Tips på fiberfattig kost till 1åring?
Hej! Har efter flertalet vändor till VC och samtal till 1177 nu fått rådet av min egen läkare att ge min 1åriga son fiberfattig kost för att få bukt med hans diarré. Problemen började när vi skulle byta från burkmat till "vanlig" mat och har nu fått höra att det med största sannolikhet är för mycket fibrer från fullkornsvälling, rågbröd och den normala mängd fibrer som finns i "vanlig" mat. Vi ska i två veckors tid: 1. Byta fullkornsvälling till majsvälling (eller åtminstone en utan fullkorn) 2. Fortsätta med burkmat 3. Ge fiberfattig frukt till fm fika (tips?) 4. Ge fiberfattigt/ljust bröd till em fika Han är allergitestad och gav svagt utslag på ägg (rekommendation att inte äta kokt,stekt ägg eller omelett, men blandat i mat va ok) och ytterst svagt utslag på mjölk (ska utesluta fibrer som bov i dramat innan man går vidare och testar ta bort mjölken). Problem... Vad ger jag honom för mat, frukt, grönsaker sen om två veckor när han ska äta "vanlig" mat?!? Vad säger jag till dagis, vad får de absolut INTE ge honom och vad ger de honom ist?!? Matdagen ser vanligtvis ut som följer: Välling (mängd beror på om de ska äta vanlig frukost efter) Frukost (oftast på dagis, typ vatten, mjölk, macka, gröt, precis börjat så inte fått helt koll på vad de äter varje dag) Fm fika frukt Lunch Em fika macka Middag Välling