• Anonym (orolig)

Sjuk Mamma

Min bror (19) fick barn för några månader sedan med en ett år yngre kvinna. Barnet var inte planerat. Detta har varit en väldigt jobbig upplevelse för hela familjen då tjejen har psykiska problem. Det är bekräftat att barnet är hans men hon har ensam vårdnad. Han försöker träffa barnet varje helg men det ska bara ske på hennes premisser, bara den tiden som passar henne bäst (vilket ibland kan vara klockan tolv på natten?!) Hon har även kontaktat och umgås regelbundet med pappans farmor (som även då är min farmor) Pappan får aldrig passa barnet men mamman lämnar istället bort barnet till pappans farmor och sina kompisar hela tiden. Det hör även till saken att farmordern aldrig själv umgås med pappan och kan knappt hälsa på honom när dom syns. Jag blir så HIMLA trött. Varför ska hon nässla sig in i våran släkt och lämna bort barnet till VÅRAN släktingar när pappan finns där och gärna passar barnet??? till detta hör även att hon aldrig varit i kontakt med någon i vår släkt tidigare utan detta skedde när barnet var fött. Då började hon kontakta släktingar till höger och vänster. Det jag inte heller förstår är hur släkten kan vara såna idioter och svika min bror på detta sättet??  Detta är bara en kvarts idioti som denna människa hittat på. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.  Förstår inte varför ingen tänker på barnets bästa?

• Svar på tråden Sjuk Mamma
  • Anonym (1)

Barnets bästa är naturligtvis att få tillgång till alla sina släktingar, även pappans farmor.

Vill han ha regelbundet umgänge kan han kontakta familjerätten för att försöka få hjälp med det.

• Anonym (!)

Det står ensam vårdnad i Ts inlägg.
    Då måste pappan ha godkänd att så skall vara.

Fanns det inte ngt om hans rätt till umgänge ?
    Om det gjorde så, och den inte följs får pappan starta en tvist i domstol.
    Som vanligt gör mammor livet till ett hel..ete för pappor.

• Anonym (1)
    Anonym (!) skrev 2013-05-04 13:16:00 följande:
    Det står ensam vårdnad i Ts inlägg.
    Då måste pappan ha godkänd att så skall vara.

Fanns det inte ngt om hans rätt till umgänge ?
    Om det gjorde så, och den inte följs får pappan starta en tvist i domstol.
    Som vanligt gör mammor livet till ett hel..ete för pappor.

Nej. Hon kan bara ha vägrat skriva på gemensam vilket inte alls är ovanligt.
  • Anonym (!)
    Anonym (1) skrev 2013-05-04 13:18:51 följande:
    Nej. Hon kan bara ha vägrat skriva på gemensam vilket inte alls är ovanligt.
    Typiskt kvinnor !
    Män har ingen rättssäkerhet när det gäller umgänge med sina barn !!! Baby
  • Brumma

Det första han ska göra är att stämma för gemensam vårdnad samt få till ett umgängesavtal.
    Han skall även se till att skriva ner alla gånger mamman krånglar med umgänget. Spara alla sms och mail som visar på att HAN vill ha regelbundet umgänge och att mamman försvårar.
    Så länge han inte har problem med droger eller har ngn psykisk sjukdom som gör honom olämplig som vårdnadshavare finns ingen anledning att rätten skulle döma till ensam vårdnad.

Vad gäller att hon träffar era släktingar - BRA - för barnet, det behöver ha kontakt med dem oxå och som du skriver i sista meningen - man skall tänka på barnets bästa, dvs inte mammans eller pappans..
    Och då kommer följdfrågan - hur anser du att det är barnets bästa att INTE träffa era släktingar?
    Naturligtvis skall det ena inte utesluta det andra - att ha ett regelbundet umgänge med pappan OCH ha bra kontakt med era släktingar vore ju det bästa..

Svar på tråden Sjuk Mamma