• alltiiiing

Föräldrapenning, timanställd och studiemedel

Hej Hur räknar man ut hur mycket föräldrapenning man kan få om man är timanställd och samtidigt pluggar? Får man räkna CSN studiemedel som en inkomst? Räknar man sin inkomst från vad man tjänade förra året? Kan man lägga ihop dessa? Tack för svar

Det vackraste vi gjort tillsammans BF 27 December
  • Svar på tråden Föräldrapenning, timanställd och studiemedel
  • Försäkringskassan

Hej!

För att ha rätt till en sjukpenninggrundandeinkomst (SGI) behöver man ha inkomst av arbete i Sverige som överstiger 24 procent av prisbasbeloppet, och ha för avsikt att arbeta under minst sex månader.

Studielån eller bidrag från CSN ligger inte till grund för SGI:n

För att de första 180 dagarna som tas ut på barnet ska grunda sig på den sjukpenninggrundandeinkomsten så krävs det att man har arbetat samt varit försäkrad för mer än 180 kronor per dag i 240 dagar i följd innan barnets beräknade eller faktiska födelse. I annat fall utbetalas de första 180 dagarna enligt grundnivån som är 225 kronor per dag.

Om du innan du påbörjade dina studier arbetade stadigvarande så kan den inkomsten komma att ligga till grund för din SGI, detta om du inte har haft någon glapp från det att du avslutade ditt arbete till det att du påbörjade uttaget av studiemedel.

Om du inte tidigare har arbetat så kan din sjukpenninggrundandeinkomst komma att baseras på den inkomst du har från din nuvarande anställning. Om du är timanställd samt har en varierad månadslön kan det vara aktuellt att vi tittar på vad du har tjänat bakåt i tiden.

Du kan läsa mer om föräldrapenning under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Här kan du läsa mer om SGI-skydd:

www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_v.../

På vår hemsida kan du göra en personlig checklista utifrån hur din situation ser ut. Där kan du också se hur ersättningen räknas ut:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Hälsningar

Allan, handläggare

• alltiiiing

Mitt vikariat. Har gått ut nu i dagarna, min fråga är om jag nu börjar stämpla fram till beräknad födsel sänks då mitt SGI? Tack för svar

Det vackraste vi gjort tillsammans BF 27 December <3
  • Försäkringskassan

Hej

Om du skyddar din SGI så behåller du samma SGI om du blir arbetslös. Du skyddar den genom att anmäla dig som arbetssökande på din första arbetslösa dag.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• alltiiiing

Tack Alex för svaret. Kanske svårt att svara på, men jag står i valet och kvalet gällande att anmäla mig arbetslös. Jag jobbar ju timmar och hoppas och tror att ja kommer kunna jobba en del fram till födseln, och går allt som det ska kanske jag kan justera upp min SGI genom att får jobba mer nu än för 6 månader sedan då jag pluggade och jobbade. Men om jag nu skulle vara arbetssökande och ändå få jobba mycket timmar kan jag då tillgodoräkna mig dem, eller blir det automatiskt stopp bara för att jag anmäler mig arbetlös eller rättare arbetssökande? Tack för svar.

Det vackraste vi gjort tillsammans BF 27 December <3
Svar på tråden Föräldrapenning, timanställd och studiemedel