• gavagai

Frigörs hormoner olika vid amning och pumpning?

Jag undrar om någon vet om mammans kropp på något sätt reagerar olika på amning och mjölkpumpning. Jag blir nämligen väldigt trött av att amma, medan jag inte alls känner samma trötthet efter att ha pumpat ur mjölk. Någon som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Frigörs hormoner olika vid amning och pumpning?
  • skogsvitter

Ja det stämmer, den kemiska reaktionen i kroppen med hormoner osv uteblir oftast vid pumpning. Jag skulle tro att det är själva närheten till spädbarnet och dess aktiva kropp som till stor del bidrar till reaktionen hos modern.

• Mercurialis

Jag kan inte påminna mig att jag kände mig trött vare sig av att amma eller pumpa. Men närheten till barnet spelar en viktig roll. Jag uppmuntrades att ha barnet med mig och nära medan jag pumpade under tiden på neonatal.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Psygodis

Samma för mig,
    Vid utpumpning känns det inte nått sätskillt.
    Rinner inte till lika bra heller. Ca 70ml
    Vid amning så känner jag hur kroppen fylls av lugn och ro hormonet, så nu pumpar jag ut samtidigt som det andra bröstet ammas. Får då ut 120ml.
    Men som sagt, det är barnets närhet som sätter hormoner i omlopp ;)

• skogsvitter

En del känner inte av sådana saker som utdrivningsreflex, eller hormoner som oxytocin och prolaktin, så tydligt, kanske inte alls, medan andra känner av det väldigt kraftigt. Så det klart att det kan vara olika hur mycket kroppen egentligen reagerar och hur tydligt det märks. Men frisättningen av hormoner sker inte alls i samma utsträckning vid pumpning som vid verklig amning. Den fysiska närheten är avgörande för frisättning av oxytocin tex (det gäller all fysisk närhet, inte bara med under amning eller mellan mor och bebis) och jag förmodar att det är samma sak för prolaktion.

Många pumpar dock samtidigt som man ammar, och då är det såklart skillnad. Överlag underlättar det att ha bebisen nära, och allt sånt hänger ju ihop med hormonerna.

Svar på tråden Frigörs hormoner olika vid amning och pumpning?