• Sisterspoint

Ni som flyger med Ryanair - hur tänker ni?

Såg just Kalla Fakta och granskningen av Ryanair. Själv bojkottar jag dem - har aldrig flugit med dem - varken privat eller i tjänsten. Jag skulle inte vilja jobba för en sådan arbetsgivare och jag vill inte gynna den typen av företag. Jag tycker också att min och familjens säkerhet är viktigare än att spara några hundralappar extra på biljetten. Ovanpå det så tycker jag Ryanairs VD är direkt osmaklig och hans uttalande om idiotiska kunder etc är verkligen kränkande. Hade jag inte haft råd att boka med en anständigt flygbolag så hade jag hellre stannat hemma.

Men ni som flyger med dem. Vad baserar ni ert val på? Vad ska till för att ni ska sluta flyga med dem? Om priset går upp mot dagens biljetter? Om en olycka sker? Om ni haft mer pengar att lägga på resor?

• Svar på tråden Ni som flyger med Ryanair - hur tänker ni?
  • MAN78

Man kan ju alltid säga att man får vad man betalar för. Och det är inte ofta jag tycker Ryanbiljetter är prisvärda. Lägger hellre en slant extra på biljetten och åker med ett serviceinriktat flygbolag.

• MrRed
    MaNiMi skrev 2013-05-07 09:35:58 följande:
    Min son har sin flickvän i ett annat europeiskt land.
    Då det blir en hel del resande fram och tbx så kollade vi faktiskt upp vad det skulle kosta att flyga med Ryanair..
    Visst själva flygbiljetten blir 300 kr billigare (med handbagage enbart)
    men sammantaget blev det inte billigare på något sätt.
    Vi har förvisso 1 mil kortare resa till den flygplatsen  som Ryan använder sig av men det är mindre vägar, massa vilt, vintertid är det också
    sämre väglag. Till Bromma eller Arlanda har vi motorväg
    När han sen landar är det mkt längre iväg från tågstation och liknande..så transferkostnaden blir den dubbla.
    Nu sätter han sig i en taxi, betalar ca 12 euro och blir körd från dörr till dörr.
    Eftersom flygplatsen är mindre så har det hänt flera ggr att passagerare fått bussas till stlm för att väderförhållandena gjort att plan inte kan starta eller landa...en dag förlorad på det isf.
    Sonen måste ha incheckat bagage med sig..på det flygbolag han flyger med nu så ingår det.
    Ryan Air tar extra betalt...för att inte tala om hur krångligt det är om något inte stämmer..
    Nuvarande bolag är smidiga och trevliga på alla sätt.
    Med bagage betalar sonen nu mellan 400-600kr för flyg samt en hundring ungefär för att ta sig till/från i det landet.
    Jaha, det var ju otroligt intressant att få ta del av din sons personliga och mycket detaljerade erfarenheter av Ryanair. Fast det påverkar förstås inte oss andra som tjänar massor med stålars på att ta Ryanair.
  • Flaminia
    Dotse skrev 2013-05-07 07:16:30 följande:
    Kan inte någon förklara _varför_ ni bojkottar dem?

Jag flyger inte med dem på grund av bristande bekvämlighet och dålig service.
  • Den obotliga pessimisten

Jag har rest med dem många gånger till olika ställen eftersom det är billigt och bra. Jag har ibland funderat över att det finns lite risker och moraliska betänkligheter, men jag har tagit dem ändå flera gånger. Flygplatsen ligger dessutom nära och det funkar för oss.

• hqq

Jag flyger alltid då det är möjligt med dem! Personligen anser jag att RyanAir är ett av världens bästa företag i alla kategorier. Se på dem bara hur de lyckats i en bransch som verkar vara i motvind för alla andra.

Ett annat flygbolag som verkat lyckas är jetBlue i USA, även de är väl fackföreningskritiska om jag minns rätt.

SEN vad gäller Kalla Faktas dokumentär och nödlandningarna i Valencia kan man läsa mer om dem här:
    http://avherald.com/h?article=454af355

Endast ett av RyanAir-planen var lite under "final fuel reserve" då det landade, alla andra var över. De hade marginal, fast media tycker ju om att smutskasta Ryanair och hade ju sitt gyllene tillfälle här.

Vad som sen inte nämns någonstans är att en A340 (mycket större än Ryanairs B738) från LAN Chile landade med märkbart mindre bränsle i tankarna än slutreserven, står även i artikeln på avherald. Men det låter ingen ett knyst om, utan det är RyanAir som ska ta skiten.  

• hqq

Och O'Learys uttalanden hoppas jag nu verkligen ingen tar på allvar (flyga med endast en officer, ståplatser...). Han om någon vet nog i minsta detalj vad flygbranschen går ut på, så som de optimerat sina flygplan.

Uttalandena är endast för att få PR. All PR är bra PR. Även du reagerar ju på dem och börjar sprida ut ordet om RyanAir!  

• BuoBä

Jag tänker precis som när jag ska åka på land och väljer mellan buss, InterCity, X2000, X2000 i första klass eller bil. Vid olika tillfällen passar olika alternativ. Ibland prioriterar man komfort, ibland pris, ibland vill man slippa krångla med byten osv.

Man ska komma ihåg att innan Ryan Air och andra lågprisbolag dök upp så kostade det _betydligt_ mer att flyga med de traditionella bolagen. 

• MrRed

Det är märkligt att folk nämner dålig service, bekvämlighet m.m. som argument för att inte flyga med Ryanair. Har ni flugit med Novair? Thomas Cook? Eller vilket skit-charterbolag som helst? Där kan man snacka om eftersatta maskiner med taskig service (och ofta missade slottider). Men när det gäller charter verkar folk svälja vad som helst. "Huvudsaken är att jag kan dynga till på Mallis".

• MAN78

Medvetna resenärer åker inte vare sig charter eller Ryanair.

• MaNiMi
    MrRed skrev 2013-05-08 08:39:35 följande:
    Jaha, det var ju otroligt intressant att få ta del av din sons personliga och mycket detaljerade erfarenheter av Ryanair. Fast det påverkar förstås inte oss andra som tjänar massor med stålars på att ta Ryanair.
    Nä tjänar någon massor på att flyga med Ryan Air och dessutom tycker att det är helt ok så är det väl dumt att göra något annat!
    För sonens del är det dumt att använda sig av dem!

• sverker11
    MaNiMi skrev 2013-05-07 09:35:58 följande:
    Min son har sin flickvän i ett annat europeiskt land.
    Då det blir en hel del resande fram och tbx så kollade vi faktiskt upp vad det skulle kosta att flyga med Ryanair..
    Visst själva flygbiljetten blir 300 kr billigare (med handbagage enbart)
    men sammantaget blev det inte billigare på något sätt.
    Trevligt att se att det inte bara är jag som inte lyckats hitta några riktigt billiga resor genom Ryanair.

När jag räknat på totalkostnaden så har jag aldrig lyckats hitta en Ryanair biljett mellan Stockholm och London som har skilt sig prismässigt från British airways billigare resor. Alla andra talar om hur billigt de kan komma undan medan jag däremot aldrig lyckats hitta någon av de löjligt billiga resor som alla andra tydligen hittar hos Ryanair.
Svar på tråden Ni som flyger med Ryanair - hur tänker ni?