• Minna1982

Flygresa med vild tvååring?

Vi har blivit bjudna på en resa till Turkiet  höst, då vår yngsta dotter kommer vara nästan två år.

Saken är den att hon är helvild, är inte still mer än max tjugo sekunder och har mycket vilja. Jag drar mig lite för att åka med tanke på flygresan som är fyra timmar. Värsta scenariot är att hon gallskriker i fyra timmar och vägrar sitta still, men det är så trist att det ska behöva vara skäl till att tacka nej. Storasyster som är sju drömmer ju om sol och bad!

Hur skulle ni ha resonerat? Kommer hon kanske bli lugnare om ett par månader (är ju ett tag kvar)? Kan man "träna henne" på något vis? :) Drömmen är ju om hon börjar gilla att kolla på film eller så så att man kan distrahera lite ;)

Vad skulle ni gjort? Någon som haft lika goa och energiska barn som det gått bra för?
    Kanske kan mamma ta lugnande och bara gilla läget med ilska medresenärer? ;) (för hon överlever ju resan såklart...)

• Svar på tråden Flygresa med vild tvååring?
  • ummabdilleh

Jag har flugit med.mina sen de var bebisar, fast de är.inte villda. Ta med saker de kan äta tex risiftutti, yoghurt, kex , välling om han.dricker det, då kanske han somnar på planet. Det gjorde.mina jämt och sov hela flygturen

• Gurkan

Jag har en vilding men flygresan till Teneriffa, då nästan tre år, gick galant. Dels var dt väldigt spännande med flygplan och att lyfta. Sen hade vi små leksaker, något paket med en ny leksak, små mutor som russin och godis, pixiböcker osv. Vi hade laddat ipaden med lite filmer och tog med oss hörlurar. Det gick så,otroligt smidigt och sonen som annars far upp och ner klarade det galant. Dt enda kruxet var sista timmen på flygresan hem. Den äldre gentlemannen framför sonen envisades med att fälla bak sitt säte vilket gjorde det ännu trängre och sonen råkade sparka emot sätet ett par gånger när han ändrade sittställning. Tyvärr var det en vresig man framför som surade järnet men vi orkade inte bry oss. Det rörde sig om två-tre lätta sparkningar under en timmes tid.

• Gurkan

Nu blev det ju lite lättare för oss för sonen hade ett eget säte men iofs satt han större delen av tiden i vårt knä. Det går det är ara några timmar och på charter är dt många barnfamiljer och man har förståelse för varandra.

• anyXX

Jag skulle åkt, men förberett med lite mutor typ något ätbart och spel el film, leksaker.... Funkar ett tag iaf. Kanske finns det andra personer hon kan leka lite med på flyget. Vi flög när vår dotter var dryga året och det var jobbigt men dt funkade det med.

flicka 2008 & pojke 2010
  • verkar

Får man ta ned sig ätbart på planet? Typ frukt och så? Vi ska till Grekland.

Ursäkta min dyslexi
  • anyXX
    verkar skrev 2013-05-09 20:11:02 följande:
    Ursäkta min dyslexi

Dryck får man inte ta med genom säkerhetskontrollen, men mat brukar gå bra. Man kan ju köpa lite sått när man gått igenom kontrollerna annars.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • verkar
    anyXX skrev 2013-05-09 20:22:58 följande:

?
    Ursäkta min dyslexi
  • evaoregon
    Ja, det är bara drycker som man inte får ta igenom säkerhetskontrollen.
  • magelita80

Vi flyger 3 ggr om året med vår nu 3,5 åring. Han är och har alltid varit supervild men han älskar att flyga och då flyger vi ofta på långresor över 10 Tim och det har funkar bra. Hans första resa var 17 Tim och det gick jättebra. Annars funkar alltid iPad eller russin och riskakor. Tror att de flesta mutar sina barn under längre flygresor

• Cocolino
    det ar val bara pa vissa charter-flighter, dar de vill tjana pengar, som de inte vill att man tar med eget? Pa reguljarflyg har det aldrig varit nagra problem, vi tar alltid med egen mat. Men, som sagt, man far inte ta vatskor over 100ml. Vi har daremot tagit med sma juicekartonger under 100ml och det har varit OK. 

Annars kan det finnas tullrestriktioner pa att "importera" farskvaror, tex frukt. Men ni kan ju ata upp allting innan ni landar eller gar igenom tullen. Det brukar bara vara att man inte far fora in frammande grödor och mejeriprodukter i ett annat land, men det kan variera beroende pa landet. Grekland borde inte vara nagot problem i sig att ta med pa flyget och ata upp, om nu inte flygbolaget motsatter sig! 
  • evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-10 15:56:23 följande:
    det ar val bara pa vissa charter-flighter, dar de vill tjana pengar, som de inte vill att man tar med eget? Pa reguljarflyg har det aldrig varit nagra problem, vi tar alltid med egen mat. Men, som sagt, man far inte ta vatskor over 100ml. Vi har daremot tagit med sma juicekartonger under 100ml och det har varit OK. 

Annars kan det finnas tullrestriktioner pa att "importera" farskvaror, tex frukt. Men ni kan ju ata upp allting innan ni landar eller gar igenom tullen. Det brukar bara vara att man inte far fora in frammande grödor och mejeriprodukter i ett annat land, men det kan variera beroende pa landet. Grekland borde inte vara nagot problem i sig att ta med pa flyget och ata upp, om nu inte flygbolaget motsatter sig! 
    Att ta med på planet och äta upp det är inget problem, men i en del länder får man inte ta med sig t ex frukt in i landet (t ex Australien och Nya Zeeland).    I Grekland borde det inte vara något problem att ta med sig frukten in i landet, men jag skulle äta upp den på planet för att vara på den säkra sidan.
  • Mrs VW

Självklart ska ni åka! Gud vad roligt!

Vi åkte nu i april till Thailand med vår galna 2 åring.  Men hon var from som ett lamm, märkligt. Sov vid landning mm. Ta med lite plockätbart, kanske klistermärken och papper, några pennor. Sen kan de faktiskt gå lite på planer om de blir uttråkade. Håll barnet vaket innan så kanske det vill sova lite lunch?

Det kommer gå fint tror jag.    

Svar på tråden Flygresa med vild tvååring?