• YummyMami

Varför fel att avliva hund som bitit men rätt att äta djur?

Kan inte släppa en fundering. Hur kommer det sig att man anser att det är fel att avliva en hund som har bitit barn allvarligt, men helt ok att äta djur vilka har misshandlats genom födsel till tallriken?
    Moraliskt fel att ta ansvar som djurägare för sin älskade hund, rätt att strunta i djurens väl.

Obs obs
    Har själv hundar, har avlivat även hund som bitit barn och äter kött. Så jag är liksom inte bättre själv åt något som helst håll MEN undrar över dubbelmoralen. Har valt att lägga tråden i djur där man inte kan svara anonymt, psycoanonyma är så tröttsamma och fega vilka gärna öser ur sig så mycket hat så de behöver inte svara här. De kan inte, för de går inte vara anonym

Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Svar på tråden Varför fel att avliva hund som bitit men rätt att äta djur?
  • Lilia
    Dotse skrev 2013-05-04 10:51:02 följande:
    Tänkte mycket på det där när hästköttskandalen kom. Varför skulle det vara så hemskt att äta en häst när det är ok att äta en ko? Egentligen?

Det var inte det skandalen handlade om. För det första var köttet inte godkänt och kontrollerat, för det andra ska det stå rätt sak på innehållsförteckningen. Det hade inget med att det är dåligt att äta häst att göra.
  • YummyMami
    MerTe skrev 2013-05-04 10:56:47 följande:
    Fast det finns väl ganska många som egentligen inte tycker att det är "helt ok att äta djur vilka har misshandlats genom födsel till tallriken", trots att de faktiskt äter kött. Jag menar att det inte nödvändigtvis är så att man tycker att allting man själv gör är moraliskt försvarbart.

(OT: Har du möjligtvis haft dobermann och hållit till på AOH tidigare..?)

Aldrig haft doberman, vad är AOH?

Hunden som attackerade ett barn var "tax-Foxterrier-minns inte vad mera för något terrier" blandning. Världens fredligaste men började få personlighetförändring och attackerade ett barn. Hon var nog inte frisk och med hennes inavelblandning så blev det väl för mycket. Hon dog redan av första halvan av första sprutar skulle inte ens ha överlevt en operation med andra ord.
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • MerTe
    YummyMami skrev 2013-05-04 14:19:41 följande:

Aldrig haft doberman, vad är AOH?
    Hunden som attackerade ett barn var "tax-Foxterrier-minns inte vad mera för något terrier" blandning. Världens fredligaste men började få personlighetförändring och attackerade ett barn. Hon var nog inte frisk och med hennes inavelblandning så blev det väl för mycket. Hon dog redan av första halvan av första sprutar skulle inte ens ha överlevt en operation med andra ord.
    Det är ett annat forum som jag trodde jag kanske kände igen dig från, men då blandar jag ihop dig med någon. :) Sorgligt med hunden dock, såklart. :(
  • Sörjande för mänskligheten

Jag har inte själv hund, har växt upp med dem däremot och varit mycket med andras hundar, rastat, hjälpt till och uppfostrat mm. men ska snart bli hundägare förhoppningsvis! :) Jag ser inte hunden som en medlem i familjen, jag ser snarare oss människor som medlemmar i hundens flock. Att hundar bits kan ju bero på mycket saker, men jag vet även att detta beteende oftast inte beror på att hunden är aggressiv i grunden och vill skada andra, utan att den varit nervös och blivit uppmuntrad/klappad/tyckt synd om under det stadiet när det är nervös. Vilket ju bara gör nervositeten värre eftersom denna behandling gör att hunden tror att det är så den ska bete sig. Bitande och morranden går alltid att fixa beroende på om man är ledaren över flocken eller följaren i flocken. Jag tycker då avlivning är helt fel. Visst kan det ju vara svårt att lära en hund att sluta bete sig på ett visst sätt om man inte har någon aning om hur man ska gå till väga, men det finns hjälp att få och det finns kanske andra än en själv som är villig att jobba med hunden. Vi avlivar ju inte mördare och våldtäcksmän även fast det nog är stor risk för att detta beteende kan hända igen, utan försöker rehabilitera dessa å släpper så småningom ut dem ur fängelse/rättspsyk. Så varför ska hundar få lida för att deras "föräldrar" inte lärt upp dem?

• Enter Sandman

För att vi lever i en kultur där människor anses mer värda än människor.
    Jag är en stor djurvän och har haft många hundar, men om en hund skadar en annan människa, där går min gräns såvida det inte handlar om extremfall förstås, men generellt.
    En sån hund fungerar inte i vårt samhälle. 
    Den kommer inte må bra här när den inte kan anpassa sig.
    Andra människor i min omgivning ska inte behöva vara rädda för min hund.
    Den hunden kommer att få somna in.

Vi äter kött för att även det ligger i vår kultur, sen tror jag att vi kommer mer och mer överge kött som föda, av miljöskäl, etiska skäl och hälsoskäl, men det är en annan diskussion.        

• Enter Sandman
    Dotse skrev 2013-05-04 10:51:02 följande:
    Tänkte mycket på det där när hästköttskandalen kom. Varför skulle det vara så hemskt att äta en häst när det är ok att äta en ko? Egentligen?

Det är väl varken mer eller mindre fel, men det är fel att luras.
    Som konsument vill jag veta vad det är jag köper och stoppar i mig.
    Först då kan jag göra ett medvetet val.   
  • Enter Sandman
    Petrol skrev 2013-05-04 14:14:32 följande:
    En gissning tagen ur luften:

Hundägaren!

Inte den här hundägaren, skulle inte tycka det.
  • Enter Sandman
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-06-23 07:30:49 följande:
    Jag har inte själv hund, har växt upp med dem däremot och varit mycket med andras hundar, rastat, hjälpt till och uppfostrat mm. men ska snart bli hundägare förhoppningsvis! :) Jag ser inte hunden som en medlem i familjen, jag ser snarare oss människor som medlemmar i hundens flock. Att hundar bits kan ju bero på mycket saker, men jag vet även att detta beteende oftast inte beror på att hunden är aggressiv i grunden och vill skada andra, utan att den varit nervös och blivit uppmuntrad/klappad/tyckt synd om under det stadiet när det är nervös. Vilket ju bara gör nervositeten värre eftersom denna behandling gör att hunden tror att det är så den ska bete sig. Bitande och morranden går alltid att fixa beroende på om man är ledaren över flocken eller följaren i flocken. Jag tycker då avlivning är helt fel. Visst kan det ju vara svårt att lära en hund att sluta bete sig på ett visst sätt om man inte har någon aning om hur man ska gå till väga, men det finns hjälp att få och det finns kanske andra än en själv som är villig att jobba med hunden. Vi avlivar ju inte mördare och våldtäcksmän även fast det nog är stor risk för att detta beteende kan hända igen, utan försöker rehabilitera dessa å släpper så småningom ut dem ur fängelse/rättspsyk. Så varför ska hundar få lida för att deras "föräldrar" inte lärt upp dem?

Nej, det går inte alltid att få bukt med, det är inte alltid så lätt.
    Jag har fått två hundar som blivit rekommenderade min hjälp just för aggressivitet, den första högg urskilljningslöst och förutsättningslöst, familjemedlemmar, som främlingar, han visade sig ha haft en hjärnblödning med partiell blindhet som följd. 
    Den andra hade växt upp hos kåkfarare och blivit misshandlad, nu omplacerad, när han kom till sitt nya hem var han hur go och lydig som helst, men efterhand han blev tryggare började han angripa okända män, för att han vågade, och hatet och fruktan som den hunden kände mot män den gick inte att plocka ur honom, det låg för djupt.

Sen hade jag en golden som kom till mig som börjat visa aggressivitet mot husse på gamla dar, där visade det sig vara ett hjärtfel i botten, matte motionerade hunden precis innan husse kom hem från jobbet, så när husse kom då hade hundens kärlkramp just satt in.
    I hundens värld var det husse som gjorde honom illa.  
    Där var det lätt att justera med medicin och inte så hård fysträning, så behövde inte hunden få ont och därmed inte heller förknippa smärtan med husses hemkomst.     
    Så ett gott ledarskap löser mycket, men det är inte svaret på allt och tyvärr alla hundar går inte att rädda.  
  • JoBa

Är detta verkligen en relevant fråga? Hur många människor tycker att det är OK att dräpa kossor samtidigt som de inte ser det som OK att avliva en folkilsk hund?

Jag har aldrig träffat en sådan, vad jag vet. Är man så inkonsekvent är man förmodligen korkad och okunnig.

[quote=70278044][quote-nick]Enter Sandman skrev 2013-06-23 07:49:22 följande:[/quote-nick]

Sörjande för mänskligheten skrev 2013-06-23 07:30:49 följande:
    Nej, det går inte alltid att få bukt med, det är inte alltid så lätt. Jag har fått två hundar som blivit rekommenderade min hjälp just för aggressivitet, den första högg urskilljningslöst och förutsättningslöst, familjemedlemmar, som främlingar, han visade sig ha haft en hjärnblödning med partiell blindhet som följd.  Den andra hade växt upp hos kåkfarare och blivit misshandlad, nu omplacerad, när han kom till sitt nya hem var han hur go och lydig som helst, men efterhand han blev tryggare började han angripa okända män, för att han vågade, och hatet och fruktan som den hunden kände mot män den gick inte att plocka ur honom, det låg för djupt. Sen hade jag en golden som kom till mig som börjat visa aggressivitet mot husse på gamla dar, där visade det sig vara ett hjärtfel i botten, matte motionerade hunden precis innan husse kom hem från jobbet, så när husse kom då hade hundens kärlkramp just satt in. I hundens värld var det husse som gjorde honom illa.   Där var det lätt att justera med medicin och inte så hård fysträning, så behövde inte hunden få ont och därmed inte heller förknippa smärtan med husses hemkomst.      Så ett gott ledarskap löser mycket, men det är inte svaret på allt och tyvärr alla hundar går inte att rädda.  [/quote Självklart är det ju en annan sak om beteenden kommer utav en sjukdom eller fysisk skada. Men en hund som är arg och känner sig hotat av män kan helt klart bli rehabiliterad. Den måste bara få tillbaka tilliten, kanske genom att börja med att en man får hunden att vänja sig att helt lugnt lita på denna man, sedan att görs detta med fler män och tillslut skulle beteendet försvinna.Hunden skulle försöka hugga under rehabiliteringen(nu vet jag ju inte hur hunden var exakt),men den som ska gå fram till hunden kan ha ett tennisracket framför sig för att eventuellt avvärja en attack. Sen gäller det ju att få hunden att förstå att den ska följa och inte leda. gör man rätt går det alltid att skapa tillit och med hjälp av det få det aggressiva beteendet att försvinna. Detta kan ju dock ta upp till några månader. Har sett många hundar som blivit rehabiliterade från aggression.

Nu blev det något galet med mitt inlägg där, blir för stor belastning på mobilens webbläsare när man har en lång text. Jag skrev följande "Självklart är det ju en annan sak om beteenden kommer utav en sjukdom eller fysisk skada. Men en hund som är arg och känner sig hotat av män kan helt klart bli rehabiliterad. Den måste bara få tillbaka tilliten, kanske genom att börja med att en man får hunden att vänja sig att helt lugnt lita på denna man, sedan att görs detta med fler män och tillslut skulle beteendet försvinna.Hunden skulle försöka hugga under rehabiliteringen(nu vet jag ju inte hur hunden var exakt),men den som ska gå fram till hunden kan ha ett tennisracket framför sig för att eventuellt avvärja en attack. Sen gäller det ju att hunden ska förstå att den ska följa och inte leda. Gör man rätt går det alltid att skapa tillit och med hjälp av det få det aggressiva beteendet att försvinna. Detta kan ju dock ta upp till några månader. Har sett många hundar som blivit rehabiliterade från aggression."

• viseversa

Jag tycker inte det är det minsta fel att avliva hundar som bitit barn allvarligt. tycker snarare det är RÄTT och som det ska vara. jag vill inte ha aggressiva hundar nära mina och andras barn.

Jag äter även kött. För att det är GOTT. Och biffkor är ju egentligen dom som har det bäst under uppväxten. Dom får ha sina kalvar kvar hos sig och vara ute på bete. Ska man tänka på korna ska man inte dricka mjölk då det är mjölkkorna som lider mest.  

• Hamingja

Alltså, först trodde jag att det var en 14-årig flicka som låg bakom tråden... Spöke Dina funderingar känns nämligen lätt omogna. Människan har alltid stått över djuren, och använt sig av djuren, på olika sätt. Till mat och kläder, som drag- och arbetsdjur, som vallhundrar, vakthundar, ridhästar och sällskapsdjur.

Rätt eller fel är ganska meningslöst att fundera över. Det BLEV så p.g.a. att vi utvecklade en intelligens som de andra arterna inte gjorde (eller om man väljer att tro att Gud skapade alla arterna färdiga, och människan då som skapelsens krona), och nu finns det ingen väg tillbaka. Vi är ju helt beroende av att använda oss av djuren, bl.a. på de sätt som jag räknade upp. Alltså måste djuren underordnas oss, och alltså måste vi ha rätt att avliva ett djur som kan vara farligt för människor. Vare sig det är en hund, en elefant, en isbjörn eller en bengalisk tiger.

...dessutom är det ju inget unikt för människor att använda sig av andra arter. Många djurarter (de flesta?) äter ju andra djur. Antingen enbart, som lejonen, eller som en del av kosten, som chimpansen. (Eller som vi...) Även andra arrangemang finns i naturen: det finns myror som mjölkar bladlöss på ett sött sekret, som de ger till sina yngel, t.ex.. 

Svar på tråden Varför fel att avliva hund som bitit men rätt att äta djur?