Jag fick diagnosen när jag var 8 år, skolan såg att jag inte hängde med lika bra som dom andra i klassen när jag gick i 1:an så då tyckte skolan att dom skulle kolla om jag led av något.
Låg och mellanstadiet:
Jag gick i "vanlig" klass tills jag började 4:an, då började jag i grundsärskolan men jag hade slöjd, jympa, musik m.m. med den "vanliga" klassen, jag gick i 2 klasser, "lilla gruppen" som jag kallade det och den "stora klassen" men jag gick mest i den "lilla gruppen" (jag hade matte, no, so, engelska, svenska med lilla gruppen)
Jag blev inskriven i särskolan när jag gick i 5:an, min kommun var väldigt tröga, egentligen skulle jag blivit inskriven mycket tidigare.
Högstadiet:
I högstadiet så hade jag samma som i låg och mellanstadiet men när jag gick i 9:an så var jag mest i den "lilla gruppen" för jag orkade inte med att vara i den "stora klassen", det var för jobbiga elever, dom stökade, de beteede sig löjligt, de var dumma också.
Jag blev mobbad i 8 år ungefär, då menar jag verkligen mobbad, det var bara några i den "stora klassen" som var snälla mot mig, resten var dumma, även andra klasser och resten av skolan var elaka mot mig, kallade mig saker, kastade saker på mig i slöjden, låste in mig i en stuga som tillhörde skolan där man lägger bollar och sånt, m.m.
Barn och ungdomar är inte vana att det finns endel personer som inte är som alla andra, föräldrarna måste lära ut barnen att det finns barn som är annorlunda. När barnen som börjar skolan inte har fått kunskap om sånt, de blir rädda och vet inte hur dom ska handskas och då blir dom elaka, det blir så fel, hoppas föräldrar idag tänker på hur dom ska lära ut barnen om sånt som dom kommer vara med om i skolan och utanför hemmet.
Gymnasiet:
Nu går jag i gymnasiesärskola, har gått 1 år där, jag blev chockad, ingen mobbning, alla lärare visste vem man är, man behöver inte känna sig osynlig längre, det är så bra, negativet är att dom inte har dom linjerna som jag ville gå men det är ändå en jätte bra skola.
Tips:
Om ditt barn är autistisk så vill jag tipsa om ett jätte bra kollo som han kan gå på när han fyllt 10 år http://leva.se/
Det är jätte kul där, jag var där efter midsommar, man kan paddla, fiska, gå på disco, busa med ledarna, var med i en show, ledarna fixar skattjakter, tälta, gå i en gruva, spela in en film och mycket mer...
om man har tur kan man få träffa en kändis, jag träffade EMD (fast det var inte nu i sommar, det var år 2009)
På showen sjöng jag, i filmen var jag en spion ;)
ledarna är mellan 19-29 år (ledarna är jätte busiga och roliga)
Jag har varit där 5 gånger