Vi ersatte mjölken med havre produkter och rismjölk.

Hon badas sällan alltså max 2ggr i veckan använder barnolja i vattnet.

Skogsvitter; jag har tagit prov för celaki och har det inte

Myy; hon följer viktkurvan och är ej mager lite blek men de vet jag inte om det är släktdrag :-P dock har hon bara växt 2cm sen november, vet inte om det är "normalt"!

Vet att många barn i samband med förskola lätt blir sjuka men de är ju inte "gulsnor" utan genomskinligt sen har hon slemhosta!

• skogsvitter

Prover är inte 100% tillförlitliga, långt ifrån. Dessutom är det vanligare att de visar negativt om det inte är särskilt långt gånget ännu. Man måste också helst ha ätit gluten precis innan provet tas. Vår dotter gjorde också tester för bla gluten, när hon var 2 år. Det visade neg. Men hon hade ju antagligen celiaki redan då, bara det att immunförsvaret inte hade hunnit bli så påverkat ännu. Vi trodde att hon var laktosintolerant...

Precis alla symptom prickar in, så då måste man ju åtminstone ta det på allvar. De har inte alla dessa symptom för celiaki av en slump. Mig veterligen finns ingen annan allergi/sjukdom som är så pass vanlig, med stort mörkertal och som har dessa symptom? Men rätta mig gärna om jag har fel!

• SockerStinn

Allergi mot havre är relativt ovanligt, jag tror man kan bortse från den risken. 

Barnolja innehåller mineralolja och är mycket uttorkande. Jag tror inte att det i sig orsakar problemen med hårbottnen, men det är i vilket fall ingen bra idé att använda på en torr, ev. atopisk hud. Kallpressad olja, t.ex. raps eller oliv är betydligt bättre för huden.

Jag tycker du ska be om remiss till barnmedicin, bvc är inte rätt person att utreda ev. allergier.  

Svar på tråden Mat allergi föräldrar, hjälp mig!