• Anonima

har blivit lat pga honom

Ja som det står i rubriken. Har en kille han är 22 snart å jag blir 19 snart.. bi har ett barn tsm men barnet har ingenting med det här å göra det vet jag.. Vi har bott tsm i över ett år nu å han har blivit mer å mer latare hans mamma hör allt för honom..(vi bor med hans föräldrar) han gör ingenting själv å skyller allt på mig. Att jag har mer tid att jag gör det bättre å sånt.. efter å innan graviditeten vägde jag mellan 45-49 var inte underviktigt men är ganska liten å smal så.. nu väger jag 58-59 å det får mig å känna mig tjock jag är 1.56 cm lång. Förra året började jag skolan å jag var glad å få börja igen. För några månader sen började jag träna och mådde super bra.. men nu har jag blivit mer å mer latare.. jag slutade gå i skola och slutade träba varje dag. Nu går jag i skolan 1-2-3 dagar i veckan inte mer.. dem dagarna jag stannar hemma är det menning att jag ska göra läxår hinna träna å sånt.. men nej.. sitter mest framför tvn med chips.godis eller en massa annat.. träna orkar jag inte.. jag har bett honom några gånger att vi ska äta bra å inte en massa godisar.. å det hår i några dagar å sen vill han inte mer.. jag känner att jag behöver hans stöd i det här.. samma sak med att sluta röka har bett honom sluta å han vill inte.. han röker i smyg å jag blir bara arg å ledsen att vi bråkar å sen orkar jag inte ens gå till skolan eller gymet pga bråket.. blir så deppig.. å ibland så blir jag så arg att jag skiter i honom å åker å tränar ensam går till skolan å sånt.. då blir han arg å tror att jag är otrogen.. ibland när börjat äta bra så kommer han med pizza eller nåt annat å säger att jag måste äta för att jag måste bli tjock. Jag säger nej å då blir han jättearg att till slut så äter jag bara för att inte bråka..nu sitter jag hemma å är ledsen pga hur jag har betet mig hur mycket jag har gått upp i vikt å sånt.. är så deppig att jag bara äter å äter.. vet inte hur jag ska få slut på det.. mår inte alls bra när jag ser min kropp å mår inte bra när jag ser hur dåligt det går i skolan för mig :( vet inte vad jag ska göra hur ska jag sluta låta honom styra mitt liv.. å prata med nån psyckolog om det här tycker jag att det inte kommer hjälpa.. dessutom vågar jag inte be nån om hjälp.. förutom nu.. ni ser mig inte å ni kan inte döma mig så mycket iaf.. dessutom känner att ni läser det här pga att ni vill inte för att ni måste så känner inte att jag slösar bort er tid..

• Svar på tråden har blivit lat pga honom
  • veh

TS: Det är alltid svårt att åstadkomma förändringar, när man blir motarbetad av sin omgivning. Fundera på vad du faktiskt kan påverka, och vad som är viktigast. Att hans mamma "gör allt" för honom kan vara svårt att komma undan, när ni bor där. Gör din del, överlåt hans del till honom men skit i om hans mamma gör den istället - är mitt råd... Sköt skolan ordentligt, är mitt nästa tips! Det är alldeles för svårt, dyrt och jobbigt att läsa in i efterhand. Det här handlar om din framtid - sumpa inte den! Det här med vikten, rökning, godis m.m. är ju jättebra om du får ordning på också, men satsa på skolan i första hand!!! Om du pga slarv hamnat efter, kolla upp vad du kan jobba ikapp i sommar, och bestäm dig för att det här ska du göra. Avsätt tid varje dag, ställ timern och ge dig sjutton på att lägga den tid du behöver. Är det så att du inte är så långt efter, och kan ha sommarlov, så försök att fokusera på vikten då istället, om den får dig att må dåligt... Gå promenader, var ute och lek med ditt barn, ät så nyttigt du kan (om din kille försöker pracka på dig pizza, kanske du kan äta en liten bit... Det märks tydligare om man säger tvärnej, än om man direkt säger ja, men inte äter så mycket). På sikt behöver du dock lära dig att stå på dig, att inte bli en dörrmatta som låter honom styra och ställa. Kanske är det bra om du tar kommandot, tar dig an en sak i taget och lyckas med det. Det kanske inspirerar honom också...?

• Anonima
    veh skrev 2013-05-07 13:08:16 följande:
    TS: Det är alltid svårt att åstadkomma förändringar, när man blir motarbetad av sin omgivning. Fundera på vad du faktiskt kan påverka, och vad som är viktigast. Att hans mamma "gör allt" för honom kan vara svårt att komma undan, när ni bor där. Gör din del, överlåt hans del till honom men skit i om hans mamma gör den istället - är mitt råd... Sköt skolan ordentligt, är mitt nästa tips! Det är alldeles för svårt, dyrt och jobbigt att läsa in i efterhand. Det här handlar om din framtid - sumpa inte den! Det här med vikten, rökning, godis m.m. är ju jättebra om du får ordning på också, men satsa på skolan i första hand!!! Om du pga slarv hamnat efter, kolla upp vad du kan jobba ikapp i sommar, och bestäm dig för att det här ska du göra. Avsätt tid varje dag, ställ timern och ge dig sjutton på att lägga den tid du behöver. Är det så att du inte är så långt efter, och kan ha sommarlov, så försök att fokusera på vikten då istället, om den får dig att må dåligt... Gå promenader, var ute och lek med ditt barn, ät så nyttigt du kan (om din kille försöker pracka på dig pizza, kanske du kan äta en liten bit... Det märks tydligare om man säger tvärnej, än om man direkt säger ja, men inte äter så mycket). På sikt behöver du dock lära dig att stå på dig, att inte bli en dörrmatta som låter honom styra och ställa. Kanske är det bra om du tar kommandot, tar dig an en sak i taget och lyckas med det. Det kanske inspirerar honom också...?

veh skrev 2013-05-07 13:08:16 följande:

Hej läste ditt svar å tack för att du tog dig tid att svara.. jag är inte så långt efter i skolan eller ser tjock ut å sånt.. men allt som har hänt känns som att det har blivit för mycket.. jag har låtit honom styra mitt liv å inte på ett bra sätt.. å vi går ut med barnet nästan varje dag å han hänger med.. men ibland orkar han inte.. vet inte ens varför när han är hemma å spelar.. så jag blir så arg att jag skiter i gå ut.. det har blivit för mycket. Å idag satt jag å gjorde läxor ånsen ringde han å vi bråkade å då sket jag i läxorna å tog fram en massa mat.chips å godis å potatis bollar.. å nu sitter jag här å ångrar mig att jag åt så mycket :( men ska satsa allt nu å verkligen inte bry mig om vad han säger..
  • veh

Gör så, det låter som att du hamnar i ett moment 22. Du gör saker du inte vill, pga honom, och sedan mår du dåligt av det. Försök att ändra det. Du behöver inte vara otrevlig mot honom för den sakens skull, vill du gå ut och gå så gör det, fråga om han vill följa med, säg att det vore trevligt med hans sällskap eller så. Förhoppningsvis får han litet dåligt samvete, om han märker att du är aktiv, och börjar vilja följa med mer...

• Anonima
    veh skrev 2013-05-07 13:36:19 följande:
    Gör så, det låter som att du hamnar i ett moment 22. Du gör saker du inte vill, pga honom, och sedan mår du dåligt av det. Försök att ändra det. Du behöver inte vara otrevlig mot honom för den sakens skull, vill du gå ut och gå så gör det, fråga om han vill följa med, säg att det vore trevligt med hans sällskap eller så. Förhoppningsvis får han litet dåligt samvete, om han märker att du är aktiv, och börjar vilja följa med mer...

Ska göra så! Får se om han verkligen reagerar.. annars så får jag väl bara bry mig om mig och min son.. så får vi se hur han mår efteråt. Tack för rådet ;)
  • PaulaRi

Anonima, det låter som att du har det riktigt jobbigt. Jag har själv haft liknande svårigheter och har blivit hjälpt av att prata med en psykolog. Jag tänkte som du, att det skulle vara jättejobbigt och att jag skulle bli dömd, men det är det bästa jag någonsin gjort. Jag tog mig ur en dålig relation och förstod att det inte var mig det var fel på. Jag har alltid varit väldigt hård mot mig själv, men förstod mer varför och att det inte var mitt fel. Du förtjänar att få riktigt hjälp med det här och det är alltid bra att prata med nån annnan. Och jag kan lova att du är en fin människa, det märks att du vill göra det rätta.

Lycka till!

• Anonima
    PaulaRi skrev 2013-05-07 14:15:26 följande:
    Anonima, det låter som att du har det riktigt jobbigt. Jag har själv haft liknande svårigheter och har blivit hjälpt av att prata med en psykolog. Jag tänkte som du, att det skulle vara jättejobbigt och att jag skulle bli dömd, men det är det bästa jag någonsin gjort. Jag tog mig ur en dålig relation och förstod att det inte var mig det var fel på. Jag har alltid varit väldigt hård mot mig själv, men förstod mer varför och att det inte var mitt fel. Du förtjänar att få riktigt hjälp med det här och det är alltid bra att prata med nån annnan. Och jag kan lova att du är en fin människa, det märks att du vill göra det rätta. Lycka till!

Heej.. ja jag vet ibland känns det som att jag måste få prata med någon men vågar helt enkel inte tror att alla ska tycka att jag har fel.. jag ska nog ta kontakt med min kontakt på soc.. han kan jag nog prata med om situationen å få råd.. tack så mycket till dig å er som har svarat ni är så fina å underbara..
  • PaulaRi

Det låter bra att du får prata med din kontakt. Jättejättebra att du vågar tala med någon utomstående. Det är du värd! Stor kram & Lycka till!

• Anonima

Tack så mycket!! :)

PaulaRi skrev 2013-05-10 10:45:08 följande:
    Det låter bra att du får prata med din kontakt. Jättejättebra att du vågar tala med någon utomstående. Det är du värd! Stor kram & Lycka till!

Svar på tråden har blivit lat pga honom