• micke78

Räknas det här som "psykisk sjukdom"?

Hej. En fråga. Om man för flera år sedan hade posttraumatisk stressyndrom pga ett våldsamt förhåll, räknas detta som "psykisk sjukdom" enligt ev adoptionsländer eller av socialnämnden? Det har inte varit någon psykiska plågor före eller efter denna tiden. Får man adoptera eller inte med denna diagnos i bagagen?

• Svar på tråden Räknas det här som "psykisk sjukdom"?
  • Mormor07

Du kan vara helt lugn. Du behöver bara berätta det du själv vill. Det är ju bra att du vill vara ärlig och kanske kommer frågan om det finns psykisk sjukdom i familjen och då kan du svara nej och känna dig ärlig med det. (Jag är psykolog och arbetar inom primärvården så jag vet vad jag talar om. Jag har också mångårig erfarenhet som psykolog i psykiatrin)

• micke78

Men tack så mycket för lugnande svar Mormor07!! Kanske man ska våga sätta igång denna processen nu då! Ja, för jag är ju inte sjuk och inte någon i min familj heller, och det är ju sanningen Vad härligt! Är glad jag vågade fråga om det här, nu verkar barndrömmen så mycket närmare! Tack så mycketSkrattande

• Mormor07

Vad roligt att du känner dig lugnad av mina svar! Sätt igång processen du och stort Lycka till!

• micke78

Ja, det var underbart att få lugn över det här! Tack så mycket snälla duSkrattande

• U never saw me
    Elin 885 skrev 2013-05-05 16:06:03 följande:
    posttraumatiskt stressyndrom går över, alltså är det inte en psykisk sjukdom eftersom en psykisk sjukdom aldrig går över.
    Så depression och ångestsjukdomar är inte psykiska sjukdomar eftersom de kan gå över?
  • soffanloppan

Hej!

Det bästa du kan göra är att prata med adoptionsrådgivarna, de kan ge dig svar :) Hör med din organisation eller kontakt någon organisation och fråga. Lycka till! 

• en glad
    Mormor07 skrev 2013-05-05 17:03:18 följande:
    Du kan vara helt lugn. Du behöver bara berätta det du själv vill. Det är ju bra att du vill vara ärlig och kanske kommer frågan om det finns psykisk sjukdom i familjen och då kan du svara nej och känna dig ärlig med det. (Jag är psykolog och arbetar inom primärvården så jag vet vad jag talar om. Jag har också mångårig erfarenhet som psykolog i psykiatrin)
    TS kommer att bli ombedd att underteckna en hälsodeklaration om tidigare sjukdomar och behandlingar - och skall ljuga då menar du, psykolog som du uppger dig vara???
  • fabbemam
    fabbemam skrev 2013-05-06 21:39:13 följande:
    Detta är den hälsodeklaration som du själv ska fylla i:
    www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/5...

Detta är den blankett som läkaren ska fylla i:
    www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/5...

Det som ska utredas är om du NU är lämplig som förälder!
    en glad skrev 2013-05-06 23:18:56 följande:
    Lämplig förälder i ett troligt perspektiv på 20 år ....
    Förlåt mitt ordval. Det jag menade är att det som ska utredas är om TS NU är lämplig att BLI förälder. Att bli förälder ser jag som en LIVSLÅNG förmån, men hur jag mår efter 5, 10, 15, ... år är ju omöjligt att förutse även om socialtjänsten försöker hitta riskfaktorer för ett dåligt föräldraskap i framtiden!

• VNmamma
    fabbemam skrev 2013-05-07 09:52:31 följande:
    Förlåt mitt ordval. Det jag menade är att det som ska utredas är om TS NU är lämplig att BLI förälder. Att bli förälder ser jag som en LIVSLÅNG förmån, men hur jag mår efter 5, 10, 15, ... år är ju omöjligt att förutse även om socialtjänsten försöker hitta riskfaktorer för ett dåligt föräldraskap i framtiden!

Fabbemam, beundrar ditt tålamod med signaturen "en glad"
  • VNmamma

Ska väl tilläggas att länderna Sverige adopterar ifrån också KAN kräva intyg och journalutdrag av olika slag.

Svar på tråden Räknas det här som "psykisk sjukdom"?