• AnnaRoos

Vad äter era 1-åringar?

Min tjej fyller 1 år nästa månad och äter väldigt lite vanlig mat (ammar fortfarande).
    Jag tycker dessutom att det är svårt med vad jag ska ge henne då hon avskyr burkmat.
    Hon kan ju äta det vi äter jag vet och det gör hon också till viss del.
    Hon har haft lite trubbel med trög mage sedan hon föddes och därför är jag lite nervös med att kunna ge henne vad som helst.
    Vad ger ni era ettåringar?
    Något bra tips på enkel mat att laga som är snäll för känsliga magar?

• Svar på tråden Vad äter era 1-åringar?
  • Lena

Se bara till hon dricker mycket vatten till maten och gårlångsamt fram bör det gå bra.

• nozpa

Pannkakor, potatismos, firre, korv, köttfärsås, pasta, potatis mm. Du kan ge nästan vad som helst. Vatten till måltiden som det skrevs ovan.

• Lumo

Om magen inte är van än så kör på kokt mat hellre än stekt. Undvik mjölmat (dvs välling o gröt tex) o för mycket mjölk som inte är så snällt mot magen. I övrigt kan hon äta allt ni äter, men kanske inte så salt.

Min flicka slutade själv amma vid 1år, och gick från att ha ätit som en fluga till att vräka i sig mat på bara några dagar. Nu, 2 mån senare äter hon som en häst o plockar själv i sig maten.

Testa plockmat i små bitar av allt ni äter, dvs skippa mosen, om hon inte gillar det. Att hon inte vill ha burkmat förstår du om du smakar det, var glad för det - hon har god smak!
    Rotfrukter, grönsaker, kött o fisk, bara koka o ge. Tänk kostcirkel!

Svar på tråden Vad äter era 1-åringar?