• Jsilverdal

HJÄLP!! Inkomst och skatteplanering!!?

Sitter med en skoljuppgift som jag inte får rätsida på.. någon som kan tänkas hjälpa till?
    Inkomst- och skatteberäkning för Hälsobad AB

Hälsobad AB driver en mindre badanläggning och redovisade sitt resultat i nedanstående

resultaträkning för det senaste året. Beräkna bolagets skattepliktiga nettoinkomst.

Schablonräntan på periodi­seringsfonder är 6 000 kr.

Resultaträkning

Nettoomsättning                                                                    3 621 410

Råvaror och förnödenheter                                                    –624 350

Övriga externa kostnader (1)                                               –1 244 365

Personalkostnader (2)                                                          –1 280 510

Avskrivningar enligt plan

Inventarier                                                             80 000

Fastighet                                                                45 000      –125 000

RÖRELSERESULTAT                                                           347 185

Finansiella intäkter och kostnader

Ränteintäkter                                                           8 500

Räntekostnader                                                    160 900      –156 300

RESULTAT AV DEN ORDINARIE VERKSAMHETEN                                                                    190 885

Skattekostnad                                                                           –59 000

ÅRETS RESULTAT                                                                   131 885

Upplysningar:

(1) I övriga externa kostnader ingår bl a

• Fastighetskostnader 80 1330 kr.

• Medlemsavgift till föreningen Hälsoförbundet 5 000 kr.

• Revisionsarvode på 20 000 kr

• Bidrag på 9 000 till Hälsokällans Frisksportarförening.

(2) Utbetalda löner 914 650 kr, inklusive ägarens lön 220 000 kr och sociala avgifter 365 860 kr.

• Svar på tråden HJÄLP!! Inkomst och skatteplanering!!?
  • Chocoholica

Nu var det ett tag sen jag gjorde såna här i skolan men om jag inte minns fel så är det årets resultat som är den skattepliktiga nettoinkomten.

• Chocoholica

Som sagt det var ett tag sen...

Svar på tråden HJÄLP!! Inkomst och skatteplanering!!?