• Anonym (osäker)

Är försörjningsstöd ett hinder för egen vårdnad?

Som rubriken. Jag är i en svår sits som jag inte kan förklara detaljerna i, men jag anser att mina barn far illa hos sin pappa. Enligt mig bör de flytta hit på heltid, idag bor de 50/50. Dessutom vill jag ta över vårdnaden helt, men det är ju upp till soc att rekommendera tingsrätten hur det blir.

Jag har inte något ekonomiskt bistånd från soc  idag men inom en snar framtid kommer jag att behöva söka det. Alternativet skulle vara att fejka en sjukskrivning, men jag vill hellre vara ärlig. Det tar emot enormt att gå till soc men jag kommer hamna i en sits där jag inte har något val då jag snart blir arbetslös och inte har rätt till någon ersättning.

Har man inga chanser att få egen vårdnad om man har socbidrag? Andra råd? Någon som är insatt?  

• Svar på tråden Är försörjningsstöd ett hinder för egen vårdnad?
  • Anonym (osäker)

Inte för att vara sån men är det verkligen ingen som vet?? Måste ju vara en vanligt förekommande fråga?

• Anonym (-)

rs.stöd är inget hinder..... Men umgänge kommer du aldrig kunna neka....

• Anonym (osäker)
    Anonym (-) skrev 2013-05-06 21:16:44 följande:
    rs.stöd är inget hinder..... Men umgänge kommer du aldrig kunna neka....
    Nej det förstår jag och det är inte det känslomässiga som hindrar pappan från att vara en bra förälder, han är en bra umgängesförälder men tar inte ansvar för något annat än att se till att barnen har kul.

Han har väldigt god ekonomi, jag har dålig. Jag undrar om det stjälper mig i en tvist, typ "hur ska du kunna försörja 2 barn när du går på socbidrag?"  
  • Anonym (M)
    Anonym (osäker) skrev 2013-05-06 21:19:27 följande:
    Nej det förstår jag och det är inte det känslomässiga som hindrar pappan från att vara en bra förälder, han är en bra umgängesförälder men tar inte ansvar för något annat än att se till att barnen har kul.

Han har väldigt god ekonomi, jag har dålig. Jag undrar om det stjälper mig i en tvist, typ "hur ska du kunna försörja 2 barn när du går på socbidrag?"  
    Försörjningsstöd är ju just till för att ni ska kunna försörja er, så det borde inte vara några bekymmer med det. Dessutom så är ju pappan fortfarande skyldig att bidra till barnens försörjning även om de inte bor där.
  • Anonym (-)
    Anonym (osäker) skrev 2013-05-06 21:19:27 följande:

Nej, det kan inte stjälpa dig....
  • Anonym (osäker)

Ok, vad bra, tack för svar Jag har inget annat att oroa mig för utan det är det att jag aldrig tidigare gått på ekonomiskt stöd så jag tänkte om det skulle klinga illa med att jag kallar mig för bra förälder.

Svar på tråden Är försörjningsstöd ett hinder för egen vårdnad?