• rasnica

Blev ej godkänd äggdonator på Huddinge KS

Ja, jag blev ej godkänd som äggdonator fick brevet idag. Jag har pco. Mina ägg och livmodern såg fina ut när jag var förra månad på undersökning o jag har inga ärftliga sjukdomar. Min mamma har bipolär sjukdom o ingen i hennes familj har det, inte jag eller min bror. Jag tror hennes bipolära sjukdom från miljöfaktorer. Hon blev påkörd av en bil i yngre år men överlevde. Sedan föll hon från ett högt hus på svanken det gjorde då lite ont berättade hon men blev bra igen. så jag tror hon fick bipolär pga miljöfaktorerna. Men jag blev ej godkänd som äggdonator pga detta. Annars hade kanske ett par fått sitt efterlängtade barn.

• Svar på tråden Blev ej godkänd äggdonator på Huddinge KS
  • rasnica
    Caspianne skrev 2013-05-27 07:44:47 följande:
    Är du säker på att det var pga din mors biopolära sjukdom du inte blev donator??
    Jag hade trott att det istället berodde på din pco!

Är iallfall tacksam för att du försökte Hjärta, men däremot känns det väldigt hårt att du numera uppmanar folk att INTE försöka bli donatorer?!

Jag är ju hundra procent säker att detta var pga min mammas sjukdom..för gynerkologen undersökte mig o sa det är ju bra att ha PCO när man är äggdonator så sluta snacka skit när ni inte vet något..
  • slemtorsk i din bralla
    rasnica skrev 2013-05-29 08:22:48 följande:
    vem sa det?
    Du skriver att du har PCO, pco påverkar äggkvaliteten, det enda man kan mäta vid undersökningar är äggblåsorna och har man PCO kan man ha fina äggblåsor (även om det är ovanligt ) men äggen är av ojämn kvalitet och ofta deffekta.
    Har man PCO är man tex direktkvalificerad att FÅ äggdonation och/eller IVF-behandling (oftast behandling först, donation är ett sista-hands-val)

Donation (och alla fertilitetsbehandlingar) är extremt dyrt och man vill absolut inte riskera pengar i onödan och plocka ägg som är ofruktsamma, så klart händer det ändå men utesluter man riskfaktorer så minskar ju risken, därför får man heller inte donera ägg om man är kraftigt överviktig eller över 35 år oavsett hur fina ägg(blåsor) man har.

Din mammas bipolaritet påverkar säkert, men din PCO har garanterat största delen.Sen bedöms ju även DU och din mentala styrka/svaghet och det kan faktiskt lika gärna vara det som påverkat OCKSÅ. Men PCO är den största och avgörande orsaken.
    Jag är förvånad över att du inte fått information om detta redan då du anmälde ditt intresse
  • slemtorsk i din bralla
    rasnica skrev 2013-05-29 08:26:42 följande:
    Jag är ju hundra procent säker att detta var pga min mammas sjukdom..för gynerkologen undersökte mig o sa det är ju bra att ha PCO när man är äggdonator så sluta snacka skit när ni inte vet något..
    DU måste ha missuppfattat gynekologen.. det vet ju ALLA som är lite pålästa att PCO inte har någon som helst gynsam effekt på barnalstrande, han var kanske ironisk?
  • raffebo

Men vänta lite nu, jag har PCOS och jag var inte direktkvalificerad för att få göra IVF. Det är ju många som har detta, och många får ju barn på naturlig väg. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att våra ägg skulle vara av sämre kvalité, tvärtom har vi ju en bättre äggreserv=lättare att få ut ägg med bra kvalité. Det som vi däremot har problem med är äglossningen men det spelar ju ingen roll vid IVF eller donation. Jag skulle gärna vilja ha dina källor på vad du säger, Slemmis. Jag tror att det handlade om TS mammas bipolaritet, eftersom det är så starkt ärftligt, runt 25%.

• slemtorsk i din bralla
    raffebo skrev 2013-05-29 12:46:29 följande:
    Men vänta lite nu, jag har PCOS och jag var inte direktkvalificerad för att få göra IVF. Det är ju många som har detta, och många får ju barn på naturlig väg. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att våra ägg skulle vara av sämre kvalité, tvärtom har vi ju en bättre äggreserv=lättare att få ut ägg med bra kvalité. Det som vi däremot har problem med är äglossningen men det spelar ju ingen roll vid IVF eller donation. Jag skulle gärna vilja ha dina källor på vad du säger, Slemmis. Jag tror att det handlade om TS mammas bipolaritet, eftersom det är så starkt ärftligt, runt 25%.
    Det var vad min läkare sa då jag genomgick IVF, och man kan googla sig fram till bra källor så som fertilitetsguiden.

• Caspianne
    rasnica skrev 2013-05-29 08:26:42 följande:
    Efter 10 års ofrivillig barnlöshet och 3 år med ÄD både i Sverige, Tjeckien och Lettland så kan jag nog påstå att jag faktiskt vet en del om ÄD Flört

En gynekolog undersöker ju inte embryots kvalitet utan kan på sin höjd se äggblåsor (med hjälp av UL).
    Tyvärr är kunskapsnivån bland läkare och BM vad gäller IVF/ÄD VÄLDIGT varierande, speciellt de som inte är kopplade till en fertilitetsklinik.

Håller med slemtorsk, det kan nog vara flera anledningar i ditt fall. Så istället för att du gissar dig till anledningen så kan du ju kontakta kliniken och få svarSkrattande
  • nevermind

Nu blir jag orolig och kapar tråden. Sorry...

Farfar fick en hjärtinfarkt och pappa tar blodförtunnande medicin, kan det vara ett hinder?? Jag har testat men behöver INTE blodförtunnande.

HJÄÄÄLP!!  

• slemtorsk i din bralla
    nevermind skrev 2013-06-06 18:54:41 följande:
    Nu blir jag orolig och kapar tråden. Sorry...

Farfar fick en hjärtinfarkt och pappa tar blodförtunnande medicin, kan det vara ett hinder?? Jag har testat men behöver INTE blodförtunnande.

HJÄÄÄLP!!  
    för att donera ägg är det nog knappast ett hinder om du själv är frisk och har god ägglossning. Man brukr vilja att du har fött de barn du själv vill ha men det är inte alltid.
  • nevermind
    Feltryck01 skrev 2013-06-12 11:26:39 följande:
    Tråkigt nevermind!! Men du kanske kan donera organ?

Antar det ja. Men då föredrar jag att jag är död först.
  • Feltryck01
    ja, jo, det underlättar ju! Du kan ju bli blodgivare också. Det finns massor av sätt att hjälpa sina medmänniskor utöver äggdonation
Svar på tråden Blev ej godkänd äggdonator på Huddinge KS