• Anonym (Tom)

Känner mig tom inombords

Jag har ansökt om skilsmässa efter upprepade gånger försökt få min man att förstå
    att jag inte mår bra av hur vi har det tillsammans. Jag är hela tiden arg inombords,
    besviken över att min man verkar vara så känslokall och självcentrerad. Jag känner
    mig som en ensamstående mamma till vårt gemensamma barn som är 6 år. Jag har 2 barn sedan tidigare äktenskap. Jag har det största ansvaret över vårt barn allt från hämtning
    lämning till skolan. Jag köper alltid kläder,leksaker. Det sällan min man köper nåt åt vårt
    barn. För 2 år sedan fick han ett välbetalt jobb och i samma veva började han kritisera
    matkostnaden hemma. Jag orkade inte med hans ständiga bråk så jag bara sa det vore
    bäst om han köpte sin egen mat. Såhär har han hållit på i 2 år nu. Han går själva och
    handlar och lagar sin egen mat. Jag handlar till mig,vårt barn och mina 2 barn. Känner
    mig som en ensamstående förälder. Jag vet inte varför han gör såhär. Han försökt resonera
    på olika sätt men det slutar alltid med samma punkt igen - han köper sin egen mat.
    En dag slutade jag helt enkelt att prata med min man. Hade ingen lust mera. Jag kände
    mig fruktansvärt ledsen och arg. Min man frågade varför jag hade förändrats och jag tog
    upp saken med maten och ohjälpsamheten med vårt barn. Min man förslog att han kunde
    ta hand om barnbidraget på 1050kr och köpa mat till sig själv och vårt barn och kläder till
    vårt barn.
    Dagen efter ansökte jag om skilsmässa. Efter det har jag blivit helt förvirrad. Jag pendlar
    mellan att fortsätta som det var innan (var och en köper sin egen mat) eller att lämna
    honom för jag är trött att diska varje dag 2 gånger efter matlagningen. Min man vägrar
    diska efter sig då han lagat sin mat.
    Jag känner att min man spelar dubbelspel. Då vi besöker hans familj på sommaren då tar
    min man hand om reskassan och köper mat till hela familjen, men så fort vi kommer hem igen så delas allt upp. Känns som om han visar upp en fin fasad till hans familj.
    Jag blivit förvirrad. Ska jag acceptera att han är som han är eller ska jag ta steget ut och
    lämna honom? Jag pratar inte med honom längre för jag orkar helt enkelt inte mera. 

• Svar på tråden Känner mig tom inombords
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du beskriver oerhört mycket distans i er relation, brist på kontakt, omtanke och samarbete. Det är en mycket allvarlig situation du lever i och det är därför du mår så dåligt. Att uppleva sig som ensamstående i en relation är destruktivt i längden. Du är dessutom utmattad på att försöka få honom att förstå att ni skulle behöva göra förändringar.

Jag ser inga möjligheter i det du skriver till att ni tillsammans skulle kunna förändra er relation. Det krävs två för detta. Om det fortsätter så här tycker jag att du skall överväga att bryta upp annars finns det risk för din psykiska och fysiska hälsa.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Känner mig tom inombords