• CherryMom

Nattnings rutiner...

Hej, På sista tiden så har min nattningsrutin av min 14 månaders lilla tjej gått åt pipsvängen Jag och hennes pappa är separerade sedan ca 4 månader. Jag hörde hur han gör för att se om problemet är unikt här el om han har samma problem. Det hade han men sedan hon varit sjuk så låter han henne somna på hans bröst framför tv:n på soffan. Vår rutin är att efter nattbestyren så får vi in på hennes rum, jag sjunger lite för henne sen lägger jag henne i sängen medans hon fortfarande är vaken. Funkat hur bra som helst! Men nu så tjorvar det och känner att det kan vara pga de olika rutinerna. Hur ska jag tackla detta med honom på bästa sätt utan att han ska känna sig som att det är ett påhopp om hans kapacitet osv. Vi är separerade för en anledning och känner att detta kan bli en jobbig situation. Jag känner ju att min rutin är den som är bäst och vill ju att det ska vara så vi båda gör. HJÄLP!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 22:01
    Han hade samma rutin men inte samma problem...

• Svar på tråden Nattnings rutiner...
  • sextiotalist

Oj, jag tycker nog att jag föredrar pappans sätt, det bästa sättet är det barnet somnar bäst på. Man måste inse att det kommer perioder då barnet behöver mer närhet än annars.
    Mitt tips är att hitta ett sätt som barnet somnar bra på, är det, som hos pappan, vilande på bröstet framför TV´n, så är det det bästa sättet för flickan just nu.

Det är väl ändå rätt bra om flickan somnar utan att jaga upp sig, hon somnar snabbt, du får en lugn kväll, än att hänga fast vid principer.   

• CherryMom

Jag håller med dig men här hemma så gör hon inte det. Jag har försökt med gos i soffan osv. Hon leker och har så kul med sina grejer och sitter inte still en sekund. Det brukar annars gå lugnt till när jag lagt henne men nu vill hon vara med hela kvällen... Och jag är inte den som ligger på soffan och kollar på tv kl19!

• sextiotalist
    CherryMom skrev 2013-05-05 22:58:40 följande:
    Jag håller med dig men här hemma så gör hon inte det. Jag har försökt med gos i soffan osv. Hon leker och har så kul med sina grejer och sitter inte still en sekund. Det brukar annars gå lugnt till när jag lagt henne men nu vill hon vara med hela kvällen... Och jag är inte den som ligger på soffan och kollar på tv kl19!
    Har du testat att ligga bredvid henne i ett mörkt rum tills hon somnar.

En anna fråga, är hon verkligen trött då?  
  • Pissenisse

Som du säger så är ju det bästa att ni har samma rutiner. Jag röstar på att natta henne i sängen, men för att undvika att trampa honom på tårna och riskera att orsaka onödigt gräl så kan du ju förklara problemet med att ha olika rutiner, förklara att du inte kan natta i famnen och be honom komma på en bra teknik för att få henne att somna som ni båda kan göra.. Förhoppningsvis säger han sängen=)

Min ettåring somnar adrig i min famn, tror min famn är för liten för att det skall vara bekvämt, makens somnar han gott i. Att lägga barnet i sin säng är ju något man kan varje kväll.

Svar på tråden Nattnings rutiner...