• Linmin

När slutar barn på fritids?

När slutar barnen på fritids? Hur gamla är dom? Jag läste någonstans ett fritids som var upptill 12 år? Hur gamla var era barn när dom slutade på fritids?

• Svar på tråden När slutar barn på fritids?
  • Totoolah

Öppen fritidsverksamhet är borttaget. Nu erbjuds vanligt fritids tom 12 år.

• Delia

Totoolah: Så är det kanske där du bor men knappast överallt. Här går man på fritids tills man är tio och sen på fritidsklubb tills man är tolv.

• Inorr02

Mina barn kommer åka skol buss när de börjar skolan och jag hoppas då att de vill och fixar vara hemma sjlv från åk 2-3 men de får tiden utvisa

• Sticka

I trean slutade de flesta i min klass att vara på fritids. Många av oss fick välja från dag till dag, antingen gå hem direkt efter skolan (dock gå förbi fritids och säga det först så de visste var man tagit vägen!), gå till fritids och äta mellis och sen knalla hem eller vara kvar på fritids till fyra-halv fem och gå hem då/bli hämtad.

• Diamanta

Där vi bor så går i princip ingen kvar på fritids, när de börjar i fyran. Men där jag jobbar (annan kommun, annat typ av område) går betydligt fler barn på fritids även i åk. 4. Min son går ur trean nu, och vi ska säga upp fritids till skolavslutningen.

• Tuffen

Här är det så att många barn går på fritids tills de börjar åk 3. De får vara på fritids tills de fyller 12, men då får de gå från sin 4-6-skola och vara på fritids med åk f-3. Jojo, hur många ungar vill det liksom? Vara med småttingarna? Ingen, skulle jag tro. Mobbingrisk. "Jaha, du får inte gå hem själv. Ska du vara med småglina?!" Så bra har kommunen tänkt ut det här, så slipper man skolbarnomsorg från åk 4... 

• Delia

Här har barnen från fyran fritids på fritidsgården, lite bättre.

• Cookiesandcream

I min tioåriga dotters skola har de fritidskkubb åk 4-6 och hon veerkar vilja gå kvar nästa år om kompisarna gör det. De pysslar mycket, leker ute och äter mellis. Ibland slutar de ju tidigt och då är det ju inte så kul att sitta hemma själv i flera timmar och vänta på oss andra. På lovdagar brukar de hitta på aktiviteter, t.ex. gå på museum och liknande eftersom det är färre barn där då.

• Majsan70

Här erbjuds plats till de slutar trean. Men precis som skollagen säger kan man själv be om fortsatt fritidsplats tills de är 12 år.

Detta är sällan nåt som de går ut med i skolorna utan man får själv be om det.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Här är det fritids t o m 5:e klass sen får man söka om man behöver mer. Min pojke går snart ut 4:an och har knappt varit på fritids detta läsåret. Cyklar till och från skolan, ringer mig så jag har koll. Har nyckel och fixar mellis. Så han var/är 9/10 år när han slutade.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • backen15

I de flesta kommuner är det nog tolv år. Här är vi glada om sonen vill gå på fritids tillhan är isf tio år eller mer, han är mycket för spel på iPad och dator osv.det är bra sålänge han vill går,han har jätteskoj på fritids oftast. Och bättre än och spela:)

• Noran

När sonen gick i 4an hade dom fritidsklubb  (4an - 6an) som var väldigt poppis.Sen gjorde dom om det till att tillhöra skola  så i 5an slutade alla. 

Svar på tråden När slutar barn på fritids?